Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordkällarfråga  (läst 4072 gånger)

Talo

  • Inlägg: 196
  • Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
Jordkällarfråga
« skrivet: 18 apr-09 kl 20:12 »
Vore väldigt glad om någon har svar på denna fråga:

Jag var inne i min jordkällare och kollade idag och upptäckte att trähyllan som står därinne har fått något vitt på sig fläckvis. När man tar på det så känns det som pulver.

Är det någon som har en aning om vad det kan vara? Vad kan man göra åt det/behövs det göras något åt!

Än så länge förvarar jag inget där men hoppas på en skörd till hösten och då blir ju följdfrågan om det kan vara något som även angriper rotfrukter mm?

Tack på förhand!

Talo
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

fräsen

  • Gäst
SV: Jordkällarfråga
« Svar #1 skrivet: 18 apr-09 kl 21:12 »
mögel... sätt in ett par torrbollar du har troligen en del fukt där inne.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Jordkällarfråga
« Svar #2 skrivet: 18 apr-09 kl 21:25 »
Eller nåt som ramlat ner från taket? Kalkbruk?

Jordkällare ska ha hög luftfuktighet för att vara bra för förvaring av rotfrukter. Prioriterar man rotfruktsförvaring så får man nog ta att trä kan ta stryk. Trähyllan har kanske inte i jordkällaren att göra? (om det nu är mögel)

Talo

  • Inlägg: 196
  • Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
SV: Jordkällarfråga
« Svar #3 skrivet: 19 apr-09 kl 21:44 »
Tack för era svar  :)!

Intressant detta med fukt och att rotfrukter behöver fukt. Upplever inte jordkällaren som särskilt fuktig. Var egentligen mest orolig för om det vita är något som kan påverka rotfrukter som jag hoppas förvara där efter skörd i höst.

Undrar:
Kan mögel kännas som sandigt pulver?

Vad ska man använda istället för trähyllor för att förvara flaskor och burkar på? Kan det hjälpa om man målar hyllan?

 ???
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Jordkällarfråga
« Svar #4 skrivet: 21 apr-09 kl 21:52 »
det finns ju lagerhyllor i lackat metall på jula
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Jordkällarfråga
« Svar #5 skrivet: 22 apr-09 kl 00:33 »
Tack för era svar  :)!

Intressant detta med fukt och att rotfrukter behöver fukt. Upplever inte jordkällaren som särskilt fuktig. Var egentligen mest orolig för om det vita är något som kan påverka rotfrukter som jag hoppas förvara där efter skörd i höst.

Undrar:
Kan mögel kännas som sandigt pulver?

Vad ska man använda istället för trähyllor för att förvara flaskor och burkar på? Kan det hjälpa om man målar hyllan?

 ???

De behöver alltså hög luftfuktighet och låg temperatur.

Jag har aldrig stött på något mögel som kännts så. Jag föreslog kalkbruk. Murbruk. Beror på hur källaren är byggd. Titta i taket ovanför pulvret!

Flaskor och burkar förvarar du bättre i kallskafferi eller en torrare källare, som källare under hus ofta kan vara (svalt-kallt utrymme där förstås). I en riktig jordkällare rostar metall i burklock. Detsamma händer nog efter ett tag med plåthyllor.


Talo

  • Inlägg: 196
  • Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
SV: Jordkällarfråga
« Svar #6 skrivet: 22 apr-09 kl 15:28 »
Det vita är fläckvis på hyllor men även på "sidostyckena" så det är inte troligt att det är något som ramlat ned.

Upplever inte jordkällaren som särskilt fuktig (den luktar inte fuktig) men inte extremt torr heller.

När det gäller förvaring av burkar/flaskor:Vill försöka förvara så mycket som möjligt utan elförbrukning. Hade tänkt att förvara eventuella inkokningar, saft m.m. i jordkällaren eftersom jag inte har huskällare och inte tillräckligt stort skafferi. Har i och för sig ett isolerat utrymme i magasinet men jag är rädd att burkar och flaskor kan frysa där om jag inte har på värme och vintern blir kall.
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Jordkällarfråga
« Svar #7 skrivet: 26 apr-09 kl 10:46 »
Det är troligen maskmjöl. Alltså trägnagare som kryper omkring inne i träet. Fullt normalt och gör att hyllan tappar bärighet efter sisådär 25 år. Detta är förekommande överallt där det inte är torrt och varmt. Jfr farmors gungstol som ställdes ut på logen för 10 år sedan - du kan ge dig katten på att det är maskhål i den nu. Ställer du in den i värmen så dör de små krypen av uttorkning.

Så är det ingen hylla av värde så torka av och se glad ut. Det påverkar absolut inte maten.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Jordkällarfråga
« Svar #8 skrivet: 26 apr-09 kl 11:18 »
Det finns ju mer eller mindre fuktiga jordkällare. De lämpar sig för delvis olika saker. En jordkällare som inte är så fuktig lämpar sig såvitt jag vet bra för att förvara burkar och flaskor i. Ska man förvara rotfrutker där kan det krävas anpassningar, som att förvara dem i sand och/eller torvmull som hålls fuktig. Du får pröva dig fram.

I min fuktiga jordkällare går det bra att förvara rotfrukter och nästan lika bra att förvara potatis. Konservburkar med metallock går inte bra eftersom locken rostar. Gammaldags konservburkar med glaslock och gummiring har jag inte prövat, men det går troligen bättre. Flaskor med metallkapsyl går ett tag. Mjölksyrningskruka på efterjäsning och förvaring går bra.

andtol

  • Gäst
SV: Jordkällarfråga
« Svar #9 skrivet: 29 apr-09 kl 07:20 »
Det är troligen maskmjöl. Alltså trägnagare som kryper omkring inne i träet. Fullt normalt och gör att hyllan tappar bärighet efter sisådär 25 år. Detta är förekommande överallt där det inte är torrt och varmt. Jfr farmors gungstol som ställdes ut på logen för 10 år sedan - du kan ge dig katten på att det är maskhål i den nu. Ställer du in den i värmen så dör de små krypen av uttorkning.
Hur varmt behöver det vara för att maskarna ska dö? Vi har trämask i källaren men det är så dyrt att ha +20 grader där så jag ar haft +10 under vintern.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Jordkällarfråga
« Svar #10 skrivet: 29 apr-09 kl 09:41 »
Det har inte med värmen egentligen utan fuktigheten som avgör. Är det varmt så torkar träet och gnagarna dör.
Läser i en handbok för museer att den relativa fuktigheten bör vara under 50%. Alltså du kan säkert köra med avfuktare istället - men då förlorar du kanske den fuktighet du vill ha i källaren?

Kom ihåg att gamla hus ofta är ruskigt överdimensionerade så lite angrepp tillhör det vanliga och påverkar oftast inte (så mycket).

andtol

  • Gäst
SV: Jordkällarfråga
« Svar #11 skrivet: 29 apr-09 kl 11:18 »
Nu blir det mer OT men:

Fukt vill jag helst inte ha men eftersom jag har betongväggar kommer fukten att vandra in från jorden utifrån. Därför har jag i stället värme som gör att källaren torkar upp lite grann.

Jag har inte mycket mask, några små högar sen i höstas... så jag ska nog inte oroa mig. :-)

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Jordkällarfråga
« Svar #12 skrivet: 29 apr-09 kl 11:25 »
En jordkällare med god funktion ska ha viss fuktighet underifrån, och samtidigt god ventilation.
När fukten förångas kyls källarluften ner kraftigt.
Blir svårt att hålla tillräckligt låg temperatur sommartid i en torr källare.
Därför är såna där nya nergrävda varianter av glasfiber ett avsteg från ursprungstanken, och funkar troligen inte lika bra som traditionella jordkällare.
Min egen källare är av gammal typ med stenvalv och jordgolv, men byggd på toppen av en grusås, så den var nog inte så bra från början.
Men hydrofortanken med pump står i den, och det blir ett visst läckage vid rörkopplingarna, så fukttillförseln och därmed sommarkylan är räddad.  ;)
Det blir också torrt i övriga källaren, eftersom fukten kondenserar mot de kallaste ytorna, dvs tank, pump och rörledningar.
« Senast ändrad: 29 apr-09 kl 12:15 av Foppas fot »

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Jordkällarfråga
« Svar #13 skrivet: 30 apr-09 kl 08:04 »
En jordkällare ska ju vara kall så länge som möjligt och ha hög luftfuktighet. Kylan bidrar förstås till att höja den relativa luftfuktigheten. Det ska inte vara drypande vått.

En källare under hus vill man nog ha torr eller ganska torr. Därför blir den mindre lämplig för rotfruktsförvaring. Ska man ha något jordkällarliknande under huset bör det vara väl värmeisolerat från resten av huset, även resten av källaren.

Material som inte suger fukt är bra att ha närmast marken. Natursten är nog bäst.

Talo

  • Inlägg: 196
  • Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
SV: Jordkällarfråga
« Svar #14 skrivet: 06 maj-09 kl 17:36 »
Tack för alla svar och inlägg. Har inte varit inne på ett tag, i dubbel bemärkelse eftersom den sista tiden mest tillbringats ute i trädgården.  ;D

Hyllan är billig och jag får bara hoppas att det inte blir problem med trädörr etc. ifall det är masken ... det är ju inte högar som de andtol skriver om.

Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

Neiklot

  • Gäst
SV: Jordkällarfråga
« Svar #15 skrivet: 06 maj-09 kl 20:25 »
En typ av vitmögel, kommen pga fukt.

Inget "farligt" (men slicka inte på det) och det brukar inte sprida sig något vidare.
Går att torka av med en fuktig trasa och ev. lite såpa.

Typiskt trämögel, finns ofta i gamla hus eller t.ex gamla kaninburar som stått utan hyresgäster.

Nästa gång du ställer in något trämaterial så kan du olja in det först.
Linolja är fint, speciellt den svenska. :)
Men vanlig matolja funkar bra, pensla ett par gånger, med ett par dagars mellanrum.

Och ställ inte in någon fuktslukare, då blir det torrt och eländigt i källaren.
Och inte ska du torka potatisen? :)

Lycka till
/Neiklot


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 5 användare (1 dolda)
tuslus, Anders Flix, alfhild, Emma Lennartsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser