Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dreglande tacka  (läst 2902 gånger)

Lipc

Dreglande tacka
« skrivet: 08 apr-09 kl 15:46 »
Har en tacka som lammade för ca 2 veckor sedan. Hon har varit lite slö och legat mycket. Äter för övrigt och verkar bra i magen. Inatt när jag kollade till dem så hade hon lite fraggar runt munnen och dreglade jättemycket. Idag har hon hö/ensilage bollar som "fastnar" i munnen på henne och saliven bara flödar. Har tagit bort stora bollar tre gånger idag. Hon verkar har god aptit men hon har hela tiden munnen full med mat. Ingen feber. Någon som har några förslag?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Dreglande tacka
« Svar #1 skrivet: 08 apr-09 kl 16:32 »
Har hon satt nånting i halsen? Kolla genast!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 08 apr-09 kl 17:00 »
 Kan det vara något liknande detta?
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=41638.0
Är det våmvätska hon dreglar ur sig?
               Mvh
             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 apr-09 kl 17:10 »
Är det en ung eller är det en gammal tacka?
Jag hade en gammal tacka som betedde sig på det viset och det visade sig att hon hade väldigt dåliga tänder, hon fick klumpar med foder kvar i munnen och saliven rann ur munnen. Hon  hade svårt att förse sig och blev väldigt mager innan hon gick till slakt.
Men är det ett djur i sina bästa år så måste det bero på något annat. En tanke, hon kan inte fått i sig något som är giftigt?

Lipc

« Svar #4 skrivet: 08 apr-09 kl 17:41 »
Var ute igen och tog bort en massa mat som hängde ut från munnen. Sen kände jag längre ner och fick ut två stora bollar. Vet ej om dessa "satt fast" eller om tackor har sånt i halsen. Har aldrig stuckit ner fingrarna i halsen förrut. Det verkar vara saliv som droppar hela tiden från fodret som sticker ut ur munnen på henne. Hon är två gammal. Har blivit lite avmagrad sen lamningen, men hennes lamm är piggt. Vet inte, tycker det är konstigt, när hon äter så är det precis som maten fastnar i munnen på henne och så sticker det ut på båda sidor av munnen. Vilket är bäst och ge henne om det är problem med våmmen, hö eller ensilage?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 08 apr-09 kl 17:49 »
Har din Veterinär tittat på henne?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

ekenas

« Svar #6 skrivet: 08 apr-09 kl 18:57 »
Har du avmaskat henne för lamningen? De flesta mag o tarmparasiter ger inte mycket besvär under vintern men när tackornas immunförsvar utsätts för påfrestningar tex vid lamning lever parasiterna upp. Kolla färgen på slemhinnorna (ögonen, munnen - jämför med andra tackor). Är hon blek i slemhinnorna och inte har diarré/lös avföring gissar jag på att det är stora magmasken/haemonchus. Det är en lite speciell mask som kräver specialbehandling (av alla får), med tex Ivomec (Valbazen tar inte stora MM). Kontakta veterinär - risk för tackans liv finns! Alternativt: ta träckprover och skicka till analys hos Vidilab (kostar 200-300) och be att de kollar för Haemonchus. För instruktioner gå in på Vidilabs hemsida.
Om det var mitt får skulle jag ta träckprover och avmaska henne direkt med Ivomec (recept behövs) direkt efter det eftersom hon faktiskt är dålig.

Lipc

« Svar #7 skrivet: 08 apr-09 kl 19:34 »
Nej, hon är inte avmaskad nyligen och veterinären har inte tittat på henne ännu.
Har faktiskt tagit träckprov i måndags för rutinkontroll. Fick svar från Vidilab idag men eftersom det är första gången vet jag ej vad svaret säger. Jag tog träck ifrån denna tackan men eftersom hon inte var dålig i måndags eller ingen misstanke förekom så skrev jag inga individnr, utan hon var med i samling två.

Provsavaret sa:
Trichostrongylida 650
Chab/Oes 900
Nema.Fili. 50

Haemonchus:Misstänks ej
Fasciola: Ej undersökt

Vad menas med misstänks ej, har inga analyser av haemonchus gjorts?

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 08 apr-09 kl 23:07 »
De skulle satt odling om det fanns misstanke om Haemoncus. Ring veterinären på telnummer som står på lappen, eller ring Vidilab och fråga om veterinärens telnummer, de har en vet knuten till labbet.

Annika

ekenas

« Svar #9 skrivet: 08 apr-09 kl 23:19 »
Håller med Annika. Men kolla slemhinnorna innan du ringer veterinären- bleka, rosa eller röda? Haemoncus ger anemi(blodbrist) - inte diarreér. Det är positivt att haemoncus inte misstänktes, men eftersom ingen odling gjorts är det inte säkert.

Lipc

« Svar #10 skrivet: 09 apr-09 kl 19:25 »
Hade vet här idag. Hon trodde möjligtvis att det kunde vara botolism. Isåfall var det inget att göra nåt åt. Tackan skulle dö inom 2-6 dagar. Det verkade som en förlamning i matstrupen (spiseröret, som den norska veterinären uttryckte det)
Men visst, det kunde vara mask med. Fick Ivomec utskrivet så jag har gett henne det ikväll. Sen tyckte hon att jag skulle ge henne finfördelad mat så jag har stått och klippt ensilage i småbitar. Så det är bara till at vänta och se...

ekenas

« Svar #11 skrivet: 09 apr-09 kl 21:56 »
Hoppas det går bra. I valet mellan pest och kolera önskar man att det "bara" är stora MM. Lycka till!
Återkom gärna och berätta hur det går.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 09 apr-09 kl 23:32 »
Fast brukar inte flera djur drabbas om det är botulism? Eller är det bara när det är foderrelaterad botulism kanske? Om veten misstänkte botulism förstår jag inte varför han inte tog bort henne på en gång?  ???
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #13 skrivet: 10 apr-09 kl 08:43 »
 :) Jag hade en tacka som betedde sig sådär och hon hade varit inne på trädgården och ätit murgröna :o. Hon bara dreglade och var väldigt dålig. Veterinären sa att hon förmodligen skulle stryka med men jag satte ett spann vatten bredvid henne och hon drack som en galning och tre dagar senare stod hon på benen igen. Igår blev hon mamma till tre små liv :-*!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Lipc

« Svar #14 skrivet: 12 apr-09 kl 18:32 »
Jag ville bara berätta att tackan är bättre. Hon började äta och tugga normalt igår.
Hon låg och idisslade och har fått en enorm aptit. Blev lite rädd först för hon hade
fått lite feber igår men idag är hon feberfri. :D
Kan det har varit mask? Hjälper avmaskningen så fort? ???
Vill tacka alla för tips, idéer och funderingar. :-*

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #15 skrivet: 13 apr-09 kl 00:10 »
Hej
Jag har ett bagglamm 2 månader gammla, som dregla ibland när han idisslar. Har inte tänkt på det, men kann det vara mask hos lammet också? Han är tvungen att gå kvar i vintehagen med tackorna eftersom han föddes så mycket tidigare an alla andra lamm. Men det var ju frysen allting tills för 2 veckor sen och han dreglade redan innan. Pigg och växer bra i övrigt, men mindre än tvillingssystern, redan sen föddseln.

idbjo

« Svar #16 skrivet: 13 apr-09 kl 12:22 »
har haft samma problem med några tackor under åren, då har det varit så att de har lidit av selenbrist,

Rya

• Dalsland
    • www.ekenashantverk.se
« Svar #17 skrivet: 14 apr-09 kl 23:26 »
hej igen- Blev jätte glad när jag läste att tackan mår bättre.
Visst verkar maskmedicin på ett par-tre dagar. Men lite undrade är jag över febern.
mvh rya- tidigare ekenas

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 3 användare
gorlan, Mårten Falk, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser