Du kan nog peta ner dina sättlökar nu eller om nån vecka. Sätt dem med ca 5 cm mellanrum, ca15-17 lökar per meter. Sätt dem såpass djupt att du kan skönja spetsen.
De har inte så stora krav på vatten, men det bör inte bli för torrt nu i början. De behöver lite fukt för att komma igång. Håll rent från ogräs. Snart kan du börja ta färsk lök.
När blasten börjar krokna är det dags att dra upp dem. Jag brukar låta mina ligga och torka ett tag i landet om det är bra väder, ev på backar eller trall för att komma ifrån markfukten. Sen får de ligga i backar i vedskjulet tills jag har tid att ta hand om dem. Jag gör lökflätor för att jag tycker att det är roligt och praktiskt: Knyter ihop blasten på fyra lökar med ett snöre, sen lägger jag en lök i taget och låter den låsa sin blast runt snöret av sin egen tyngd. Hänger upp dem i matkällaren.
Sättlök är oftast behandlad så att den ska klara frost på våren. Den löken du lagrar ska förvaras frostfritt. Å andra sidan kommer du att hinna äta upp löken innan det blir vinter om du inte satt oerhörda mängder. Lycka till!