Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mossa i landet tyder på....?  (läst 6316 gånger)

Anders Plogen

• -
Mossa i landet tyder på....?
« skrivet: 21 apr-09 kl 20:33 »
I ungefär en tredjedel av mitt land växer det inge bra. Nu i vårstädningen såg jag att det växer mossa på jorden precis där. Vad kan det tyda på? Jag tänkte först att det kanske helt enkel är näringsfattigt. Men jag har gödslat flitigt de senaste åren och det växer nässlor bland mossan, så det verkar inte troligt. Min andra tanke var: packad jord. Men min jord är någon sorts mullrik sand så den borde vara genomsläpplig. Nu funderar jag på om jorden kanske är sur (lågt PH). Läge att kalka?   

Neiklot

• Gäst
SV: Mossa i landet tyder på....?
« Svar #1 skrivet: 22 apr-09 kl 16:12 »
Tjena!

Ja, har man t.ex en dåligt gödslad gräsmatta så kommer mossan istället.
Det kan vara för blött?
För mycket skugga?

Alt: gräv väck skiten och dit med ny jord. :)

malines

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 apr-09 kl 23:00 »
Kalka!

Verona Grönjord

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 30 jul-09 kl 00:22 »
Har du eldstad? Så spar all aska och strö över mossiga partier. Det rättar till syra/basbalansen, och mossan försvinner.
Aska (om man har tillgång till det) är ju gratis och funkar jättebra!

Häsningar A
En konstnärlig ungdomlig kvinna , en snäll och trevlig hund och en halvgammal Saab

Jan lindgren

« Svar #4 skrivet: 01 aug-09 kl 10:39 »
Hej!
Det är inte alls säkert att det hjälper att kalka. Det beror på vilken art mossa du har. Är jorden luftig och  platsen solig så blir det oftast ingen mossa. Jag odlar mycket i surjord med ett pH på ca 4,5 utan att få mossa. Jag tror möjligen att jorden är för kompakt och fuktig. Mixa ev med grus.
MVH
Jan

ulfg

« Svar #5 skrivet: 02 aug-09 kl 09:10 »
Låter som att det är för mörkt helt enkelt. Man kan ha problem med mossa trots både kalk/aska och gödning om det helt enkelt är för skuggigt. Eller för blött pga dålig dränering. Gräva väck jorden för att ersätta med ny jord tycker jag låter som ett märkligt råd från Neiklot.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser