Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnaden mellan hobby- och yrkesbiodlaren  (läst 6676 gånger)

Daniel Pettersson

• Göteborg
SV: Skillnaden mellan hobby- och yrkesbiodlaren
« Svar #20 skrivet: 03 jul-09 kl 09:36 »
Bra att veta, kanske min förening kan få tillbaka föreningsbigården de hade under 10 år men inte hade råd med när Kommunen höjde hyran och nu står den tom sedan ett par år tillbaka
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

ersam

• -
« Svar #21 skrivet: 03 jul-09 kl 12:37 »
Satsa på ungdomsverksamhet så brukar pengakranarna öppna sig - åtminstone något...

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 03 jul-09 kl 14:49 »
Det är synd att föreningarna inte erbjuder det, måste ju gå att få bidrag från SBR eller nått för att bygga en lokal som alla medlemar kan nytja?
Skulle det vara så bra att alla medlemmar i en förening slungade i samma lokal med tanke på spridning av sjukdomar m.m.?
Går det att flytta lådor med honung utan besiktningsmannens godkännande om det ligger i ett annat område/socken?
Hans

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 03 jul-09 kl 20:22 »
Halva året fram till sista Maj får man flytta material, sedan är det ett halvår av stopp etc. Det är bara under sässong man inte får eller rättare sagt måste besiktiga.
Annars håller jag faktiskt med, blir det smitta/problem slår det på många flera.

Jag skall inte avslöja min affärsplan, men den är riktigt bra! Nytt räkenskapsår 1/7 .., nya friska investeringssplaner. Blir det ett gott konsultår igen dubblar jag verksamheten varje gång.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 09 jul-09 kl 15:02 »
Svårt att hitta lämpligt ställe, vill inte starta ny tråd men ...

Samma sak med Gadden som med Bitidningen, man tillåter SJV lägga in en rent ut sagt skitartikel i sin tidning.
http://forum.biodlingsforetagarna.nu/index.php?PHPSESSID=27ca71egefqrms5nmekusneu65&topic=3057.msg14138;topicseen#msg14138
Jag gissar att det är samma artikel, det luktar så i alla fall.
Det är dags för tanten på SJV att ta sig någonstans och gå i pension. NY PROFFSIG HANLÄGGARE NU!!!
Hela handläggningen är JO anmäld, strålande.

Om man sedan är stor eller liten odlare, så skall man oavsett behandlas enligt gällande regler, något som Sverige oavsett fråga alltid haft svårt för. Vi har traditioner av hyckel.
« Senast ändrad: 09 jul-09 kl 15:05 av Sten-Åke Lindell »

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #25 skrivet: 09 jul-09 kl 15:04 »
Statligt anställda vad förväntar du dig?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 09 jul-09 kl 15:06 »
Bara jag ser SJV någonstans får jag spader!

Lars i skogen

« Svar #27 skrivet: 09 jul-09 kl 15:42 »
Känns ju tryggt att den lilla mängd honung vi slungade förra året var slungad i godkänd lokal!  :)

Skämt åsido - vi satt här hemma och diskuterade hälsokrav (min fru är utbildad kostekonom). Viktig del i tillståndsgivningen är att man kan identifiera risker och analysera hur man kan påverka dessa. En relevant fråga som då kom upp är vilka risker som egentligen finns i honungsframställningen. Vilka bakterier exempelvis överlever i honung?

Precis! Jag vågar nästan påstå att enda risken i honungsframställning är för hög vattenhalt. Allt annat är bara byråkratiskt mumbojumbo! sen får man ju se till att följa regler som finns oavsett vad man själv anser... Och naturligtvis sköta hygien och annat på bästa tänkbara sätt efter sina möjligheter!

Vad gäller skatteverket blir man bara trött. Ge alla mydiga personer FA-skattsedel så är hela distinktionen mellan hobby och företagande väck, det skulle vara bra för ALLA!!!

Själv har jag drivit ensklid firma i ett år och väntar bara på att skattmasen ska lägga näsan i blöt... :/ För mig är skillnaden mellan hobby och företagande vem ens kunder är. Är det privatpersoner i vänkretsen och en å annan marknad ser jag det som en hobby, men när man börjar sälja till abdra företag (butiker) borde man betrakta verksamheten som företagande. Anser jag, men vilken skattbyråkrat bryr sej om det... :)

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #28 skrivet: 14 jul-09 kl 02:58 »
;D ;D ;D ;D
Det här var ju en underbar läsning om myndighetsmuppar och andra verklighetfrämmande stollar i lackskor.
Tänk om det där patrasket skulle begripa vilken nytta vi biodlare gör för Moder Svea...
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #29 skrivet: 14 jul-09 kl 08:55 »
;D ;D ;D ;D
Det här var ju en underbar läsning om myndighetsmuppar och andra verklighetfrämmande stollar i lackskor.
Tänk om det där patrasket skulle begripa vilken nytta vi biodlare gör för Moder Svea...

Det är kanske inte så konstigt att de försöker reglera det på det ena och andra sättet då Biodling inte är en exakt vetenskap och det finns så sjukt mycket muppar inom biodlingen, som jag nämde i en annan tråd var jag hemma hos en som hade sparat sina ramar från a. yngelröta och en annan som inte visste att det fanns varroa i göteborg (eller Sverige för den delen)...

anette i bugared

• -
« Svar #30 skrivet: 14 jul-09 kl 09:37 »

Skämt åsido - vi satt här hemma och diskuterade hälsokrav (min fru är utbildad kostekonom). Viktig del i tillståndsgivningen är att man kan identifiera risker och analysera hur man kan påverka dessa. En relevant fråga som då kom upp är vilka risker som egentligen finns i honungsframställningen. Vilka bakterier exempelvis överlever i honung?

Clostridiumsporer (Bakterien heter Clostridium botulinum) kan överleva (om än inte föröka sig) i honung och det finns exempel på spädbarn som drabbats av smittan. Därför rekommenderas att inte ge honung till barn under ett år.
http://www.alltombarn.se/halsa/vanlig-honung-kan-doda-din-bebis-1.5002
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ersam

• -
« Svar #31 skrivet: 14 jul-09 kl 09:55 »
Clostridiumsporer (Bakterien heter Clostridium botulinum) kan överleva (om än inte föröka sig) i honung och det finns exempel på spädbarn som drabbats av smittan. Därför rekommenderas att inte ge honung till barn under ett år.
http://www.alltombarn.se/halsa/vanlig-honung-kan-doda-din-bebis-1.5002

Jo detta känner vi till men är det något man kan kontaminera honungen själv med? Vilken del av processen utsätter man honungen för dessa sporer?

Tycker kanske vi borde hålla en ny tråd öppen som behandlar egenkontroll och livsmedelsförädling. Tror att tumskruvarna kommer att dras åt hårt här inom de närmaste åren och det är synd om vi tappar biodlare pga av det.

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #32 skrivet: 14 jul-09 kl 10:08 »
Tycker det låter bra, skapa en ny tråd med lite viktigt info/diskution och messa gruff och be han klistra fast den.

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #33 skrivet: 14 jul-09 kl 10:25 »
Det är kanske inte så konstigt att de försöker reglera det på det ena och andra sättet då Biodling inte är en exakt vetenskap och det finns så sjukt mycket muppar inom biodlingen, som jag nämde i en annan tråd var jag hemma hos en som hade sparat sina ramar från a. yngelröta och en annan som inte visste att det fanns varroa i göteborg (eller Sverige för den delen)...
Jo tack. Jag har varit biodlare i över 30 år nu och tillsynman under en period - så jag har sett många skräckexempel.
Värst är nog de som växt upp med en farfar som hade bin, och dä'rigenom tror sig vara experter. Tror man sig vara bäst och fullärd, så slutar man söka kunskap och stänger dessutom sinnena för nya rön och kunskaper.
De står utanför föreningar och får ingen info. I jämtland har vi bestämt att bjuda in även ickemedlemmar till träffar och möten. För att stimulera kampen mot varroan och en enhetlig bistam i området.
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

925 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser