Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Partiklar i honung  (läst 2926 gånger)

Björkåsen

• Västergötland
Partiklar i honung
« skrivet: 11 jul-09 kl 09:56 »
Har silat min honung med finsil inköpt i biredskapshandel. Ett litet antal av de små partiklar som silen släpper igenom vill inte flyta upp till ytan, utan svävar omkring i honungen. Jag kan alltså inte skumma bort dem. Har någon något tips på hur man kan komma tillrätta med detta?

Rolfserud

• sm4bij
    • Värmland
    • www.biprodukter.nu
SV: Partiklar i honung
« Svar #1 skrivet: 11 jul-09 kl 10:36 »
Är honungen lite seg, så värm upp honungen några grader. Den blir då mer lättflytande och kanske partiklarna flyter  då upp till ytan.
Annars lite konstigt med en ny sil...
Jag har märkt en viss skillnad mellan en metallsil och en nylonsil, där nylonsilen tar bort små partiklar bättre.
Rolfserud

Björkåsen

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 11 jul-09 kl 15:29 »
Jo, det är verkligen trögflytande honung som detta är fråga om. Jag tror att jag ska prova och sila om den efter att ha värmt den, och sedan försöka hålla den pannrumsvarm i ett dygn eller så. Det kanske kan göra susen.

Det är en metallsil jag har, kan jag nämna. Jag känner mig frestad att testa med nylonsil när du skriver så om den saken. En annan sak som jag har funderat på, eftersom jag hade samma problem med den första honungen förra året, är att prova med metallduk med mindre maskor. Men jag tänker att det kanske blir svårt att få igenom honungen då. Kanske kunde det fungera, tänker jag då, om man såg till att hålla metallen varm, t.ex. genom att skicka några volt med ström genom den. (Man finge då akta sig för att metallen blir för varm, så att inte honungen tar skada). Låter detta tokigt? Har någon testat att sila honung genom tätare silar än de som säljs i handeln?

Rolfserud

• sm4bij
    • Värmland
    • www.biprodukter.nu
« Svar #3 skrivet: 13 jul-09 kl 09:10 »
Beträffande tätare silar så använder ju proffsen sådana men då har dom till gång till tryckluft som pressar igenom honungen.
Ofta blir denna honung flytande under längre tid då man silar bort alla kristaller.
Har aldrig hört talas om elektrifierade silar, men det kanske går om det går till fort. Annars tar ju honungen skada.
Men inget jag skulle satsa på. Nej lite uppvärmning tror jag mer på. Sedan in i ett svalt utrymme plus 14-15 grader.
Rolfserud

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 jul-09 kl 09:16 »
Vad använder ni för kyl, ett stort kylskåp eller två? eller kylanläggning/kylrum? Det blir en del burkar att förvara och så behöver man lägre temp till ympningen.

Björkåsen

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 13 jul-09 kl 21:41 »
Såna där proffsgrejer med tätare silar och tryckluft blir man ju nyfiken på. Är det dyra saker?

Om honungen skulle hålla sig flytande längre så skulle det bara vara bra för mig, eftersom jag hade tänkt försöka sälja en stor del av honungen nyslungad.

Björkåsen

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 15 jul-09 kl 20:15 »
Jag har varit iväg och köpt en ny finsil i nylon, och silat om min problemhonung. Guess what? Det hjälpte inte. Samma små svarta partiklar följer med genom denna sil också, och på botten av det första kärlet ligger rätt många partiklar som har sjunkit ner och lagt sig där. Kan någon begripa vad i hela friden detta är?!?

Några av de ramar som jag haft i skattlådorna är rätt gamla och svarta, eftersom de har följt med från den förre ägarens kupa. Som nybörjare hade jag just inget annat att ge bina i år. Kan detta ha med saken att göra? Jag trodde annars att även gamla och svarta vaxrester skulle flyta upp till ytan.

Rökpusten eldar jag oftast med äggkartong, och någon gång med torkad björkticka. Någon gång har jag vänt pusten uppochner för att driva ner bin som har velat komma upp när jag ska sätta tillbaka en låda. Kan det vara sot eller tjära från pusten som har kommit med?

Det känns väldigt, väldigt frustrerande att ha fått ihop så mycket honung och inte få den ren.

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 15 jul-09 kl 20:46 »
Det viktigaste för oss biodlare är att tänka på hygienen och att våra honungsköpare har förtroende för vår produkt.
Kan du inte få honungen garanterat rent så är alternatviet tyvärr att slänga bort den.
Hans
Jag har varit iväg och köpt en ny finsil i nylon, och silat om min problemhonung. Guess what? Det hjälpte inte. Samma små svarta partiklar följer med genom denna sil också, och på botten av det första kärlet ligger rätt många partiklar som har sjunkit ner och lagt sig där. Kan någon begripa vad i hela friden detta är?!?

Några av de ramar som jag haft i skattlådorna är rätt gamla och svarta, eftersom de har följt med från den förre ägarens kupa. Som nybörjare hade jag just inget annat att ge bina i år. Kan detta ha med saken att göra? Jag trodde annars att även gamla och svarta vaxrester skulle flyta upp till ytan.

Rökpusten eldar jag oftast med äggkartong, och någon gång med torkad björkticka. Någon gång har jag vänt pusten uppochner för att driva ner bin som har velat komma upp när jag ska sätta tillbaka en låda. Kan det vara sot eller tjära från pusten som har kommit med?

Det känns väldigt, väldigt frustrerande att ha fått ihop så mycket honung och inte få den ren.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 jul-09 kl 20:54 »
Partiklarna borde ha fastnat i nylonsilen eller flutit antingen upp eller ner beroende på vad det är.

Men om man nu har förorenad honung av något slag kan man värma den och sila igen och antingen använda den som foder eller sälja den som bagerihonung (sleva upp partiklarna).

Eller brygg något på den!!

Björkåsen

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 16 jul-09 kl 08:28 »
Att slänga alltsammans känns inte som något alternativ, då tar jag hellre hand om den för eget bruk på ett eller annat sätt. Brygga mjöd är väl en god idé i så fall.

Jag tycker att det är märkligt det hela. Jag inser ju att den som läser detta lätt kan misstänka att undertecknad har slarvat i honungshanteringen, men jag kan försäkra att jag har skött hygienen så väl som det gärna går. Ändå föreligger detta problem.

Silen var det alltså inget fel med. Jag får fortsätta att forska efter problemets orsak.

wictor

« Svar #10 skrivet: 16 jul-09 kl 08:57 »
Det kan tänkas vara sot från pusten.
Elda med pellets, tänds enkelt med varmluftspistol.
Lägg på grönt gräs ovanpå glöden, röken filtreras så det inte följer med sot, dessutom blir röken svalare och doftar godare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

804 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser