Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kompost i lägenhet?  (läst 6476 gånger)

Dinkanesh

• Dinkanesh blogg
Kompost i lägenhet?
« skrivet: 06 jan-06 kl 18:14 »
Jag är så sugen på att göra något....nyttigt.  :D
Funderar starkt på att bygga nån sorts kompost där vi kan slänga matrester och annat som går att kompostera.
Men hur gör man det enklast i lägenhet?
Vi har en inglasad balkong där det sällan blir minusgrader, kanske kan man ha den där ute?
Med tanke på att vi är 3 i hushållet och har blommor överallt så känns det som om den borde vara lite större än pytteliten.  ;)

Kan ni ge mig några tips och råd?
Ensamstående tvåbarnsmamma!
Hanna 2005
Morgan 2007  Njuter av den underbara sommaren!

Alba

• Södermanland
Re:Kompost i lägenhet?
« Svar #1 skrivet: 06 jan-06 kl 23:53 »
Har inte provat på balkongen själv.
Men det låter bra att den är inglasad, då har ni ruljangs hela året!
Eftersom balkongen är nära grannarna får du välja en behållare som inte kan läcka. Kolla med din kommun om de har några tips eller bestämmelser angående behållare.

Maskar är bra. Kräver skötsel om man åker bort en längre tid skulle jag tro.

http://www.alternativ.nu/handbok/aterbruk/maskkompost.html

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 07 jan-06 kl 12:11 »
Det går bra att kompostera på en balkong, och är den inte för kall, går det bättre.
Sommartid kanske inte köttrester är helt perfekt, med tanke på flugor och deras larver.

Maskkompost är att föredra innomhus.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

caprice

• -
« Svar #3 skrivet: 07 jan-06 kl 15:42 »
Maskkompost går bra inomhus och funkar även på balkongen. Själv har jag en inomhus och en på en uteplats.

Har samlat en del info om kompostering på min hemsida, under fliken odling:

http://www.kagus.nu/odling/

cissi

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 jan-06 kl 10:08 »
Vi har en maskkompost under diskbänken (än så länge) som har fungerat bra under mer än ett års tid.

Komposten är konstruerad av en 20-liters plastlåda med två tillhörande lock. Det ena locket och plastlådans botten är genomborrade av ett stort antal 3 mm hål gjorda med en uppvärmd grov spik. Det andra locket fungerar som uppsamlingsbricka för lakvattnet (kan ev. lägga in bilder om intresse finns).

För att komposten inte ska lukta är det viktigt att inte lägga i för mycket köksavfall (räkna med en uppstartstid på minst 2 mån) och att finfördela det som läggs i (snabbare nedbrytning). Vi har inte haft några flugor, tror att det beror på all kaffesump som vi producerar.

Som kolkälla/strukturmaterial använder jag sönderrivna äggkartonger, det är säkert inte optimalt men jag tycker att det känns fel att dra hem grejer till sin kompost.

Mvh Cecilia

Hildur

• Lever grönt i stan, men längtar ut.
« Svar #5 skrivet: 11 jan-06 kl 10:14 »
Vad har du för sorts maskar, Cissi? Funkar det med såna som bor i trädgårdskomposten?
Folkmusik, keramik, etnologi, arkeologi, odling är mina områden. Skriv gärna!

Dinkanesh

• Dinkanesh blogg
« Svar #6 skrivet: 11 jan-06 kl 13:05 »
Cissi
Du får hemskt gärna lägga ut en bild!! Är nyfiken som bara den!  ;D
Ensamstående tvåbarnsmamma!
Hanna 2005
Morgan 2007  Njuter av den underbara sommaren!

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 11 jan-06 kl 13:11 »
Det går med våra feta daggmaskar, men de är inte lika effektiva som den vanligaste masken man använder i komposter, speciellt vid kallare temperatur.

De korsar sig ibland, om närliggande sorter finns i omgivningen.

Echidna

« Svar #8 skrivet: 11 jan-06 kl 16:47 »
Jag hade en kompost i köket när jag bodde i lägenhet. Jag använde två frigolitlådor med lock som jag fick från stormarknadens fiskdisk. De luktade rätt mycket fisk i början så jag trodde att jag skulle få slänga ut dom, men bara efter några dagar så var lukten borta. Maskar beställde jag från www.miljoeko.nu i Växjö. Du kan också kolla på kompostlådorna dom säljer och inspireras till ett eget bygge. Jag hade inga problem med flugor och det luktade ytterst lite, och den lilla lukt som kom luktade gott tyckte jag, det luktade kompost. Fast då hade jag den inte över sommaren och jag slängde inga animaliska produkter i den. Några gånger hände det att maskarna ville fly, de kröp upp på kanterna i lådan, och det tror jag var när det blev för fuktigt, så då tog jag bort locket och vädrade ett tag.

Lycka till!

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 13 jan-06 kl 16:38 »
Fukt kan få maskar att rymma, det är bekant, men även att det är för lite att äta, de blir fler och fler, när det är fler än det behövs för att bryta ner komposten är det dax att skörda lite mask till hönsen.

En välmatad kompost fördubblar sina invånare flera ggr om året.

Potatisblomma

• Södermanland
SV: Kompost i lägenhet?
« Svar #10 skrivet: 07 apr-11 kl 20:53 »
Puffar upp tråden! Den har ju plötsligt blivit högintressant, nu när jag hamnat i lägenhet ett tag  :)

Saknar de där bilderna som utlovats tidigare. En bild säger mer än tusen ord  ;)
Landsflykting i storstan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 1 användare
borsdorfer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser