Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kolla in min monsterkläckare!  (läst 827 gånger)

Babyhawk

Kolla in min monsterkläckare!
« skrivet: 14 apr-09 kl 21:29 »
Jag har fått tag på enkläckare som nog minst har 30 år på nacken  ;D Inte är den liten heller, vet inte hur många ägg den rymmer...
Har någon sett eller använt denna modell?
Den heter America (Thisted).
Ala erfarenheter mottages tacksamt.

Det Tillfälliga Vanvettet knackade på min dörr, och jag ropade;
-Kom in, det är öppet!
 Full aktivitet i kläckaren! Maran, Blomme, Australorp, Araucana & blandisar...

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
SV: Kolla in min monsterkläckare!
« Svar #1 skrivet: 15 apr-09 kl 13:07 »
Ska bli kul att se om någon har erfarenhet av din "monsterkläckare", vad jag undrar är..sitter det en lampa i locket  ???  eller hur får man värme i den,den ser ju inte speciellt hög ut och hur får man fukt i den ??? man vänder äggen själv antar jag.
Bor med sambo och son och djuren, två Schäfer damer,två katter mor och son,akvariefiskar och höns, Faverolle,laxfärgade och svarta,Holländska vithättor,svarta,vit,blå och blå/spättad,RIR,Araucana,blandade färger,Marantupp,blå/koppar och blandraser

Babyhawk

« Svar #2 skrivet: 15 apr-09 kl 13:15 »
Inne i locket sitter det som en värmeslinga. Ska ta ett kort när jag kommer hem.
Hon som ägde den innan mig sa att hon satte en skål med vatten i botten, under "gallret"äggen ligger på. Där är det ett ca 10 cm högt utrymme.
Det Tillfälliga Vanvettet knackade på min dörr, och jag ropade;
-Kom in, det är öppet!
 Full aktivitet i kläckaren! Maran, Blomme, Australorp, Araucana & blandisar...

Anna

• -
« Svar #3 skrivet: 15 apr-09 kl 14:53 »
Ser ut ganska precis som den kläckaren min pappa använde när jag växte upp. Minns att man hade en vattenskål under. på 18:de dygnet ställde man dit fler skålar med vatten och så vände man inte äggen eller öppnade förren det hade kläckts. Vet inte hur mycket tid vi barn spenderade med att stå och glo ner i det lilla runda fönstret när det höll på att kläckas. Det rymdes bra mycket ägg i den. Vi kläckte både ankägg och hönsägg i den, fast inte samtidigt.
Nå't jag minns var att vi vände äggen morgon och kväll. Vi ritade ett kryss på ena sidan och en ring på andra med en blyertspenna coh så vände vi alla morgon och kväll. Man måste vara försiktig för äggen är ganska känsliga för stötar. Nå't jag också minns att vi gjorde var att ta de äggen som legat i mitten och lägga de längs ut och sedan rulla in de andra eftersom mot mitten. Då roterades alla ägg eftersom och alla låg på alla platser i kläckaren.
Du kanske ska börja med bara ett litet antal ägg och se att allt funkar innan du kör på storkläckning.
Lycka till
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 15 apr-09 kl 15:32 »
Har den inte halvautomatisk vändning?  Runda kläckare brukar ha en "kvarnvinge" som man roterar ett litet slag och så vänds äggen.
Så väldigt många ägg tar den väl inte?  Min gamla Svea från 1950 tar 3500 ägg :D
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser