Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gul sättlök, hur gör man?  (läst 10857 gånger)

äppelpaj

• Småland
Gul sättlök, hur gör man?
« skrivet: 21 apr-09 kl 16:13 »
Hej!
Nybörjare med odling och lök har jag aldrig testat så lite tips vore välkomna :) Köpte lite gul sättlök, när ska den sättas, hur? Och skörd? I år eller nästa år? Ska den torkas om den ska sparas för att ätas eller är det om den ska odlas vidare nästa år..?

malines

• Gäst
SV: Gul sättlök, hur gör man?
« Svar #1 skrivet: 21 apr-09 kl 16:50 »
Jag brukar bara peta ner dom när det går att bruka jorden, dvs tjälen lossnat och det torkat upp.
har aldrig odlat om dem... Går det ens?

Mina sparas i markällaren i trälådor, med blasten kvar. Funkar bra tycker jag.

äppelpaj

• Småland
« Svar #2 skrivet: 21 apr-09 kl 17:30 »
Nja, jag vet inte, det är kanske från fröer som man sparar dem... Torkar du dina något då eller bara tar upp dem och lägger i lådor?

Bo

« Svar #3 skrivet: 21 apr-09 kl 17:33 »
Man bör väl vänta tills frostrisken är över för att undvika att de skjuter blomstänglar.

malines

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 apr-09 kl 18:15 »
Jag har aldrig råkat ut för blomstänglar, men det kanske är säkrast att vänta lite?  ???

Torkar dem inte, men staplar dem i luftiga trälådor, typ spjälor med en liten ram bara. Men då är det oxå torrt där jag förvarar dem. Mamma torkar dem i pannrummet i knippen i taket. Funkar bra det med, och så odlar hon större mängder än mig så det räcker längre, kanske därför hon känner att hon måste torka dem först.

Vurre

« Svar #5 skrivet: 21 apr-09 kl 18:22 »
Du kan nog peta ner dina sättlökar nu eller om nån vecka. Sätt dem med ca 5 cm mellanrum, ca15-17  lökar per meter. Sätt dem såpass djupt att du kan skönja spetsen.

De har inte så stora krav på vatten, men det bör inte bli för torrt nu i början. De behöver lite fukt för att komma igång. Håll rent från ogräs. Snart kan du börja ta färsk lök.

När blasten börjar krokna är det dags att dra upp dem. Jag brukar låta mina ligga och torka ett tag i landet om det är bra väder, ev på backar eller trall för att komma ifrån markfukten. Sen får de ligga i backar i vedskjulet tills jag har tid att ta hand om dem. Jag gör lökflätor för att jag tycker att det är roligt och praktiskt: Knyter ihop blasten på fyra lökar med ett snöre, sen lägger jag en lök i taget och låter den låsa sin blast runt snöret av sin egen tyngd. Hänger upp dem i matkällaren.

Sättlök är oftast behandlad så att den ska klara frost på våren. Den löken du lagrar ska förvaras frostfritt. Å andra sidan kommer du att hinna äta upp löken innan det blir vinter om du inte satt oerhörda mängder. Lycka till!
snus? vad är priset på en pris?

äppelpaj

• Småland
« Svar #6 skrivet: 21 apr-09 kl 18:57 »
Tack för svaren, får hoppas på lite lök till hösten då!  :)

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 21 apr-09 kl 19:06 »
Jag har satt vitlök, man brukar göra det senare och vänta med skörd tills nästa år. Men då jag förväntar mig en lång och fin sommar, så ska jag chansa på att försöka få löken färdig i sommar. Jag satte den 14 april och de första visar någon centimeter grönt.
Satte oxå rödlök från frö, men de har ännu inte visat sig, men det kommer nog snart.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

äppelpaj

• Småland
« Svar #8 skrivet: 21 apr-09 kl 20:15 »
Köper du vanlig vitlök då och bara petar ner?

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 21 apr-09 kl 20:22 »
Jag städade kylskåpet och tog lite från en gammal fläta, de var inte i skick för att äta, en del hade börjat gro, så jag stoppade klyftvis dem i jorden.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 2 användare
gorlan, Trollsmultron

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser