Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inte brunstig -när försöker igen ?  (läst 1350 gånger)

Torparmaja

Inte brunstig -när försöker igen ?
« skrivet: 31 mar-09 kl 22:40 »
Vanligtvis har jag aldrig varit så noga och på våren bara stoppat honorna in till hanarna. (Och lite senare kom då ungarna) Det gjorde jag imorse. Dom jagade varandra lite, dom betäckte varandra lite, precis som det ska vara.  Av någon anledning kollade jag honorna när dom fick kvällsmat. På en hona är könsorganet röd och liksom svullen/förstorad -på den andra inte. Jag antar att hon inte är brunstig och även om hanen verkade nöjd så är hon nog inte betäckt. Ska jag sätta in henne hos honom igen om några dagar, om en vecka  -eller låta henne vara kvar eftersom dom kommer bra överens ?

Dumt att allt det där känns så ovan efter den långa vinterpausen, som om man är nybörjare  :-[

jag har en gubbe, Tack.

Aquamaja

• Västerbotten
SV: Inte brunstig -när försöker igen ?
« Svar #1 skrivet: 01 apr-09 kl 06:27 »
Jag skulle låta dem gå tillsammans ett tag när de ändå kan göra det ( vad jag förstod så har du¨två honor hos en hane ).
Jag skulle tro att honan som var röd och svullen är högbrunstig  och ska nog bli dräktig ska du se om du låter henne vara med hanen.

Jag brukar själv låta honan gå med hanen i en hästbox 3 - 4 dagar upp till 3 - veckor ifall jag har dåligt med tid att stå och passa dem och den honan att para.
Har dock inte haft flera honor inne hos hanen samtidigt ( är rädd att de ska börja slåss ) utan bara en åt gången. Inne i boxen har jag en stor upp och nervänd låda med öppning som de har till hus,stor gren, huggkubbe att sitta och spana på ( eller komma undan, det rymms ju bara en kanin uppe på den ), vatten och matskål.

Oftast har jag flera honor som ska paras och då försöker jag passa dem och låter hanen betäcka minst 3 gånger gärna mer på varje hona. Man kan ju självklart inte stoppa in hona efter hona hos hanen, stackarn blir ju helt slutkörd  ;D  ;D

Lycka till

Maria

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #2 skrivet: 01 apr-09 kl 11:51 »
Doften av hankanin brukar kunna trigga igång brunst hos honan. Går dom bra ihop så låt henne vara kvar hos honom, då kommer hon snart igång ;)
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Torparmaja

« Svar #3 skrivet: 01 apr-09 kl 22:51 »
Jag har varsin hona med varsin hane, den brunstiga tog jag ut från sin make ikväll -det räckte nog; den andra låter jag vara kvar lite till, men dom har bara en 1kvm bur så dom ska inte trängas där alltför länge. Har tyvärr ingen hästbox eller liknande.
Jag ska kolla hennes könsorgan varje dag så att jag vet när hon är klart med hans tjänster -och när jag kan vänta hennes kull.

jag har en gubbe, Tack.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 01 apr-09 kl 23:13 »
Hos mig hände en lite skojjig sak igår. Jag skulle sätta in min fv/bj/rex-korsnings-hona till bj-hanen igår, men hon visade klart och tydligt att hon inte ville ha nåt med honom att göra. Hon var inte aggressiv, men hon tryckte in rumpan i ett hörn och låg platt mot golvet och var väldigt, väldigt ovillig... Efter en stund förbarmade jag mig över henne och skulle ta tillbaka henne till sin box, men fick ett infall på vägen och släppte ner henne till min BW-hane istället... Och där dög det minsann för damen att släppa till!  ;D Är det vanligt? Jag har inte kollat könet på henne (mest för att hon är tämligen ovillig att ligga på rygg och är jävligt stor...), men hon var ju så otroligt ovillig hos bj-hanen... Är bw-hanen bara snyggare, eller?  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 02 apr-09 kl 07:05 »
Det är inte ovanligt att de favoriserar en annan hane. Har samma problem med en hona därhemma, vill ha rena BW ungar men hon vägrar ta emot den enda obesläktade BW hanen jag har  ::)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

kaninkattohöns

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 apr-09 kl 23:19 »
Min hona som sen en vecka tillbaka är med hanen brunstar bara inte: jag lägger henne på rygg varje dag och kollar -men nej .
Iofs har han betäckt henne flera gånger -hon vill inte så gärna men låter honom komma upp ändå- men hon se inte brunstig ut.

Det är nog en väldigt dum fråga, men: kan en hona vara brunstig när hon inte är röd och svullen ? kan betäckningen ha lyckats ändå -för att han var uppe på henne ju ?
Svaret är nog nej   :-[   ???   eller  ? 

Nu till min fråga angående sista två inläggen -om jag släpper henne till en annan hane nu istället, kan hon börjar brunstar då ? (jag skiter i det att veta vem som är pappan, bara det kommer mat på bordet)
Jag bytte hanar, hon känner ingen av dom sen innan.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #7 skrivet: 03 apr-09 kl 09:05 »
Det finns undersökningar om brunstcykler hos kanin. Enligt FAO:s bok, så är honorna brunstiga mer eller mindre jämt, man kan säga att när de accepterar parning är de brunstiga. Men, röd vulva är ett tecken på att hon 90 % av tiden accepterar hanen och kan bli befruktad. Om vulva inte är röd är motsvarande % 10.
Dessutom finns undersökningar som visar att dräktiga honor kan acceptera parning hela dräktighetstiden.
Sedan finns det framgångsrika uppfödare som kollar vulva, och har över 90 % dräktighet efter parning.

Det är skönt med klara, enkla regler. Tänk om det fanns även här.

Edgar
« Senast ändrad: 05 apr-09 kl 20:51 av Edgar »

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 3 användare (1 dolda)
Renevatio1, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser