Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  St. Cochin dåligt avelsmaterial i Sverige!!  (läst 3981 gånger)

_olfi_

  • Inlägg: 219
    • Medelpad
St. Cochin dåligt avelsmaterial i Sverige!!
« skrivet: 01 maj-09 kl 11:19 »
.
« Senast ändrad: 12 mar-12 kl 22:50 av _olfi_ »
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

linslus

  • Inlägg: 1053
  • www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: St. Cochin dåligt avelsmaterial i Sverige!!
« Svar #1 skrivet: 01 maj-09 kl 12:51 »
Jag har Cochin guldsvartbandad som är utställda på nationalen med kommentar: Bra teckning.  Har djur till salu om du är intresserad.
Det finns bra djur men det gäller att leta efter uppfödare som är intresserad av att föda upp djur som är enligt standarden. 

_olfi_

  • Inlägg: 219
    • Medelpad
SV: St. Cochin dåligt avelsmaterial i Sverige!!
« Svar #2 skrivet: 01 maj-09 kl 13:42 »
.
« Senast ändrad: 12 mar-12 kl 22:54 av _olfi_ »
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

linslus

  • Inlägg: 1053
  • www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: St. Cochin dåligt avelsmaterial i Sverige!!
« Svar #3 skrivet: 01 maj-09 kl 15:06 »
Då har vi väldigt bra djur eftersom vi endast har haft tyska domare de senaste 3-4 åren.    ;D   

_olfi_

  • Inlägg: 219
    • Medelpad
SV: St. Cochin dåligt avelsmaterial i Sverige!!
« Svar #4 skrivet: 01 maj-09 kl 15:28 »
.
« Senast ändrad: 12 mar-12 kl 22:55 av _olfi_ »
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

linslus

  • Inlägg: 1053
  • www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: St. Cochin dåligt avelsmaterial i Sverige!!
« Svar #5 skrivet: 01 maj-09 kl 18:03 »
Vi är en helt fristående förening med medlemmar från Falun till Malmö.  Vi anlitar tyska domare sedan några år.   

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: St. Cochin dåligt avelsmaterial i Sverige!!
« Svar #6 skrivet: 01 maj-09 kl 18:20 »
De som kan kan gå i svarsmål ,är väl de som ställer ut.
« Senast ändrad: 01 maj-09 kl 18:22 av Lycka »
Hedemorahöns

_olfi_

  • Inlägg: 219
    • Medelpad
SV: St. Cochin dåligt avelsmaterial i Sverige!!
« Svar #7 skrivet: 01 maj-09 kl 18:58 »
.
« Senast ändrad: 12 mar-12 kl 22:51 av _olfi_ »
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: St. Cochin dåligt avelsmaterial i Sverige!!
« Svar #8 skrivet: 01 maj-09 kl 19:41 »
Med Kochin menar du både stora och små???
Inte för att jag   har rasen.
« Senast ändrad: 01 maj-09 kl 19:49 av Lycka »
Hedemorahöns

_olfi_

  • Inlägg: 219
    • Medelpad
SV: St. Cochin dåligt avelsmaterial i Sverige!!
« Svar #9 skrivet: 01 maj-09 kl 19:42 »
Med Kochin menar du både stora och små???
Inte för att jahg har rasen.

Jag syftar på de stora
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: St. Cochin dåligt avelsmaterial i Sverige!!
« Svar #10 skrivet: 01 maj-09 kl 19:51 »
Visst är det så att de har varit bortglömda att bra tag.
Nu börjar de att bli populära igen .
Hedemorahöns

rina

  • Gäst
SV: St. Cochin dåligt avelsmaterial i Sverige!!
« Svar #11 skrivet: 01 maj-09 kl 21:33 »
Jag har rest och besökt flera stor Cochin uppfödare i Tyskland och dom gula och svarta jag såg var mycke bättre än i Sverige men dom Guld svartbandade var sämre och mindre. Där fanns även silver svartrandade så var mycke mindre detta är en ny färg i och för sig och dom jobbar för att få upp storleken på dom. Det kan ju också bero på att avla med rashöns är nåt värdefullt nere i Tyskland och det är många som håller på med det, det ser man ju bara på antalet djur på deras utställningar sen har man helt andra priser på sin djur inte ovanligt ett bra utställningsdjur kostar 1500 kr st !!  Här i Sverige är vi få uppfödare på de stora Cochin jag fick 5 svar på om uppfödare ville jobba med bevarande arbete med denna ras. SRF har startat bevarande arbete med vissa raser i Sverige bland annat stor Cochin. Jag välkomnar alla som vill värna om denna underbara ras.

_olfi_

  • Inlägg: 219
    • Medelpad
SV: St. Cochin dåligt avelsmaterial i Sverige!!
« Svar #12 skrivet: 02 maj-09 kl 00:00 »
Ett större kontaktnät skulle nog lösa en hel del, då sprider man både djur och kunskap...
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: St. Cochin dåligt avelsmaterial i Sverige!!
« Svar #13 skrivet: 02 maj-09 kl 07:56 »
Kontaktnätet är  våra föreningar.
Där samarbetet är gott, så uppfattar jag det iaf.
« Senast ändrad: 02 maj-09 kl 09:31 av Lycka »
Hedemorahöns

linslus

  • Inlägg: 1053
  • www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: St. Cochin dåligt avelsmaterial i Sverige!!
« Svar #14 skrivet: 02 maj-09 kl 10:55 »
Kontaktnätet är  våra föreningar.
Där samarbetet är gott, så uppfattar jag det iaf.


Håller jag med om och då speciellt de lokala klubbarna. Jag är med i flera för att nå  så många som möjligt som har samma raser och annat. Rasregistret SRF har är ju bara en liten klick som stället ut men det finns många "gammla uvar" som sitter med bra djur men inte ställer ut.  :D

_olfi_

  • Inlägg: 219
    • Medelpad
SV: St. Cochin dåligt avelsmaterial i Sverige!!
« Svar #15 skrivet: 02 maj-09 kl 18:37 »
.
« Senast ändrad: 12 mar-12 kl 22:52 av _olfi_ »
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

linslus

  • Inlägg: 1053
  • www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: St. Cochin dåligt avelsmaterial i Sverige!!
« Svar #16 skrivet: 02 maj-09 kl 19:43 »
Alla vill inte ligga med på internet och föreningarnas hemsidor. Vi är över 50 st i vårt rasregister och det kommer i tidsktiften föreningen skickar ut i första nummret varje år.   :)

_olfi_

  • Inlägg: 219
    • Medelpad
SV: St. Cochin dåligt avelsmaterial i Sverige!!
« Svar #17 skrivet: 02 maj-09 kl 19:57 »
Alla vill inte ligga med på internet och föreningarnas hemsidor. Vi är över 50 st i vårt rasregister och det kommer i tidsktiften föreningen skickar ut i första nummret varje år.   :)

Nää, men många kan tänka sig att göra det, ett par föreningar har redan såna listor. Vill vi hålla vår hobby levande är detta ett av sätten att göra det på. Jag vill ha ett nationellt samarbete också, inte bara lokalt, för i många fall kan det vara otillräckligt.
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: St. Cochin dåligt avelsmaterial i Sverige!!
« Svar #18 skrivet: 02 maj-09 kl 23:06 »
Jag har redan skrivit flera gånger att jag tycker att SRF borde omarbeta sin hemsida och göra den med användbar för medlemmarna. Tex så skulle det kunna få fungera som ett kontaktnät och som en hjälp för medlemmarna att hitta andra med samma ras mm. Vill man kunde det vara nå'n slags lösen så endast SRF-medlemmar kunde gå in och läsa dessa sidor. Jag har inte många kontakter inom hönsvärlden och det är svårt när man hittat en ras eller färg man vill ha tag på. Tänk om SRF hade en hemsida där man kunde få hjälp med detta elelr om de hade ett liknande forum som detta. Då kanske detta forum kunde få vara mer vad det kanske är tänkt att vara, kanske handla mer om rena skötselfrågor och alternativa sätt att ta hand om sina höns, vad vet jag. Är trött och tänker segt, men frågor om kammars storlek, dunfärg, benfärg mm mm kunde kanske passa bättre på en SRFhemsida...
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

_olfi_

  • Inlägg: 219
    • Medelpad
SV: St. Cochin dåligt avelsmaterial i Sverige!!
« Svar #19 skrivet: 03 maj-09 kl 00:35 »
Instämmer med föregående talare...  ;D
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 4 användare (2 dolda)
Henrik1983, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser