Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakt med salongsgevär  (läst 3879 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Slakt med salongsgevär
« skrivet: 24 maj-09 kl 01:06 »
Okej, det kanske låter som overkill för en del, men jag gillar inte slaktmasken som används för kaniner och dom som skulle slaktas idag var stora... Bland annat en hona på massa kilon.
Så, med hjälp av Bäcks sambo och ett salongsgevär så knäpptes sex kaniner. Jag är helt såld! Jag gillar absolut en salongskula hundra gånger bättre än klubba eller slaktmask! Dom sköts i nacken och snett framåt (och avblodades efter skottet), och det var väldigt skönt att känna sig helt hundra säker på att kaninen dör direkt. Lite splitter i nacken kan man stå ut med tycker jag. Och kaninerna kändes mycket mindre stressade av att sitta i gräset och nosa och knapra lite strån jämfört med att spendera sina sista sekunder sittandes på en hög bänk.
Så nu fick jag ytterligare en morot till att ta jägarexamen.  ;D

Det var bara lite reflektioner som jag ville dela med mig av.

Den stora honan vägde förresten 3 kilo, urtagen och klar.  :o (Dom andra fem låg på lite normalare 1-1,4 kilo.  ;) )

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Kerstin Linnea

SV: Slakt med salongsgevär
« Svar #1 skrivet: 24 maj-09 kl 09:26 »
måste man ha jägarexamen för salongsgevär  ???....

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 maj-09 kl 09:40 »
måste man ha jägarexamen för salongsgevär  ???....

Ja, eller möjligen om det räcker att vara aktiv prickskytt i någon förening sedan många år. En pistol i samma kaliber hade varit smidigare, men är betydligt svårare att få licens för

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 24 maj-09 kl 10:08 »
Jo, jägarexamen behövs. Vilket är lättare än att få licens via en prickskytteförening, konstigt nog...
Såvitt jag har förstått så finns det bara grytpistoler i samma kaliber, om man bortser från prickskyttepistolerna, och dom ska visst vara både dyra och svåra att få licens på.
Just detta salongsgevär var lättare och smidigare än mitt gamla luftgevär. Blev väldigt sugen på ett sånt...  ;) (Gillar att skjuta prick.)

/Sara

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 24 maj-09 kl 10:16 »
Om du menar ett gammalt enskotts salongsgevär, så är såna lika svåra att få licens för som grytpistoler i samma kaliber, i praktiken omöjliga.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 24 maj-09 kl 10:24 »
En-skotts? När det finns halvautomatiska?  ;) I princip alla jag känner som har jägarexamen har salongsgevär, så då kan det väl inte vara så himla svårt att få licens...?

/Sara

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 maj-09 kl 14:52 »
En-skotts? När det finns halvautomatiska?  ;) I princip alla jag känner som har jägarexamen har salongsgevär, så då kan det väl inte vara så himla svårt att få licens...?

/Sara
Salongsgevär finns inte som halvautomater, då är det per definition inget salongsgevär utan en småviltstudsare eller vad det heter. Kalibern är den samma, men ett salongsgevär var ett mycket lätt och enkelt gevär, vanligtvis slätborrat. Ungefär i stil med enkla luftgevär. Dagens gevär i kaliber 22lr är rätt klumpiga i jämförelse, men precisionen är ljusår bättre. Äkta salongsgevär går knappt att få licens på längre, jag vet inte varför. För avlivning är dom bra, vid nackskott spelar ju precisionen ingen större roll.

Patronerna skall visst gå att köpa utan licens sägs det, eftersom dom har kantantändning. Perfekt för alla som har ett gammalt olagligt salongsgevär liggande på vinden...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 24 maj-09 kl 21:17 »
"Småviltstudsare"? Det där måste jag ju kolla upp... Det var jäkligt smidigt i alla fall. Det kanske är "småviltstudsare" dom andra har oxå, men att man kallar dom salongsgevär?

/Sara

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 24 maj-09 kl 21:22 »
Båda sorterna har kaliber 22, det är väl därför salongsgevär fått hänga med fortfarande.
Men patronhylsorna ser helt olika ut, gamla sortens hylsor har bara något större diameter än kulan, medan småviltstudsare har mycket större hylsor och därmed mycket kraftigare laddning.

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #9 skrivet: 24 maj-09 kl 21:25 »
Jo dom kallas så numera. En enskotts grytpistol kan man få lisens på om man kan vissa upp att man jagar med fällor och eller ställande hund eller grythund. Kommer dock inte ihåg anntalet djur man skulle ta per år. En sån är inte så farligt dyr heller. Men klart mera praktisk om man ska avliva ett djur.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 maj-09 kl 21:28 »
Båda sorterna har kaliber 22, det är väl därför salongsgevär fått hänga med fortfarande.
Men patronhylsorna ser helt olika ut, gamla sortens hylsor har bara något större diameter än kulan, medan småviltstudsare har mycket större hylsor och därmed mycket kraftigare laddning.

Är det inte .222 du menar med den stora hylsan? Även moderna gevär i 22lr kallas småviltstudsare, alltså exakt samma patron som förr

GrävlingsJanne

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 24 maj-09 kl 21:38 »
Jag fick ett gammalt salongsgevär av en bror till farmor och till den använde han samma ammunition som till nya 22:or. Ska kanske tillläga att jag har minnes licens på den ifall att någon undrar. Sen finns ju 22 magnum den tror jag har samma diameter på kulan men längre hylsa.
« Senast ändrad: 24 maj-09 kl 21:42 av GrävlingsJanne »
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 24 maj-09 kl 21:39 »
Tackar för tipset, där fick jag lära mej nåt nytt, nya 22lr-gevär har tydligen undgått mej helt.

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 24 maj-09 kl 21:48 »
Jag fick ett gammalt salongsgevär av en bror till farmor och till den använde han samma ammunition som till nya 22:or. Ska kanske tillläga att jag har minnes licens på den ifall att någon undrar. Sen finns ju 22 magnum den tror jag har samma diameter på kulan men längre hylsa.

22 magnum har en någon tjockare diameter på hylsan, men det är inte mycket. Min far hade en winchester i den kalibern, och eftersom patronerna var dyra petade vi i vanliga 22lr i stället. Det gick fint om man stoppade dom direkt i patronläget i stället för magasinet, men hylsorna svällde ut någon tiondels millimeter och fick ibland pillas ur manuellt för att de fastnade

GrävlingsJanne

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 24 maj-09 kl 21:53 »
Då har jag lärt mig något nytt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser