Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röja mark?  (läst 2745 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Röja mark?
« skrivet: 29 apr-09 kl 11:20 »
Halloj!
Jag postade detta i "övrigt om odling" först, men kom på nu att det kanske är smartare att lägga den här bland hönsfolket...  ;)

Det är så att vi har tagit ner ett gäng träd (tall och gran) av ganska ansenlig storlek på ytan som jag kommer att göra hönsgård av vad det lider. Även ett gäng små-popplar fick stryka på foten. Nu går jag och funderar på hur mycket jag behöver göra där för att det ska bli en bra yta för hönsgård/hönsgårdar. Behöver jag ta bort stubbarna?
Sen har det absolut inte växt nånting alls på denna yta på säkert 15-20 år förutom träden. Det kom inte ner en ljusstrimma till marken på grund av dom täta granarna, så marken är väldigt kal och tråkig. Det kommer förmodligen inte att byggas nån hönsgård där förrän nästa sommar, så jag har ju denna säsong på mig att förbereda den.
Så, hur gör jag? Alla tips och förslag mottages tacksamt!
Just ja, ytan är nog nånstans kring 15x20 meter stor... Ska stega när jag åker ut idag...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Röja mark?
« Svar #1 skrivet: 29 apr-09 kl 15:09 »
Jag skulle inte ta bort några stubbar, det är bara intressant för hönsen att ha lite inredning.

Hönsen kommer effektivt att rensa bort växtlighet, så det är ingen större mening med att försöka odla något i hönsgården. Tallarna och granarna hade nog klarat sig bäst. ;)

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 apr-09 kl 15:20 »
Ingen större idé att försöka plantera något där. Det tar många år innan det kan växa något vettigt på mark där det växt tätt med gran. Förmultnande barr är riktigt dålig jord. Det lilla som skulle kunna växa där kommer hönorna att ha ätit upp efter två timmar. Bygg hönsgård och hugg buskar ibland som du kastar in, det kommer hönorna att uppskatta. Höns är ju från början skapta för att leva i buskagen i sydostasien

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 29 apr-09 kl 16:18 »
Jag tror hönorna uppskattar stubbarna, de kan sitta på dem och de kan krafsa fram godsaker mellan rötterna på dem. Allteftersom de förmultnar sedan blir de mer och mer intressanta kan jag tänka mig, massa kryp att äta...

Jag tänkte skrivit att det kanske kunde gått att plantera något slags buske, någon tålig sort som kunde bli lite skugga och svalka och lite grönt och fint, men är jorden så pass dålig där det vuxit tall och gran kanske det blir svårt.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 29 apr-09 kl 16:22 »
Skulle man inte ens kunna växla mellan två gårdar? Låta ena halvan växa till och sen släppa över hönsen dit? Nåt måste väl kunna överleva... ;)
/Sara

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 apr-09 kl 17:36 »
Skulle man inte ens kunna växla mellan två gårdar? Låta ena halvan växa till och sen släppa över hönsen dit? Nåt måste väl kunna överleva... ;)
/Sara

Det är en utmärkt idé. Får hönsen krafsa runt i jorden och gödsla i ett par säsonger, så kommer det kunna växa bra där sedan. Stubbarna och rötterna blir till fin jord på några års sikt

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #6 skrivet: 29 apr-09 kl 21:50 »
Vi har buxbom och påskliljor i vår hönsgård. Och något litet träd, tror det är fläder, som de inte sett ännu av någon anledning.  :P
Så det är faktiskt ganska grönt och fint, trots fyra hönor och en tupp. Nåja, lite i alla fall...
Höns, stickning och pelargoner

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 29 apr-09 kl 23:34 »
Buxbom kan vi bara tvärglömma... Liiiite klent klimat för buxbom här i krokarna...  ;)

Men jag ska ta och räfsa och rensa lite och se hur marken ser ut under alla barr och grenar och sånt. Sen kanske jag vräker ut den jord som blir över efter nergrävningen av avloppsanläggningen tillsammans med lite gödsel och sår lite vallfröblandning... Borde funka skapligt...

/Sara

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #8 skrivet: 01 maj-09 kl 12:16 »
Låt stubbarna vara kvar! Det växer ibland upp buskar ur gamla stubbar, och höns älskar buskar!

Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #9 skrivet: 01 maj-09 kl 20:52 »
Låt stubbarna vara kvar! Det växer ibland upp buskar ur gamla stubbar, och höns älskar buskar!

Fast i och med att detta var tall och gran är väl frågan om det växer upp buskar? För det är väl av det träslag man tagit ner det växer inbillar jag mig? Vi har en sån 'björkbuske' väldigt tät och fin som växt upp från sidan på en björkstubbe.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 02 maj-09 kl 00:25 »
Det finns nog nån liten salix oxå och sen är det poppel... Hur mycket poppel som helst... Och dom vill jag INTE ha... Så kommer det upp såna (vilket det nog kommer att göra, dom är ju omöjliga att ta kål på) så kommer jag att klippa bort dom omedelbart. Det är såna där jävla kladdiga skit-träd och frö-stänglarna klibbar fast sig på tame fan allt och alla, och sen blir det vitt ludd som flyger överallt. Dom borde förbjudas!  >:(

Men däremot så skulle jag ju faktiskt kunna trycka ner ett gäng pilgrenar med lite jord i sommar och låta dom ta sig ett år. Dom är ju himla fina!

/Sara

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #11 skrivet: 02 maj-09 kl 12:35 »
Du kan ju göra en sån där liten levande pilhydda till hönorna! Min systers barn har en sån på sitt dagis, den är visst väldigt populär (och så stor skillnad är det väl inte på barn och höns?)

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 02 maj-09 kl 12:54 »
Dom känner sig nog hemma i djungelliknande omgivning, dom kommer ju en gång därifrån.
Det går väl att skydda buskar med kycklingnät nertill, åtminstone under etableringsstadiet.
Det var nån som la in bilder på forumet förut från sin hönsgård, med en massa buskar i, jag tyckte den såg idealisk ut, gissar att hönsen tyckte det också.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #13 skrivet: 03 maj-09 kl 20:05 »
Fast i och med att detta var tall och gran är väl frågan om det växer upp buskar? För det är väl av det träslag man tagit ner det växer inbillar jag mig? Vi har en sån 'björkbuske' väldigt tät och fin som växt upp från sidan på en björkstubbe.

Vi har en tät "tallbuske". Dock har den inte vuxit upp ur en stubbe.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Huggorm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 03 maj-09 kl 20:09 »
Vi har en tät "tallbuske". Dock har den inte vuxit upp ur en stubbe.
Kanske är en bergtall? Dom vill gärna ta buskform

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 3 användare
Anders Flix, Elin Landberg, Skägget

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser