Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillaga kanin  (läst 4073 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Tillaga kanin
« skrivet: 27 maj-09 kl 15:05 »
Okej, detta ska bli en aning spännande...  :D
En lyx-kock här i stan ska få kaninkött av mig (sadel och lår) och han ska servera det i direktsändning i morgonprogrammet på vår lokala radiostation. Jag hoppas att detta ska kunna få upp ögonen lite för kaninkött även här i norr.
Men... Han har aldrig tillagat kanin och jag tänkte skicka med lite tillagningstips. Jag tror säkert att han kommer att laga nåt jättegott, men det är ju trots allt lite skillnad på kaninkött och "vanligt" kött. Så, är det nån som har lite "grundregler" för vad man bör göra, men kanske viktigast vad man INTE bör göra när man tillagar kaninkött.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Tillaga kanin
« Svar #1 skrivet: 27 maj-09 kl 15:22 »
Man bör inte steka det, då blir det torr skosula. det måste förkokas i så fall, eller brynas och sen ungsstekas med vätska eller fett. Vätska/fett och mycket kryddor är ledordet.  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 27 maj-09 kl 15:40 »
Hejjja hejja*S*

Joo har du nån aning om vilken tid de ska visas??????

vill ju se de programmet :o
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 27 maj-09 kl 15:54 »
Hejjja hejja*S*

Joo har du nån aning om vilken tid de ska visas??????

vill ju se de programmet :o

Inte se... Lyssna...  ;) Radio, du vet...  ;D
Radiokocken lagar mat i OneFm klockan nio varje fredagmorgon. Himla kul att lyssna på faktiskt. Han lagar nästan bara med lokalproducerad mat och det är mycket goda ostar och färska örter och sånt.

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 27 maj-09 kl 15:56 »
Man bör inte steka det, då blir det torr skosula. det måste förkokas i så fall, eller brynas och sen ungsstekas med vätska eller fett. Vätska/fett och mycket kryddor är ledordet.  ;)

Bra tips... Jo, det är ju väldigt magert kött, så man får ju vara försiktig med att steka.
Lergryta brukar väl funka bra på kanin?

/Sara

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 27 maj-09 kl 16:04 »
Ja du ser jag vart så till mej  att jag glömde läsa de*S*

japp i lergryta är det mums ,gjorde fylld kanin för nån vecka sen å jisses så gott ;D.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 27 maj-09 kl 16:22 »
Bra tips... Jo, det är ju väldigt magert kött, så man får ju vara försiktig med att steka.
Lergryta brukar väl funka bra på kanin?

/Sara
Jepp lergryta, köttgryta, fylld kanin, det mesta funkar bara man itne glömmer vätksan/fettet och ganska bra med salt
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 27 maj-09 kl 17:17 »
Mmmm... va sugen jag blev på kanin nu då...  ;D

/Sara

fia_

« Svar #8 skrivet: 27 maj-09 kl 20:17 »
Åh, vilken bra reklam! Roligt för dig, (och givetvis för oss andra också i längden, såklart)..
Funderar mkt på reklam osv.. Man måste ju göra det på ett snyggt sätt, typ att en duktig/känd kock tillagar det och talar gott om det.. roligt, roligt!!  :)

Min favorit, eftersom jag har lite allmänt "svårt" för köttbitar, är köttfärs, men det kan man ju göra av vad som helst i princip, så det ger ju ingen rättvis bild av kaninkött..
En annan favorit är grillade vingar i ugn, åååh, vad gott det är med massa starka kryddor.. mmmm...
Men annars är ju gryta, och förstekta bitar som får ligga i ugnen länge väldigt vanligt/populärt.. Vitlök är himla gott till kaninkött tycker jag (som iof har vitlök i ALLT nästan, hahaha...)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 27 maj-09 kl 23:06 »
Ja, visst var det kul att dom ville testa! Jag drog en rövare och mailade dom och frågade om dom skulle kunna tänka sig att testa kanin. Och det ville dom!
Det är ju egentligen ingen reklam för mig personligen, eftersom jag inte har nån möjlighet att sälja kaninkött än. Finns ju ingenstans att slakta...   :( Men bara folk kan få upp ögonen för kanin lite mer så borde efterfrågan öka, vilket i sin tur kanske leder till att fler slakterier byggs, eller att befintliga kan anpassas till kaninslakt.
Nåt positivt borde komma från det i alla fall!  :D

/Sara

andreaskanin

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 28 maj-09 kl 00:57 »
Tycker det är mycket bra initiativ,  alltid roligt med folk som vågar prova nya vägar i stället för att bara gnälla hur svårt allting är.

Behövs både slakterier och uppfödare med nya idéer hur man kan öka produktionen utan att tulla  på djurhållningen.

Vi måste se på uppfödningen med mera industriella ögon annars kan vi aldrig få nån lönsamhet.

Att som Gösta räkna på att honorna får 8 ungar*4 varje år är ett rent önsketänkande, i så fall borde det finnas betydligt fler uppfödare även om man räknar med risken för "vandaler" .

Behövs nytänkande inom uppfödningen  för att öka antalet kaniner men minska mockning etc.

Alla som håller på med köttkaniner borde gå samman för en gemensam kampanj för att få upp ögonen för köttets överlägsna kvalitet och miljöpåverkan.''

Bara lite tankar hur vi måste bättra oss om vi ska ha någon chans mot omvärldens uppfödning med sämre djurvillkor.

Hälsningar Andreas

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 28 maj-09 kl 01:30 »
Tänk om man bara kunde få en vaccinations-spruta mot aktivisterna på en gång oxå...  :-\ Det är så jäkla tråkigt att hålla på och hymla med nåt man själv känner är bra och etiskt. Bara för att ett gäng snorungar inte har nåt bättre att göra med sin tid än att fara runt och ställa till med sattyg och släppa ut vettskrämda kaniner i skogen till en säker död...  :'(

Men jag måste också säga att jag personligen inte är intresserad av en industriell uppfödning. Jag vill hellre ha möjlighet att slakta och förädla köttet själv, men med dagens lagar och regler är det ju tyvärr i princip omöjligt... Så jag får nog fortsätta att njuta av det delikata köttet i goda vänners lag istället.  ;)

/Sara

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 28 maj-09 kl 07:42 »
Alla som håller på med köttkaniner borde gå samman för en gemensam kampanj för att få upp ögonen för köttets överlägsna kvalitet och miljöpåverkan.''

Vi har gått samman och jobbar på det för fullt, är du inte med i föreningen?  I synnerhet de senaste 3 åren då vi är flera som gått ut i tidningar, tv, radio osv. Men dessvärre är det oftast bara jag och Gösta som hörs i dessa forum. Jag välkomnar varmt fler som vågar vara offentliga med vad de sysslar med och dom vågar ställa upp i intervjuer osv. För det är ett bra, lätt och billigt sätt att nå ut till folket. Vem mer än jag och Gösta kör runt med reklam på våra bilar fex? Det är lätt att tycka och vilja en massa men det är få som verkligen gör det när det kommer till kritan  ;)

andreaskanin

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 29 maj-09 kl 00:28 »
Problemet med att få fram stora mängder kaniner till slakt är att det inte finns burar som lämpar sig.
Måste fram nya konstruktioner(något som jag håller på med just nu) för att snabba på uppfödningen.
Den stora posten arbetsmässigt är ju just mockning, foder etc.

Därför kan jag inte se att det skulle gå att leva på det just nu.
Tittar man på köttbönder är ju dom i princip beroende av bidrag för att gå runt.

Och bidrag är nått som vi som föder upp kaniner inte kan räkna med.

Vet själv då jag fick avslag av ams på starta-eget-bidrag, dels trodde dom inte att det skulle löna sig och för det andra så räknades kaniner som jordbruksverksamhet och för det fanns inget bidrag.

Har man bott i något annat EU land så skulle man säkert fått stöd :-\

Men att det finns efterfrågan på kött är ju lätt att se, lite moment 22 över det hela.

Hoppas att det vänder i framtiden.

Tillbaka till ämnet.. :)

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 29 maj-09 kl 09:39 »
primörsallad  ...fisk...pannacotta....
ingen kanin*S*

men se de ska jag smaska på iallafall rökt mums mums
kanske kommer nästa fredag?????

//Erika

Attes matte

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 29 maj-09 kl 11:43 »
primörsallad  ...fisk...pannacotta....
ingen kanin*S*

men se de ska jag smaska på iallafall rökt mums mums
kanske kommer nästa fredag?????

//Erika

Han ska få kaninen imorgon, så om en vecka borde han nog ha klurat ut vad han ska göra med den.  ;)

/Sara

Melica

« Svar #16 skrivet: 30 maj-09 kl 00:40 »
Vem mer än jag och Gösta kör runt med reklam på våra bilar fex?

Sverige är stort, inte bara när det gäller avståndet till slakterier... I Umeåtrakten tror jag nog de flesta skulle fundera ganska länge innan de satte sådan reklam på bilen, även om det håller på vara ett antal år sedan som det brändes slakteribilar...
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 30 maj-09 kl 09:17 »
Sverige är stort, inte bara när det gäller avståndet till slakterier... I Umeåtrakten tror jag nog de flesta skulle fundera ganska länge innan de satte sådan reklam på bilen, även om det håller på vara ett antal år sedan som det brändes slakteribilar...
Det är min privatbil...och jag tror den är relativt känd i alla fall längs A1:an, E4:an och E6:an upp till Bollnäs och ner till södra Holland vid detta laget.
Än sålänge har jag fått en liten repa i förardörren, men det är allt. Kanske förstår de inte vad Avel * Import * "produktion" står för.  ::)
Jaja, återigen, jag hymlar inte med min verksamhet. Finns ingen anledning, det är bara i sverige vi är så trångsynta att vi vare sig äter kanin eller getkött "bara för att" ..eller ska man kanske istället säga at vi äter det men vi berättar det inte för någon  ::) :(
Sen jag satte ut annons på blocket om köttavelskaniner har jag fått mer samtal än någonsin. Så nog fan äts det massor av kanin i sverige.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 05 jun-09 kl 09:27 »
Nu har kocken kockat kanin i radion! Det lät som att dom var nöjda. Kan dock inte återge vad tusan det var han lagade egentligen, det var så mycket lull-lull...  ;D Men han gjorde i alla fall ett förrätts-grillspett av ytterfilén och sen hade han benat ur låren och gjort nån typ av rullad av dom med en fyllning som lät smaskig som tusan.
Men jag tyckte dom snackade för mycket om hur kontroversiellt det var med kanin, och gjorde referenser till att dom äter hund i Kina...  >:(
Nåja, vi får väl se om dom får en massa hat-mail till stationen nu...  ;D

Receptet på det han gjorde kommer att läggas ut på kockens hemsida, www.vinochmat.se
Bara att gå in och kika sen. Finns andra smarriga recept där oxå.  ;)

/Sara

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 05 jun-09 kl 10:01 »
Håller med dej där varför dra upp de om hundarna???????
kaniner har många generationer överlevt på i bistra tider å gott är de*ler*

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hardy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser