Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ger ni era nya kycklingar att äta??  (läst 14760 gånger)

Roanie

• Bohuslän
Vad ger ni era nya kycklingar att äta??
« skrivet: 21 apr-09 kl 08:41 »
Hejsan

Jag har fått ett gäng nykläckta kycklingar (maskinkläckta) och undrar lite om det finns något särskilt som dom inte ska äta?
Mina vuxna höns får mest havrekross blandat med värpfoder, sen går dom alltid lösa och plockar det dom vill ha i trädgården, men hur vet jag att kycklingarna får vad dom behöver? Jag har gett dom lite havrekross, kli och så har dom fått lite kokt ris en gång (allt har varit uppblött i vatten, så det kan inte ha svällt i magen på dom), vill ju inte ge dom av värpfodret...........men nu har 2 kycklingar dött ifrån mig, 4 dagar gammla:'(, har jag gett dom mat som dom inte klarar av?

Gabås står för.......2 vackra Tinkrar, och en mini shettis..
Även en Dalmatiner och en Gotlandsstövare =)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Vad ger ni era nya kycklingar att äta??
« Svar #1 skrivet: 21 apr-09 kl 08:48 »
Köp startfoder från tex granngården. Hittar du inte, så fråga personalen men det brukar ligga framme i butiken så här års!
Det är ett foder avsett för nykläckta kycklingar.
Annat foder kan vara för "starkt" för dem.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Taggis

• vänner
« Svar #2 skrivet: 21 apr-09 kl 11:17 »
Jag har gett mina mosad hårdkokt ägg & havregryn i början sen har dom fått kycklin foder när dom varit lite större.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Therese K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 21 apr-09 kl 11:22 »
Hej!
Jag har gett mina hårdkokt ägg uppblandat med fint riven morot, hackad spenat, startfoder, underlatfrön- mycket uppskattat ;D Det är bra att ge dom fil har jag hört, så det fick mina med.. ;)
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Roanie

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 21 apr-09 kl 13:12 »
Dom har fått havregryn med men mest har dom fått kli. Kan det bara därför som 2 av dom dog, pga maten?
Ska all mat vara uppblött eller kan dom äta torrt? dom är 5 dagar idag.

Therese K

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 21 apr-09 kl 13:30 »
kycklingstart kan du ge torrt, resten kan vara lite uppblött, men inte flytande.. då fastnar kycklingarna i det.. Varför 2 av dom dog vet jag inte men se till så att dom har färskt vatten och rent om kring sig.
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

tuva-li

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 apr-09 kl 15:06 »
Jag ger dem vatten från dag ett, men mat ger jag dem inte förrän dag tre.
Menyn består av kokt mosat ägg, undulatfrön, startfoder och fil första två veckorna.

Roanie

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 22 apr-09 kl 17:49 »
Varför får dom fil? ???
Kan man låta dom gå ute ca 5 min om det är fint och soligt eller är dom försmå för det ännu?

tuva-li

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 apr-09 kl 18:11 »
Varför får dom fil? ???

Fil är bra för magen  :)

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #9 skrivet: 24 apr-09 kl 02:07 »
Kli är det ju ingen näring i och de behöver mycket näringsrik mat, med hög proteinhalt. Kokt ris är ju bara kolhydrater och kan stoppa upp krävan, borde inte vara så bra för de små.

I "Höns" rekommenderas t ex fisk så att de får proteinet de behöver.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #10 skrivet: 24 apr-09 kl 02:09 »
...inte bara fisk förstås! Jag ger finhackade grönsaker, bladgrönt, ägg och undulatfrö. Jag mortlar alltid undulatfrön första veckorna så att dessa inte svälleroch stoppa krävan vilket kan döda de små...
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #11 skrivet: 24 apr-09 kl 22:36 »
Jag har gett mina kycklingar som kläcktes i går morse (eller natten innan) kokt ägg nu, och lite mortlade undulatfrön. Jag skulle köpt kycklingstart i dag men hann inte till affären innan de stängde, tänkte att det tar jag i morgon, men då har de inte öppet lördagar! Vad kan jag ge dem fram till på måndag nu? De stora hönorna har bara havre, vete och värpkoncentrat... inget bra för små pycklisar. Funkar det med bara ägg, undulatfrön, kanske havregryn och lite broccoli, fil, morot kanske eller vad tror ni?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 24 apr-09 kl 23:04 »
Ja de verkar som en bra kost tills du får tag i startfoder. Kör på de du /Päran
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser