Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur starka är era samhällen nu?  (läst 6403 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Hur starka är era samhällen nu?
« Svar #20 skrivet: 08 jun-09 kl 07:30 »
Jag är så glad över mitt "första" samhälle" det har varit starkt i tre år. Snälla flitiga bin. Man behöver varken rök eller skydd, dom är kakfasta och blida. Jag miste tre samhällen av fyra och är så glad att mitt första samhälle verkar så starkt, :) hoppas det håller i sig. Har satt på skattlådor för 1 v. sedan. :)

Vad har du för bin? Det glömmer jag alltid bort.

Notera bara att det är de starka och friska samhällena som faktisk stryker med på vårkanten pga för lite vinterfoder, så ge dem ordentligt med vinterfoder. Jag läste att en av de stora orsakerna till "winterkill" i USA och även här hemma var svält.
Bra samhällen behöver mera foder på våren, den mest kritiska tiden för samhället.

Jag skall ge mina en skvätt extra bara för att vara på + sidan.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 08 jun-09 kl 07:35 »
Vi är flera "nybörjare" som gått med och varit medlemmar i nåt år eller så, men som "hoppat av" efter att ha störts av attityden hos några av de mest tongivande på forumet.  Där verkar finnas en ovilja att dela med sig, inte bara av kunskap, utan även av "marknaden".

Dom har totalt sett en stor del av marknaden och många kupor, men är få och sårbara.

Skaffar SBR nya medlemmar i nuvarande takt och att man får för sig att ha några extra kupor så händer stora saker.

Rosten

• Närke
« Svar #22 skrivet: 08 jun-09 kl 09:06 »
Men varför har inte SBR något forum?

Lyckero

« Svar #23 skrivet: 08 jun-09 kl 11:06 »
Ibland undrar jag varför man egentligen har en förening? Är det för att ta vara på medlemmarna eller är det för att nå utanför gruppen med information och hitta nya intresserade. Svaret borde naturligtvis vara båda två. Tyvärr har jag sett allt för många exempel på föreningar som sakta tynar bort eftersom de enbart satsas på ”de redan frälsta”.

Jag håller med om att det ibland kan ses tendenser inom biodlarna att inte vilja lära andra för att då riskera förlora marknadsandelar. Det är väl den ”korkade” gruppen som Sten-Åke uttrycker det. För jag tror inte att det fungerar så. Honungsmarknaden i Sverige är långt ifrån mättad. Det är inte så att man tar andelar av varandra utan ju mer honung som finns tillgänglig ju mer kommer folk att käka. Och det är väl bra! På många sätt.

Så alla borde vi ta ett gemensamt ansvar för att sprida intresset för både biodling och honung utanför den åldrande klanen av bigubbar.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #24 skrivet: 08 jun-09 kl 11:20 »
Mina fyra starka samhällen går riktigt bra nu, och förra helgen skattade jag mitt livs första omgång maskroshonung!

Det näst svagaste börjar växa till sig medan det svagaste går riktigt dåligt. Jag har sprutat med mjölksyra flera gånger men tycker inte riktigt att jag får ner kvalstermängden. Å andra sidan vet jag ju inte hur det sett om jag inte sprutat.

Det ironiska är att i det svagaste samhället går min fina avelsdrottning, som jag i vintras planerat att pröva på att odla efter... :-\ De starkaste är de samhällen som har drottningar av helt okänt ursprung och som dessutom byter själva, antingen stilla eller genom svärm ::).

Jag upptäckte en annan sak när det gällde två av mina samhällen; jag gjorde en dragbiavläggare av ett av de starka samhällena i lördags (samhället gjorde stilla byte förra året) och när jag lyfte bort modersamhället så är bottnen helt ren och rensad! Detta samhälle har inte fått nån hjälp alls av mig med att städa.

I det svagaste lyfte jag också på yngelrummet i förra veckan eftersom varroagallret fastnat. Där var det inte städat...... Och det är här den fina drottningen går som har fått bra poäng på utrensning m.m. Å andra sidan så har ju detta samhälle en rätt kass situation rent allmänt.

Angånde BF så håller jag med om att deras forum är väl tjafsigt och trångsynt. Däremot gick jag på en av deras kurser förra våren och det är nåt av det bästa jag gjort! Enormt givande dagar.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Lars i skogen

« Svar #25 skrivet: 08 jun-09 kl 16:50 »
Det näst svagaste börjar växa till sig medan det svagaste går riktigt dåligt. Jag har sprutat med mjölksyra flera gånger men tycker inte riktigt att jag får ner kvalstermängden. Å andra sidan vet jag ju inte hur det sett om jag inte sprutat.

Mjölksyran tar inte kvalstern som sitter i täckt yngel, och det är där det mesta kvalstret sitter nu. Så mjölksyra är tämligen verkningslöst nu på våren, om samhället har yngel iaf!

ptakaplay

« Svar #26 skrivet: 08 jun-09 kl 17:01 »

JAG FRÅGADE SBR VART DERAS FORUM TOG VÄGEN
då fick jag den här adressen   
http://www.biram.se/   det är tydligen deras forum nu.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #27 skrivet: 08 jun-09 kl 17:07 »
Mjölksyran tar inte kvalstern som sitter i täckt yngel, och det är där det mesta kvalstret sitter nu. Så mjölksyra är tämligen verkningslöst nu på våren, om samhället har yngel iaf!

Jo, det vet jag. Men just nu är det inte så mycket att välja på. Jag skall göra dragbiavläggare på båda mina svagare samhällen så snart jag har nya drottningar och på så sätt få en yngelfri period.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Lars i skogen

« Svar #28 skrivet: 08 jun-09 kl 17:12 »
Nja, det du har att välja på är väl att göra en avläggare med ALLT täckt yngel och sedan behandla det med myrsyra. (eller nått annat inte lika ekologiskt medel...   :-\ )

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #29 skrivet: 08 jun-09 kl 17:35 »
Nja, det du har att välja på är väl att göra en avläggare med ALLT täckt yngel och sedan behandla det med myrsyra. (eller nått annat inte lika ekologiskt medel...   :-\ )

Tack för tipset, det skulle jag ju kunna göra.

Annars tänkte jag sätta befintlig drottning i dragbiavläggaren och den nya oparade i avläggaren med ynglet. Då borde jag få yngelfria perioder i båda samhällena och kan behandla med mjölksyra. Men myrsyra i den täckta avläggaren är också ett alternativ. Jag får fundera på det, drottningarna dröjer nån vecka till.

Lars i skogen

« Svar #30 skrivet: 08 jun-09 kl 18:04 »
Tack för tipset, det skulle jag ju kunna göra.

Annars tänkte jag sätta befintlig drottning i dragbiavläggaren och den nya oparade i avläggaren med ynglet. Då borde jag få yngelfria perioder i båda samhällena och kan behandla med mjölksyra. Men myrsyra i den täckta avläggaren är också ett alternativ. Jag får fundera på det, drottningarna dröjer nån vecka till.

Om du gör en avläggare med täckt yngel får du med dej i princip allt kvalster, och behöver bara behandla avläggaren. Ditt alternativ går kanske bra det med, men  du får göra två behandlingar isf. dessutom räcker det kanske inte med en mjölksyrabehandling, och innan du hunnit göra den andra (eller tredje!!) har kanske den oparade drottningen blivit parad och äggläggande! Jag föreslår min metod, lämna drottningen i modersamhället och behandla avläggaren med mjölksyra, så riskerar du inte att förlora drottningen.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #31 skrivet: 08 jun-09 kl 18:52 »
Vad har du för bin? Det glömmer jag alltid bort.

Notera bara att det är de starka och friska samhällena som faktisk stryker med på vårkanten pga för lite vinterfoder, så ge dem ordentligt med vinterfoder. Jag läste att en av de stora orsakerna till "winterkill" i USA och även här hemma var svält.
Bra samhällen behöver mera foder på våren, den mest kritiska tiden för samhället.

Jag skall ge mina en skvätt extra bara för att vara på + sidan.
Sort?? ingen aning, en del ljusgula en del mörkt gula, sex ben och vingar ;D. Det är väl någon blandning antar jag, jag fick dom av en gammal biodlare. Men jag skulle vilja prova Krainerbin.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 08 jun-09 kl 21:45 »
Har du snälla gula blandningar skall du inte skaffa samma sorts Carnica, jag vet ...

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #33 skrivet: 08 jun-09 kl 22:11 »
 De bina jag har nu är så snälla så det är ett under. Jag sitter framför flustret och petar på bina, plockar med drönarna, sitter i en solstol bredvid kupan och solar. När vi undersöker kupan så "studsar" inte ett enda bi mot en. Kakfasta, snälla, produktiva och starka, kan det bli bättre :D. Varför inte Krainer?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 09 jun-09 kl 07:20 »
Fromma bin är hårdvaluta, är de dessutom friska och bra samlare skall man inte byta till något lynningare. Jag blir i stort sett attakerad varje gång jag är i föreningsbigården, men då är jag ganska närgången. De gillar i alla fall inte kamera nära flustret, det är tydligen fotoförbud i några kupor anser dom. Där skulle jag inte sola!

anette i bugared

• -
« Svar #35 skrivet: 09 jun-09 kl 09:25 »
Fromma bin är hårdvaluta, är de dessutom friska och bra samlare skall man inte byta till något lynningare. Jag blir i stort sett attakerad varje gång jag är i föreningsbigården, men då är jag ganska närgången. De gillar i alla fall inte kamera nära flustret, det är tydligen fotoförbud i några kupor anser dom. Där skulle jag inte sola!
Jag har också fått kameran attackerad, är det för att den är svart??? I alla fall så satt det gaddar kvar överallt där dessa kunde fastna och linsen var förfärligt svår att få ren efteråt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #36 skrivet: 09 jun-09 kl 11:34 »
Ibland undrar jag varför man egentligen har en förening? Är det för att ta vara på medlemmarna eller är det för att nå utanför gruppen med information och hitta nya intresserade. Svaret borde naturligtvis vara båda två. Tyvärr har jag sett allt för många exempel på föreningar som sakta tynar bort eftersom de enbart satsas på ”de redan frälsta”.

Jag håller med om att det ibland kan ses tendenser inom biodlarna att inte vilja lära andra för att då riskera förlora marknadsandelar. Det är väl den ”korkade” gruppen som Sten-Åke uttrycker det. För jag tror inte att det fungerar så. Honungsmarknaden i Sverige är långt ifrån mättad. Det är inte så att man tar andelar av varandra utan ju mer honung som finns tillgänglig ju mer kommer folk att käka. Och det är väl bra! På många sätt.

Så alla borde vi ta ett gemensamt ansvar för att sprida intresset för både biodling och honung utanför den åldrande klanen av bigubbar.

Har varit med i biföreningen, även suttit i styrelsen. Haft mina diskussioner med SBR. Slutade efter två år i föreningen kändes som en sammanslutning för insides beundran. Jag tror man kan locka fler att bli biodlare på andra sätt tex. genom detta forum och framförallt genom barnen. Ta hem skolbarn och visa och berätta om biodlingen. Jag har själv haft skolbarn hemma flera gånger genom åren och visat dom gårdens andra djur och det har varit uppskattat av både skolan och barnen.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #37 skrivet: 11 jun-09 kl 14:44 »
Om du gör en avläggare med täckt yngel får du med dej i princip allt kvalster, och behöver bara behandla avläggaren. Ditt alternativ går kanske bra det med, men  du får göra två behandlingar isf. dessutom räcker det kanske inte med en mjölksyrabehandling, och innan du hunnit göra den andra (eller tredje!!) har kanske den oparade drottningen blivit parad och äggläggande! Jag föreslår min metod, lämna drottningen i modersamhället och behandla avläggaren med mjölksyra, så riskerar du inte att förlora drottningen.

Nu är jag inte riktigt med...

Är det så här du menar?

1. Dragbiavläggare på rent vax med befintlig drottning + mjölksyrebehandling
2. Ta undan modersamhället som nu är viselöst och behandla med myrsyra (korttid)
3. Tillsätt den nya drottningen i modersamhället.

Lars i skogen

« Svar #38 skrivet: 11 jun-09 kl 17:33 »
Jag var inte med på att du skulle sätt till en ny drottning också, men det ändra knappast något.

Jag menade såhär, men det finns såklart fler varianter!
Gör en avläggare med ALLT yngel. Låt drottningen gå kvar i modersamhället och ersätt ramarna du tagit bort med utbyggda ramar och mellanväggar. Detta samhälle behöver inte behandlas nu eftersom i stort sätt allt kvalster följde med ynglet till avläggaren. Till hösten måste du dock behandla även modersamhället!
Avläggaren behandlar du nu med korttids myrsyra, det finns ingen drottning i samhället och därför riskerar du inte hennes liv. Bina får nu dra upp en ny drottning från äggen de fick med sig, eller så tillsätts en drottning några dagar efter behandling.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #39 skrivet: 11 jun-09 kl 17:52 »
Tack för svaret Lars!

Dela detta:

* Inloggade just nu

967 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser