Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordlopp  (läst 1695 gånger)

Cordula

• Närke
Jordlopp
« skrivet: 30 maj-09 kl 17:34 »
Jag har massvis med jordloppor i odlingslandskapet, och de äter upp alla mina kålplantor, rädisor mm. Har nu försökt få tag på några hundra gramm malört, Artemisia absinthium, eftersom den mängden jag har på gården inte kommer att räcka. Var någonstans kan jag köpa den? Kan inte hitta någon onlinebutik, apoteket har inget, inte lifebutikerna heller.

Hur gör ni? Finns biologiska produkter mot jordlopp?

Kålrabbis Mamma

• Värmland
SV: Jordlopp
« Svar #1 skrivet: 30 maj-09 kl 18:45 »
Det har funnits ett företag som säljer predatorer och växtsåpa vet inte om dom finns fortfarande: Biobasiq Sverige AB.
www.nyttodjur.se
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #2 skrivet: 04 jun-09 kl 19:19 »
vedaska på plantorna skall hjälpa sägs det.

Hålla fuktigt och använda fiberduk fungerar bra.

Cordula

• Närke
« Svar #3 skrivet: 04 jun-09 kl 20:30 »
Företaget finns kvar, tack för länken. Bra att veta för katastroffallet... de är dock rätt så dyra, jag ska försöka komma tillrätta på ett annat sätt först.
För fiberduk är det för sent, tror jag, på några plantor har jag dem massvis, och som jag förstår lever de i jorden också?! Min man ska nu köpa en sprinklare så att vi kan hålla fuktigt odlingsmarken så gott det går. När solen skiner är det väl ingen idé, men på morgonen och kvällen borde det väl gå.

Varifrån kommer jordlopp egentligen? Jorden har inte brukats i minst tio år, och de var på plats när första kålplantan just tittade ur jorden. Hur visste de det??

Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser