Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fodermängd?  (läst 3134 gånger)

Gika

Fodermängd?
« skrivet: 11 maj-09 kl 15:03 »
Har nu kollat igenom i stort sett alla inlägg som handlar om foder på denhär sidan. JAg blir inte klokare bara mer förvirrad.
Jag äger en BJ på 9 kg, en BJ på 5 kg och några Rex på mellan 2,7- 3,5 kg.

HUR mycket mat ska de ha i grund ranson?
Jag blandar i dag havre och rabbfor 50/50 men är mycket osäker på hur mycket de ska få. Några är dessutom (kanske) högdräktiga så de vågar jag inte dra ner någon mat för. En del hanar är feta så det var det som gjorde att jag tog itu med den här frågan. Honorna är det svårt att avgöra på eftersom de förhoppningsvis ska föda de närmsta dagarna. MEn de kanske inte ska se dräktiga ut ens???

Jag försökte göra en foderstat för kaninerna. Men eftersom det blandas vilt med att ange proteinet som smältbart råprotein och råprotein i % så vet jag inte hur jag ska vända mig.
hittar inte heller info om hur mycket av varje näringsämne en kanin i olika vikt behöver heller. Det enda jag hittar är på www.ericas.se/ronngarden/kaninnet/artiklar/foder.html

Det som gör mig förvirrad där är protein innehållet för ungdjur som är lika högt som för digivande honor trots att det varnas för att ungdjur dött av för högt proteininnehåll. Dessutom är det för mig helt omöjligt att få till en foderstat med de lilla MJ och höga proteinet.

Hur ska jag göra??? Ska jag helt enkelt bara lugna ner mig och köra mitt 50/50 och strunta i innehållet? Eller finns det någon som kan förklara detta för min förvirrade hjärna?

Om jag ska ge 50/50 hur mycket tycker ni att de då ska få som grund? ÄR det så enkelt att de ska dubbla dosen vid digivning? Under dräktigheten ska de ha grundgiva då med eller digivningsgiva? Eller kanske nått där emellan.
Ungdjuren hur mycket ska de ha? Om jag inte vet dess förväntade vikt då jag korsat de olika storlekarna?

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
SV: Fodermängd?
« Svar #1 skrivet: 11 maj-09 kl 15:24 »
Jag blandar också spannmål (havre/korn) 50/50 med rabbfor.

Höet och annat du stoppar i de påverkar ju också näringsinnehållet.

Kaniner mår inte bra av att vara feta.
 Dräktiga honor kan se lite runda ut, men oftast ser man det inte alls på de.
Om de är feta får de för mycket mat.

Ge inte dräktiga honor för mycket mat.
Det enda som händer är att de får för stora ungar som de får svårt att föda.
De klarar sig på sin vanliga giva. Sen vid digivningen behvöer de förståss mer, samt när ungarna klättrar ur bo.
jag brukar ge fri tillgång till mina då  (dvs. så att det alltid är över dagen efter).

Jag är lite osäker på hur du ska göra med så stora kaniner under uppväxten, men jag ger "vuxen-giva" till mina ungdjur (dv.s 2 msk/dag, men då är det inte BJ.) Det jag har hört är att de gärna blir pluffsiga och feta om de får för mycket mat. De växer ju sakta de där stora.
Det beror väl på vad du ska ha de till också, förståss...

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Gika

« Svar #2 skrivet: 11 maj-09 kl 16:01 »
Jag har läst att Bj ska öka i vikt med 1 kg per månad. Det är iof sakta om man räknar % för det tar tid att komma upp i vuxenstorlek. Men det är ju massor i viktökning varje månad.
Så jag ska alltså minska mängden mat till de dräktiga redan nu? Om de föder så ska jag öka mängden igen då?

Göthes

« Svar #3 skrivet: 11 maj-09 kl 17:09 »
Jag har läst att Bj ska öka i vikt med 1 kg per månad. Det är iof sakta om man räknar % för det tar tid att komma upp i vuxenstorlek. Men det är ju massor i viktökning varje månad.
Så jag ska alltså minska mängden mat till de dräktiga redan nu? Om de föder så ska jag öka mängden igen då?

Jag är osäker på hur man ska göra till BJ men det generella är väl att man inte ska "gö på" för mycket när de växer. Det finns säkert någon här på forumet som kan uttala sig bättre om det.

Till de dräktiga honorna ska du ge normal giva, inte öka. så har du ökat så ska du minska.
och när ungarna kommer kan du öka. :)

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 11 maj-09 kl 23:01 »
Jag tycker väl snarare att man måste titta på varje kanin individuellt. Jag har två honor som nästan är tjocka på uteslutande hö och grenar. Det skulle aldrig gå att ge dom nåt kraftfoder under dom perioderna som dom inte diar, dom skulle bli smällfeta direkt. Och sen har jag ju gotlänningar, och dom ska inte ha nåt kraftfoder alls egentligen, men dom får det när dom diar och så lite smått och gott då och då när man vill muta till sig lite gos.  ;)

Att en jätte ska öka ett kilo i månaden tycker jag låter helt befängt!  :o Då skulle den ju väga sju kilo vid sju månaders ålder!  :o Vilken påfrestning för kroppen det måste vara. Är det inte bättre att låta dom växa lite långsammare och hinna med sig själv istället...?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 12 maj-09 kl 08:09 »
Nu tänker jag lägga mig i här  :)

Om vi enbart talar om jättar och foder kontra tillväxt så stämmer det som Gika skriver att jätten skall gå upp med 1 kg i månaden. En 6 månaders jätte skall således väga 6kg. Och det är inte helt lätt att uppnå denna tillväxt då omständigheter så som omgivningens temperatur, burstorlek etc inverkar på jättens slutliga storlek.

Detta gäller fram tills jätten är 8 månader sen avtar tillväxten och sjunker med mer eller mindre halva hastgheten. En jätte skall ha minst 3dl foder/dag alt: fri tillgång fram tills den når 7,5-8 månader. Hos hanarna brukar det ligga på ganska exakt 8 månader när de avtar i tillväxthastighet, honorna kan avstanna något tidigare (7,5 månad) man måste vara uppmärksam på när honan börjar visa tecken på att bilda hakpåse då måste man dra ner på fodret direkt annars får hon en påse som aldrig försvinner.
Jätten växer tills den är 14 månader.

En fet jätte lider vid nedkomsten då hon tenderar att få många och väldigt stora ungar vilket innebär smärta och långvariga födslar. Som i sin tur kan innebära att hon inte vill ha med ungarna att göra.
Man skall även vara försiktig med att ge jättarna havre då det är väldigt fettbildande och i synnerhet med honorna skall man vara restriktiv med havre. Jag skulel då hellre byta ut havren mot helt korn då en så stor kanin behöver mycket protein för att bygga upp en bra muskulatur för en så stor kropp.

En vanligt förekommande uppfattning om jättar är att de ska ha begränsat med plats och motion under uppväxten för att inte "bränna muskulatur" vilket är helt uppåt väggarna galet. Som alla säkert vet är det stärkande för skelettet att röra på sig samt bygger man upp en bra grundmuskulatur om man är i rörelse dagligen från det att man är liten. Samma sak gäller för jätten, under uppväxten fram tills 14 månaders ålder skall jätten ha gott om plats. Man kan gärna överdriva och sätta den i en "för stor" bur. 1 x1 meter är i minimum och tänk på att buren måste vara så hög att kaninen kan resa sig helt på bakbenen. Detta för att inte få en krum rygg utan en lång rektangulär kropp som jätten skall ha!

Det är även att rekomendera att man sätter matskålar och vatten så pass högt på burens vägg att kaninen måste sträcka sig för att nå, detta främjar ryggradens längd och kaninens slutliga kroppsform (lång, rektangulär). Och sist men inte minst är omgivningens temperatur av stor vikt. Jättens öron (sm på alla kaniner) är dess termostat och avgör således tillväxten av resten av kroppen då öronens blodkärl drar ihop sig vid kyla. Öronen blir således mindre och kompaktare och detta påverkar även resten av kroppen då allt blir mindre för att kaninen skall kunna hålla värmen.

Hoppas ovanstående varit till hjälp och svar på dina frågor Gika.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gika

« Svar #6 skrivet: 12 maj-09 kl 09:28 »
Men hur mycket mat ska de ha då? I vikt eller dl. JAg förstår att man kan få justera detta för varje individ men det skulle vara bra att få ett riktmärke att gå efter. Tex en 3 kg kanin ska ha si och så mycket och en 5 kg kanin ska ha så mycket osv.
Jag har genast dragit ner på maten till mina kaniner och hoppas de blir mindre feta nu. JAg har också en önskan att byta ut havren mot korn men jag hittar ingen bonde här i närheten som vill sälja detta till mig. Någon som har några kontakter i Örebro trakten?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 12 maj-09 kl 11:04 »
3 dl är 3 dl, använd ett vanligt dl mått.

Sök på svenska foder eller granngården i din region, de säljer alltid helt korn.

Det finns inga konkreta fodermängdsuppgifter för olika kaniner eftersom alla anävnder olika foder, omöjligt att säga med andra ord hur mycket varje kaninras skall ha. Man får helt enkelt lita på ögat och händerna när man kontrollerar status på kaninen.
« Senast ändrad: 12 maj-09 kl 11:06 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Göthes

« Svar #8 skrivet: 12 maj-09 kl 11:17 »
3 dl är 3 dl, använd ett vanligt dl mått.

Sök på svenska foder eller granngården i din region, de säljer alltid helt korn.

Det finns inga konkreta fodermängdsuppgifter för olika kaniner eftersom alla anävnder olika foder, omöjligt att säga med andra ord hur mycket varje kaninras skall ha. Man får helt enkelt lita på ögat och händerna när man kontrollerar status på kaninen.

jag förstod att det var "någon" här som var jätte-bra på jätte-kunskap.
Intressant läsning tycker jag!  :)
(inte det jag just citerat utan det du skrev ovan också..)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 12 maj-09 kl 11:32 »
jag förstod att det var "någon" här som var jätte-bra på jätte-kunskap.
Intressant läsning tycker jag!  :)
(inte det jag just citerat utan det du skrev ovan också..)
har hållt på för länge med jättar  :-[
Nån glädje och nytta ska man ju ha när man är översättare av böcker om jättar  :)

Gika

« Svar #10 skrivet: 12 maj-09 kl 13:02 »
Jo det förstog jag förståss att ungdjuren ska ha 3 dl eller fri tillgång.

Men de mindre kaninerna då? Och som underhåll till BJ? Finns det inga riktlinjer alls?

Harvey

• Bohuslän
    • En Trädgårdsälskares betraktelser
« Svar #11 skrivet: 12 maj-09 kl 19:20 »
Intressant läsning detta om foder tycker jag, jag matar mina såmycket dom vill ha (pellets från säck) och nu har honan fått värsta hakpåsen, skall jag banta henne lite då? Hon är 5 månader och franskt vädur. Hon äter ca 4 dl pellets om dagen, jag brukar fylla på både morgon och kväll. Dessutom börjar det bli dyrt, en säck räcker inte många veckor.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 12 maj-09 kl 20:21 »
Intressant läsning detta om foder tycker jag, jag matar mina såmycket dom vill ha (pellets från säck) och nu har honan fått värsta hakpåsen, skall jag banta henne lite då? Hon är 5 månader och franskt vädur. Hon äter ca 4 dl pellets om dagen, jag brukar fylla på både morgon och kväll. Dessutom börjar det bli dyrt, en säck räcker inte många veckor.
Vill inte vara otrevlig men hade du tänkt mata ihjäl henne ???

Kaniner är nattdjur,de äter på natten, alltså är bästa tidpunkten att ge dem mat strax innan skymningen.
En Belgisk jätte behöver 3dl om dagen sålänge den växer men så är det också världens största kaninras, Fransk Vädur ligger 2 viktklasser under och skall således absolut inte ha 4dl om dagen.
Max 1/2 till 1, mer om hon är digivande.
« Senast ändrad: 13 maj-09 kl 07:29 av Kimma »

Harvey

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 12 maj-09 kl 22:08 »
 :-[ Oj då, näe, jag tycker inte hon är så fet (än), men rådet jag fick när jag köpte henne var att ge henne 3 dl till fri tillgång i ett halvår tills hon är vuxen och sedan 3 dl om dagen. Men en haklapp har hon fått så jag drar ner på hennes foder då medans jag fortsätter att göda den lille hannen.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 13 maj-09 kl 07:31 »
Låter förnuftigt, får honorna haklapp så får de för mycket mat (se ovanstående foderråd) och det innebär eventuella komplikationer när hon skall paras/blir dräktig. Antingen blir hon väldigt svår att få dräktig eller så får hon färre ungar alternativt för stora ungar = dödfödda.

Kaninhonor skall helst vara åt det magra hållet vid parning än det "gödda"  ;)

Gika

« Svar #15 skrivet: 14 maj-09 kl 08:50 »
 Harvey: Oj då, näe, jag tycker inte hon är så fet (än), men rådet jag fick när jag köpte henne var att ge henne 3 dl till fri tillgång i ett halvår tills hon är vuxen och sedan 3 dl om dagen.

Det är  ju precis detta som är så svårt. Alla olika bud åt ena eller andra hållet. Så länge du inte har kunskapen så tror jag de flesta hellre ser till att sitt djur inte svälter i alla fall. Sen att det kanske är sämre är en helt annan sak. Vi vill ju inte att de ska lida i vår fångenskap.

Mina kaniner har nu fått en ordentlig nerskärning av fodermängden. De rexar jag köpte åt redan då 1½ dl tackfor varje dag och hade påsar under hakan. Nu får de 3/4 dl rabbfor/havre 50/50 istället. Vet inte om det är lagom ännu, det visar sig väl. När havren är slut ska jag byta ut den mot korn istället. Så kanske det blir bra det här.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #16 skrivet: 14 maj-09 kl 09:08 »
Jag läste nyligen att kaniner kan vara utan mat (om de bara har vatten) i 4 - 6 veckor utan bestående men. Betänk att de i det vilda kan ha problem med matförsörjningen under vintern.

Edgar

Gika

« Svar #17 skrivet: 14 maj-09 kl 12:25 »
Måste bara fråga då också angående gräs. Kan de äta för mycket gräs? Kan de bli feta på gräs? HAr en BJ (5kg icke fet)och en rex(3,5kg fet) på grönbete där jag repar gräs åt dem. Rex äter upp allt mellan gångerna och vill begärligt ha mer när jag kommer nästa gång. BJ repar jag mindre till och han har inte ätit upp alls. Det mesta ligger på botten och blir hö. Om jag däremot kommer med maskrosor till BJ så äter han begärligt. Kan jag mata rex tills han är nöjd eller får det vara måtta på gosakerna även där? BJ oroar jag mig däremot att han inte får i sig det han behöver. Även om de kan leva på vatten i flera veckor kan det ju inte vara särskillt hälsosamt? Tycker att de gott kan leva på gratismat när det finns och inte äta pellets när de inte är i produktion. Men ska jag behöva sortera mat åt honom? REnt instinktivt känner jag att blandat gräs och örter borde vara det bästa. Inte bara maskrosor.  ???

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 14 maj-09 kl 12:41 »
Maskrosor är "naturens kraftfoder" i får och kobeten skall det helst finnas maskrosor, djuren går snabbt upp i vikt av detta/göds inför slakt. Maskrosor främjer även mjölkproduktionen/mängden hos många av våra betande djur, även kaniner.

Gräs är färskt hö och det får kaniner äta mer av för att komma upp i samma näringsintag som maskrosor.
Blandad kost är bäst, tänk på att lägga färskt grönt i höhäcken och inte på burens botten, kaniner äter inte "smutsig" mat och man skall försöka undvika foder på burgolvet pga smittrisker.

Harvey

• Bohuslän
« Svar #19 skrivet: 14 maj-09 kl 12:44 »
Nu har jag dessutom gett min fet-kanin rejält med motion. Praktiskt när kaninerna är så tama att man kan ha dom lösa ute, hon studsar runt, kryper under bilar, kröp nästan in i husgrunden genom katthålet, hälsar på hundarna och undersökte trädgården i allmänhet.
Ser att hon gnuggar hakan mot allt hon hittar, har dom doftkörtlar där? Är hon brunstig? Eller gör alla kaniner så alltid?

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser