Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ostädade ramar till skattlådan  (läst 2104 gånger)

anette i bugared

• -
Ostädade ramar till skattlådan
« skrivet: 13 jul-09 kl 13:01 »
Bina drar in och jag behöver fler utbyggda ramar. Nu går jag och sneglar på några ramar som är snyggt utbyggda men med döda drönare kvar i sina celler mitt på ramen. Ytan som drönarcellerna omfattar är ca en handflata stor på bägge sidor och kommer från ett samhälle där en drönarmor tog över tidigare i somras.

Kan jag hänga indessa ramar i skattlådan och förvänta mig att bina städar ur sina döda kompisar?

Likaså har jag några snygga utbyggda ramar med mögel i kanterna, kan jag använda dem? Hur väl städar bina egentligen?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Ostädade ramar till skattlådan
« Svar #1 skrivet: 13 jul-09 kl 13:05 »
Jag hade skrapat bort drönarna och satt in ramen, mögel fixar dom själva om det är måttligt mycket.
Mina utbyggda ramar har en del skräp som dom städat ut, det ligger massor av saker på bottennätet från de ramarna.

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 13 jul-09 kl 13:11 »
Ja så kan jag ju göra, pilla ur drönarna. Det känns som slöseri att inte använda dessa ramar, alla behövs nu när linden börjar slå ut.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Bonze

• Norra Halland
    • Halland
« Svar #3 skrivet: 13 jul-09 kl 14:31 »
Hej Anette!
Det är nog bra om du pillar ut drönarna. Eftersom du skall använda ramarna ovanför spärrgallret kan städarna få svårt att bära ut dom döda drönarna.
/Magnus

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 13 jul-09 kl 16:40 »
Hej Anette!
Det är nog bra om du pillar ut drönarna. Eftersom du skall använda ramarna ovanför spärrgallret kan städarna få svårt att bära ut dom döda drönarna.
/Magnus
Vad klok du är, det hade jag inte en tanke på, att det är döda drönare som skall igenom spärrgallret.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 jul-09 kl 16:53 »
Det var därför jag föreslog att man skulle krafsa bort dem!

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 13 jul-09 kl 17:11 »
Det var därför jag föreslog att man skulle krafsa bort dem!
Ahhhhh, tyvärr trillade inte 25-öringen ner förrän Bonzes inlägg kom.

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 13 jul-09 kl 20:01 »
Gudars!!! Här kommer alla ramar till användning. Trots regnet har ett av mina starkare samhällen dragit in och täckt närapå 20 ramar. Förra veckan (innan senaste regnperioden) fanns INGA täckta ramar i skattlådorna, idag lyfte jag ur 17 st heltäckta och knökfulla från ett enda  supersamhälle, 3 ramar fick vara kvar då de bara var täckta till hälften.

Betänk att vi bor mitt i skogen med nektar bara från vad naturen självt bjuder på.

Imorgon skall vi slunga 60 ramar :D

Idag doftade det från linden för första gången i år!!!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 jul-09 kl 20:17 »
LN, 60 ramar dvs 6 lådor á 20 kg kanske, 100-120 kg honung?

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 13 jul-09 kl 20:37 »
Ja, fast jag skrev fel, det skall bara vara 30 ramar :-[

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 jul-09 kl 20:40 »
Men hälften på hälften så många ramar är hyffsat med honung per ram i alla fall, grattis. Jag räknar med att få något kilo eller någon ram per avläggare som kan slungas i år.

wictor

« Svar #11 skrivet: 13 jul-09 kl 21:35 »
Ta bort spärrgallret, så får du mer honung
och strax däröver sätter du tiil lådan med dina döda drönare. De städas bort och med det drag som är nu så fylls lådan med honung väldigt snabbt. Har du inte utbyggda ramar, spelar ingen roll, fyll på med mellanväggar...

Varför skriver jag; ta bort spärrgallret?
    Det finns nog inget exakt vetenskapligt svar på den frågan, men min gamla erfarenhet säger mig att efter 10 juli traskar hon inte så gärna upp längre över den nedre skattlådan.
Förr var den bottenlådan på en 10 ramars lågnormal
Nu är det 3/4LS yngellådan med 10 ramars Dadant.
Jag tycker mig verka att hon gärna drar ihop klotet nu, samlar det, och hittills i Dadanten.

Självklart kommer jag att sopa ner bin och drottning i den denre lådan om några veckor, men intressant att se vad som händer hittills. Och hittills håller min teori.

anette i bugared

• -
« Svar #12 skrivet: 13 jul-09 kl 23:50 »
Njaaa, jag fortsätter nog med mina spärrgaller och 20 ramars yngelrum, däremot plockar jag en och annan honungsram ur yngelrummet fram till vinterfodringen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser