Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Arga bin = mer honung?  (läst 4873 gånger)

Hans Hultén

• Södermanland
Arga bin = mer honung?
« skrivet: 06 jul-09 kl 09:53 »
Ibland får man höra att arga bin i ett samhälle ger mer honung än ”normalt” samhälle.
Frågan är vad det i så fall beror? kan det vara så att biodlaren inte stör ett sådant samhälle
lika mycket utan att bina får vara ifred? Som hobbybiodlare tror jag att vi rotar lite för mycket
bland bina.
Hans

David Nordin

• Halland
    • Blog
SV: Arga bin = mer honung?
« Svar #1 skrivet: 06 jul-09 kl 10:27 »
Lika mycket sanning i att bin svärmar mer vid fullmånevarv.
Specifika gener ger specifika egenskaper.
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 jul-09 kl 10:35 »
Det är väl snarare så att många odlare inte bryr sig om lynniga bin och resonerar som så att hellre lynninga bin som samlar bra än snälla bin som samlar mindre.

Det betyder inte att det inte finns snälla bin som samlar bra, jag tror det är precis som allt annat att man försöker hitta en ursäkt för de bin man har.

Många säljer det sämsta/värsta dom har och behåller det bästa dom har, så har det alltid fungerat.

De samhällen som inte sköter sig styckar man upp till avläggare, tillsätter nya drottningar (om man har tur) och säljer av.
Sedan drar man på sitt bästa material och ersätter dessa samhällen, man reglerar lägsta nivån och det är faktiskt helt rätt.
Men dessa uppstyckade avläggare hamnar sedan hos nya odlare som ofta får bin som är sådär. Det gäller alltså att se om sitt hus!!

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 06 jul-09 kl 11:22 »
Många säljer det sämsta/värsta dom har och behåller det bästa dom har, så har det alltid fungerat.

De samhällen som inte sköter sig styckar man upp till avläggare, tillsätter nya drottningar (om man har tur) och säljer av.
Sedan drar man på sitt bästa material och ersätter dessa samhällen, man reglerar lägsta nivån och det är faktiskt helt rätt.
Men dessa uppstyckade avläggare hamnar sedan hos nya odlare som ofta får bin som är sådär. Det gäller alltså att se om sitt hus!!
[/quote]
Det du skriver är tyvärr helt rätt.
Det bör ju vara tvärtom, att nybörjarna får de bästa och lugnaste bina annars är risken uppenbar att deras hobby som biodlare blir
kortvarig.
Hans

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #4 skrivet: 06 jul-09 kl 11:29 »
Jo så borde det vara och föreningarna borde i viss mån försöka tillse att det blir så efter att folk gått nybörjarkurser kan man tycka...
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 jul-09 kl 12:01 »
Det finns för få som levererar bin till SBR och föreningar. Ser man till andra organisationer (gissa vem) så handlar de ofta med varandra och stänger ute SBR medlemmer.
Det känns ibland eller faktiskt allt för ofta som en medveten strategi, att samarbeta till varje pris för att själva växa.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 06 jul-09 kl 12:04 »
Ja, inte vet jag något om genetik och inte säljer jag några bin heller så jag måste ljuga om deras förträffliga samlarlusta. Jag "rotar" exakt lika ofta i samtliga samhällen efter scheema. Men, nog har det varit skillnad på de ilskna och de "badbyxbin" jag haft i alla fall. Varför, väljer jag att inte överanalysera. Jag tackar och tar emot bara.

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #7 skrivet: 06 jul-09 kl 12:06 »
För egen del känner jag att om de samlar bra kan jag ge dem dispans för att vara lite agressiva men det finns ju alltid möjlighet att byta drottningar för att slippa problemen, det finns ju många som levererar med goda referenser.

Abigail

« Svar #8 skrivet: 06 jul-09 kl 12:10 »
Citera
Det finns för få som levererar bin till SBR och föreningar. Ser man till andra organisationer (gissa vem) så handlar de ofta med varandra och stänger ute SBR medlemmer.
Det känns ibland eller faktiskt allt för ofta som en medveten strategi, att samarbeta till varje pris för att själva växa.

Jag trodde att de flesta bin såldes privatpersoner emellan. Säljs de inte till högsta möjliga pris oavsett vem som betalar? Så brukar ju marknaden i övrigt fungera.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 jul-09 kl 12:27 »
Har man bin med lite attityd som samlar bra och är friska finns det ingen anledning att byta egentligen, man skall alltid gardera sig med rätt skydd.
« Senast ändrad: 06 jul-09 kl 14:46 av Sten-Åke Lindell »

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 06 jul-09 kl 14:35 »
Mina bästa dragbin är också  i särklass mina snällaste och de är otroligt lätthanterliga.

Mina ilsknaste bin är tämligen medelmåttiga på att samla in, för att inte säga rätt usla.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 jul-09 kl 14:47 »
Vi behöver alltså inte mera statistik för att krossa myten ....
« Senast ändrad: 06 jul-09 kl 16:58 av Sten-Åke Lindell »

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #12 skrivet: 06 jul-09 kl 16:33 »
Fast hos mig är det tvärtom. Mina "ilsknaste" samhällen är de som samlar bäst. Det verkar kunna bli lite hur som helst... ;)

Men vad tycker ni är ett argt bi/samhälle? Är det att det kommer upp ett gäng bin som surrar mot slöjan när man öppnar yngelrummet? Eller att de kommer och möter en tio meter ifrån kupan?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #13 skrivet: 06 jul-09 kl 16:45 »
"Arga bin" inom biodlarsfären räcker nog med att de trots t.ex. pustbehandling "irriterat" flyger runt dig under tiden du arbetar.
Själv har jag fantastiskt fromma bin som på sin höjd lugnt surrar upp och kryper lite på min arb eller mage för att sedan flyga till flustret.
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

wictor

« Svar #14 skrivet: 06 jul-09 kl 18:57 »
När jag började med bin i 18-19 årsåldern så var det svärmar med nordiska (mordiska) mörka bin därhemma i Ångermanland. De var ilskna. Men de drog något oerhört med honung, jag och far (det var jag som började, han som blev intresserad) fick aldrig under 100 kilo från ett övervintrat samhälle - detta fastän det säkerligen svärmade ett par gånger. En svärm innan midsommar gav nog en 50 kilo...

Att arbeta utan rejäla skyddskläder var en omöjlighet, efter avslutat arbete fick man gå en rejäl runda innan de sista attackbina släppte greppet om slöjan...

Idag gillar jag att ha bin som är snälla och svärmtröga, jag odlar bara efter någon drottning som har dessa egenskaper. Den mesta parningen sker idag här hemma, det är nog mest mina egna drönare som ger sitt bidrag eftersom jag har några kilometer till närmaste bi-granne. Ibland kan det gå lite snett, som att de flyger ut och sticker mig på vaderna när jag klipper gräset strax utanför kupan, eller att något enstaka samhälle kan ha bin som "studsar" mot slöjan. I hembigården har jag bara ett sånt samhälle i år, i utbigårdarna är det väl likadant. De drottningarna byts ut i höst, här går några och väntar i sina små avläggare.

Kanske inte lika stora skördar per samhälle som i Ångermanland, men det är trevligare med snälla bin, 1 ilsket samhälle är ju lika svårskött som det i kontrast är väldigt lättskött med 10 snälla, så totalskörden är betydligt större nu för tiden. Dock har det genom åren funnits ett och annat extremsamhälle som gett uppåt 200 kilo, men det räknar jag mer som det utopiska att få alla samhällen dithän.

Men visst får man sig ett stick då och då, sånt är ju livet och bina är ju faktiskt bin. Alltid mitt fel, klämmer något här, gör något ilsket där... Med åren har jag kommit att gilla bisticken, de gör min reumatism mindre påtaglig. Dock kan jag jobba en dag i ett par bigårdar, gå igenom 20-talet samhällen, och på sin höjd ett par tre stick. Så jag är nöjd, jag tror ingen har nollresultat.

wictor

« Svar #15 skrivet: 06 jul-09 kl 19:03 »
Men jag kan tro att "arga" bin dels får sin alldeles för lilla tilldelning vinterfoder (många ger ju bara 8-10-12 kilo) MEN så de fyller kupan med en hel del hösthonung också.

Då får de en bra vårstart, och kommer att dra bra.

Det finns de som köper bra drottningar, men ger för lite höstfoder. Varför? Snålhet?
Då blir det dålig vårutveckling, och dålig skörd. Om bina behöver halva sommaren bara för att bygga upp samhället, vilka skördar tror då snåljåparna att de kan få?

När jag ökade höstgivan från 12 till 20 kilo så närmast fördubblades skörden...

Snålhet brukar bedra vishet.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #16 skrivet: 07 jul-09 kl 23:01 »
Wictor: Varje gång du snackar om de där skördarna i Norrland blir man sugen på att flytta uppåt. Billiga kåkar finns ju där uppe därtill. Min mormor var förövrigt från Junsele så just Ångermanland har man ju lite band till. :) Tror du inte att bra, snälla, bin skulle prestera bra där uppe också? Snälla renrasiga nordiska bin sägs ju existera om man inte tar med sig de man har här nere.  :)

Vad tror du om att fodra med 12kg socker på hösten och sedan ge bina en låda honung tidigt på våren enligt Checkerboardingmetoden? Det borde ju ge runt 20kg foder även om hälften kommer lite sent. Skulle vara intressant att höra din åsikt i saken. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #17 skrivet: 08 jul-09 kl 15:13 »
hej,

jag bor i västerbotten och ge mina bin en hink var bifor i aug/sept och sen får de behålla de halvfylldaramar som finns i yngelrummet.. som regel har de foder kvar i början på april då maskrosorna kommer igång tillsammans med sälgen... Jag har inte behövy stödmatar de ännu.... de senaste veckan har de dragit in runt 30 kilo i snitt per samhälle då allt har börjat blomma... hallonen är i gång samt klöver och mjölkörten... de verkar var ett bra år häruppe!!! Vi har fortfarande 2 månader tills det är över!!!!! Bara vädret blir bättre... jag har snälla renrasiga nordiska bin. De är mest bara det det finns häruppe nu för tiden... och de är varroa fria förstås..

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #18 skrivet: 09 jul-09 kl 07:27 »
earthangel: Intressant! Hur mycket skörd brukar ni få där uppe? Hur löser ni de nordiska binas svärmbenägenhet?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #19 skrivet: 09 jul-09 kl 09:04 »
earthangel: Fan va gött det måste vara att slippa varroa... här nere hos mig har de hittat A. Yngelröta 2 år i rad...dock inte i år ännu men var hemma hos en snubbe igår som hade haft det och sparat sina ramar i källaren INTE OK så bitillsynsmannen var inte lycklig!

Dela detta:

* Inloggade just nu

923 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser