Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hitta Sussex höns?  (läst 4801 gånger)

kvibille

• Sport me' fart, agility så klart
    • Halland
    • Briemates kennel
Hitta Sussex höns?
« skrivet: 30 mar-09 kl 19:06 »
Hej på Er, här på forumet. Jag är en nybörjare vad det gäller höns. :-[ Men har läst rätt så mycket, bla. boken Höns av Karin Neuschuts, mycket bra tycker jag. Väldigt detaljerad och lättläst. 8). Jag skall sätta spaden i marken snart och bygga ett litet hus til de små djuren, 5- 8m2. Det räcker väl?  Och nu till ett par frågor? Sussex, är det en bra nybörja ras och var hittar jag isf. sådana i närheten av Halmstad  ???. Någon uppfödare el liknande.
Bor sedan -07 på landet 1,5 mil norr om  Halmstad med fru, Ingela och fyra schapendoes hundar, Jackie, Tuva, Peggie o Dansa + en briard Kita. Två katter Casey o Mysan. Har fyra utflugna "kycklingar" och nu skaffat 8st Brahma och 4 st Faveroller.

Sirpa

• -
SV: Hitta Sussex höns?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-09 kl 09:38 »
Ett tips är att du söker på Höns sökes:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?board=90.0

Lycka till  :)
Höns och Liljor i min trädgård.

kvibille

• Halland
    • Briemates kennel
« Svar #2 skrivet: 31 mar-09 kl 13:52 »
Ett tips är att du söker på Höns sökes:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?board=90.0

Lycka till  :)

Tack för hjälpen. M.v.h En som söker
Bor sedan -07 på landet 1,5 mil norr om  Halmstad med fru, Ingela och fyra schapendoes hundar, Jackie, Tuva, Peggie o Dansa + en briard Kita. Två katter Casey o Mysan. Har fyra utflugna "kycklingar" och nu skaffat 8st Brahma och 4 st Faveroller.

Knopparp

• Halland
« Svar #3 skrivet: 31 mar-09 kl 17:56 »
Hej, Brantas här på forumet har Sussex och kommer nog sälja kycklingar när de blir lite äldre och hon bor i Väröbacka.
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #4 skrivet: 31 mar-09 kl 21:14 »
Storleken på hönshuset beror ju på hur många hönor du har tänkt dig. Det finns ju regler som begränsar det där, men de är rätt 'generösa' eller vad man ska kalla det, alltså att man får pressa in rätt många djur per kvm. Men på 5-8 kvm skulle jag kanske säga att tio hönor vore lagom, inte mer.

Du ska ju få plats med reden, mat och vatten, sandbad etc.

Jag byggde ca 7 kvm för två år sen snart. Jag skaffade fem hönor. Blodad tand rätt snart, sommaren efter skaffade vi tjugo kycklingar vilket resulterade i tio hönor och vi byggde till hönshuset rejält med tolv kvm till.

Ett råd, bygg stort, hönsintresset har en förmåga att växa... och bygg stor hönsgård, de gillar att ha ytor att röra sig på.

Jag har en sussexhöna. Jag tror det kan vara en bra nybörjarhöna, om alla är som min, lugn och sävlig, flyger inte mer än tvunget (upp på pinnen) rätt stor och fluffig. Hon började iofs värpa sist av alla mina och hennes ägg är rätt sträva, det kan kanske vara bara hon som lägger så sträva ägg, vet inte hur övriga sussex är? Jag skriver alltid datum med blyerts på äggen och hennes är svåra att skriva på.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

pearly

• Gift, fyra barn och älskar livet på landet.
    • Ebbehultsgård
« Svar #5 skrivet: 01 apr-09 kl 07:48 »
Hej på Er, här på forumet. Jag är en nybörjare vad det gäller höns. :-[ Men har läst rätt så mycket, bla. boken Höns av Karin Neuschuts, mycket bra tycker jag. Väldigt detaljerad och lättläst. 8). Jag skall sätta spaden i marken snart och bygga ett litet hus til de små djuren, 5- 8m2. Det räcker väl?  Och nu till ett par frågor? Sussex, är det en bra nybörja ras och var hittar jag isf. sådana i närheten av Halmstad  ???. Någon uppfödare el liknande.
Hej!
Jag har Sussex. Jag bor visserligen en bit från Halmstad tror det är ca 16 mil. Välkommen att höra av dig om du vill ha ägg eller kycklingar från dessa.
Lycka till!
Mvh Johanna
De du ger får du igen tusenfallt eller mer, så tänk på hur du behandlar andra.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #6 skrivet: 04 apr-09 kl 08:10 »
jag har sussex. kontakt mig via mail om du vill veta mer brantas@live.se
 har kycklingar som är flyttfärdiga och som är i kläckaren.
bor i väröbacka kan det vara 8 il norr om halmstad ?
du är välkommen på hönsbytardag här den 18 april om du är intresserad. kommer att ha sussexkycklingar med dit!
mvh tina
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #7 skrivet: 14 apr-09 kl 17:26 »
Här var det verkligen brist på höns.  ;)

http://hd.se/angelholm/2009/04/11/hembygdsparken-soeker-hoenor/

kvibille

• Halland
    • Briemates kennel
« Svar #8 skrivet: 14 apr-09 kl 19:06 »

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #9 skrivet: 14 apr-09 kl 19:12 »
Då får du skynda dig på marknaden.  ;)

Kommentarer i tidningen

1 Sussexkycklingar
    Tina i Väröbacka har sussexkycklingar. Kontakta henne via mejl brantas@live.se Hon har kycklingar som är flyttfärdiga och hälsar välkommen på hönsbytardag den 18 april. Hon kommer att ha sussexkycklingar med dit!
    Christina Linnea Örtendahl 11 Apr 2009, 07:40 (anmäl kommentaren)

Pethra

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 14 apr-09 kl 19:28 »
Vad jag kunde utläsa av jordbruksverkets föreskrifter så får man lov att ha ...

Höns för avel: 2,5 djur per kvadrat meter.
  Frigående höns fr. 21 veckor: 9 djur per kvadrat meter
Västra Götaland

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser