Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tror ni jag kan ha en tupp?  (läst 740 gånger)

MammaMaria

Tror ni jag kan ha en tupp?
« skrivet: 22 apr-09 kl 21:44 »
Hej!
Jag vet att jag kunde läsa i gamla trådar om det här men det är så trevligt att få personliga svar så...'
Jag har haft höns i tre år nu, just nu har jag 4 och nu ska vi bygga ut hönshuset - de bor i det gamla dasset. Och jag skulle så gärna vilja ha ett par hönor till och en tupp. Vi bor i ett samhälle på landet, med grannar runtomkring men inte så hysteriskt nära. Grannarna är väldigt positiva till hönsen, och jag tänker mig att jag skulle hålla hönsen inne till en kristlig tid på morgonen och också mörklägga hönshuset på sommaren så inte tuppen börjar gala så fort ljuset kommer in. Vad tror ni? Kan det funka?

Hälsningar
Maria utanför Enköping

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Tror ni jag kan ha en tupp?
« Svar #1 skrivet: 22 apr-09 kl 21:47 »
Hur nära ungefär bor grannarna?

Vi har vårt hönshus isolerat med tio centimeters isolering. När tupparna gal på morgonen innan vi släppt ut dem hör vi inte det in i vårt hus, det är inte mer än tjugo trettio meter mellan huset och hönshuset.

De gal inte så mycket innan de fått komma ut heller. Ute hörs galandet långt däremot, grannar nere i dalen en halv kilometer bort har hört tupparna...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Fritjoff

« Svar #2 skrivet: 22 apr-09 kl 23:43 »
Klart du ska ha tupp! Tuppar låter på landet, så är det. Min tupp väcker mig varje morgon, och jag tycker det är trevligare än väckarklockan. Om grannarna tycker annorlunda struntar jag i. Har tre stycken som bor inom 30 meters håll, och tuppen gillar att gala ute så på sommaren blir det tidigt tidigt... :) Förresten skulle Kristus ha velat att du vaknade tidigt och börja jobba och inte ligga och lata dig.

Kajsa Kavat

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 23 apr-09 kl 07:44 »
Fråga dina grannar om de har något emot att du skaffar en tupp för säkerhets skull.Vore tråkigt om du skaffade en och sen får klagomål och måste ta bort den.

Prosit

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 24 apr-09 kl 21:11 »
Nej fråga inte! Tänk om de säger nej utan att veta hur mysigt det är! Säg att du ska ha en tupp ett tag och sen får du se om de tycker det är en bra ide! Men frågar du så får du ju lov att respektera ett nej och någon kommer säkert säga nej. Var dock berädd på tuppsoppa om någon klagar.

Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 2 användare
torbjorn, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser