Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test med temp-/fuktlogger  (läst 1627 gånger)

ersam

• -
Test med temp-/fuktlogger
« skrivet: 28 jun-09 kl 08:39 »
Testade nu under natten och ska fortsätta mätningarna under längre tid. Om det finns intresse kan jag rapportera här igen.

Noteras kan att aktiviteten verkar ha börjat vid sextiden då temperaturen åter höjdes efter natten.

Har funderat lite på det där om att vara inne och rota i samhällena - är det möjligtvis så att öppningar stör samhällets klimat och att det tar tid att återställa det? Det ska jag kolla nu...

Mätningen är gjord i ena skattlådan.

Röd - temperatur
Gul - relativ fuktighet
Grön - daggpunkt (vatten faller ut om temperaturen går under denna temperatur)
« Senast ändrad: 28 jun-09 kl 08:41 av ersam »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Test med temp-/fuktlogger
« Svar #1 skrivet: 28 jun-09 kl 10:20 »
Vad har du för logger?
Sätter man tempgivaren strax ovan spärrgallret så varierar temperaturen mindre, den är nära på konstant och pendlar i tiondelar ibland, någon enstake halvgrad.
Men sätter man HR givaren där som är större så säckar mätningen ihop efter ett tag, fullt inbyggd.

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 28 jun-09 kl 13:42 »
Det är nått liknande denna: http://www.conrad.se/?article=122573

Fast den jag har heter Voltcraft DL-120TH - köpt på samma firma för ca 600 kr.

Jag har hål på sidan av nackakupan så den går att sticka in från sidan. Har satt lite tyg runt för att inte bina ska sabba den...

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 jun-09 kl 13:48 »
Upplösningen i temp och HR räcker till, det kan bli en del "brus" men det är svårt att hitta något med hög nogrannhet till ett sunt pris.
Man kan filtrera med funktioner i datorn för att få en mindre brusig kurva.

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 28 jun-09 kl 14:03 »
Det går att spara som excelfiler exempelvis så man kan göra mycket skoj. Skaffade den för att kolla fukt i grunden. 16000 mätpunkter har den och man kan logga exempelvis var 10 sek eller 10 minut.

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 01 jul-09 kl 16:42 »
Nu har jag mätt under några dagar och det är häftigt att se hur bra de håller "rytmen". Att säga att det är jämn temperatur och luftfuktighet är ju svårt att skriva under på - även om dygnscykeln är jämn.

Noteras kan att detta gäller första skattlådan - ska testa yngelrummet senare. Vidare så verkar det inte som att ett ingrepp påverkar så väldigt mycket. Fuktigheten gick ner för en kort stund men återställdes snabbt. Har markerat på grafen när jag var inne och plockade ramar till min avläggare.

Fortsättning följer...

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #6 skrivet: 01 jul-09 kl 18:45 »
hej,

varför flyttar du upp yngel till skattrummet?

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 01 jul-09 kl 23:20 »
Ska ha annat ramformat än det vi köpte samhället på. Så vi hade en anpassad låda (3/4 L) ovanpå den som levererades (LN) - när drottningen gick upp i den lådan så ändrade vi plats på lådorna och satte spärrgaller mellan. Så ur den uppflyttade lådan har jag nu snott tre ramar till en avläggare och när allt yngel krupit ut så tar jag bort den lådan och har då modersamhället på nya ramformatet. Att avläggaren är på "fel" format är en senare fråga...

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #8 skrivet: 02 jul-09 kl 10:14 »
jaha tack för förklarningen!!

ha det bra

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 15 jul-09 kl 11:01 »
Nu har jag kollat läget i slungrummet och observerar bland annat att Woods (modell 12) avfuktare verkar gå i cykler om ca 1 timme.

Om man ska "torka" honungen så antar jag att man ska plocka fram sitt Molliers diagram (http://energytower.org/calculations/AmmoniaAbsorptionDownDraftTropicalCalc1_html_m15f2d570.gif) för att få fram vilken fukthalt honungen får vid en viss temperatur och relativ fuktighet? Finns det några enklare riktlinjer?

Dela detta:

* Inloggade just nu

1024 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser