Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Deklaration, bin och lantbruk  (läst 8265 gånger)

ersam

• -
SV: Deklaration, bin och lantbruk
« Svar #20 skrivet: 12 aug-09 kl 20:53 »
Alla de kostnader som släp och milkostnader ingår även som delar i din hobbyverksamhet om man nu skulle vilja det.

Huvudanledningen till av vi avregisterade firman var att man helt enkelt inte kan driva småskalig verksamhet såsom B&B och galleri i sin egen bostad. Tanken var att biodlingen skulle vara en del (dock liten till att börja med) av firmans inkomster men då första delen föll så sket sig delen med biodling också.

Anledningen till att vi kommer att köra detta som hobby är bland annat:
- Minskad kontakt med Skatteverket (först den dagen som verksamheten går plus eller omsätter mer än 30.000 kr).
- Avdrag för att inreda slungrum i hemmet kan man göra om det är som hobby - inte som företag (fastigheten är registerad som småhus),
- Vår huvudsakliga försäljning är till privatpersoner - kan hålla lägre priser.
- Som hobby kan vi ha med alla våra djur - som företagare enbart bina (då vi ju har de andra som hobby).
- Vi kan gå ner i källaren och hämta en burk precis när vi vill utan att registrera uttag ur firman!  :)

Lars i skogen

« Svar #21 skrivet: 13 aug-09 kl 08:26 »
- Som hobby kan vi ha med alla våra djur - som företagare enbart bina (då vi ju har de andra som hobby).

Nja, det där är jag väldigt tveksam till. Om du har djurhållning som hobby får du nog bara räkna in de djur som kan förväntas ge inkomst. Du nämnde i ett annat inlägg att du tänkte dra av försäkringen på hunden eftersom din hobby är "djurhållning", men det kan jag lova dej att skattmasen inte gillar om han får reda på det. Men du kanske bedriver avel på hundar och säljer valpar? Då är det ju en helt annan sak!

Citera
- Vi kan gå ner i källaren och hämta en burk precis när vi vill utan att registrera uttag ur firman!  :)

Det där är inte mycket till problem. T ex kan man registrera uttag ur firman i samband med skörd. Säg 10 kg av din favorithonung. Sen får man burka, ge bort och äta upp den på sin "fritid". =)
Det innebär inte mycket jobb, några rader på ett papper EN gång.
Sen om man vill fuska kan man ju göra det oavsett hobby eller firma. Så vitt jag förstår är det lika olagligt båda två, och lika lätt/svårt att bli upptäckt... dvs, småfusk, några kg här å där kan skatteverket knappast upptäcka, men det är heller inga stora belopp man tjänar på att göra så. Om man börjar fuska rejält blir man upptäkt, förr eller senare!

ersam

• -
« Svar #22 skrivet: 13 aug-09 kl 10:38 »
Bara så att alla vet vad vi diskuterar: http://www.skatteverket.se/download/18.383cc9f31134f01c98a800092/34408.pdf

Detta är grunden för hobbyverksamhet:
Vad menas då med hobby? Två saker är utmärkande:
• Hobby är något du själv utövar på din fritid.
• Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.
Du deklarerar överskott av hobbyverksamhet i din inkomstdeklaration.

Allt enligt ovan broschyr.

Alltså vår djurhållning (katt, hund, får, hönor och bin) gör vi på fritiden och det är inte vår huvudsakliga försörjning.

Lars i skogen

« Svar #23 skrivet: 13 aug-09 kl 13:20 »
Om du vågar kan du ju ringa skatteverket och fråga om du får göra avdrag för din katt när du säljer honung... jag är iaf ganska säker på vilket svar du får... sen om du vill fuska är det ju upp till dig.

Frågan här, som det är upp till skatteverket att avgöra, är ju hur man avgränsar en hobbyverksamhet. Jag tror inte att de tycker om att du inkluderar biodling i det luddiga begreppet "djurhållning", åtminstone inte om du blandar in djur som bara är kostnad och aldrig ger inkomst.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 13 aug-09 kl 14:46 »
Varför ringa och chafsa med Skatteverket när man kan ha kreativa samtal med sin ekonomitjänst och sin revisor?

Ju mindre man ringer desto gladare blir man.

ersam

• -
« Svar #25 skrivet: 13 aug-09 kl 15:01 »

:D :D :D Jag är jätteglad!

Skämt åsido - vad jag fattade på dessa typer som satt hemma och drack vårt kaffe köpt av beskattade pengar - så vill man inte ha in massa smårörelser i systemet. Och kulturverksamhet var inget man ens vill ta i med tång.

Enkelt sagt har man bina (och/eller övriga djur) för sin huvudsakliga försörjning så är det företag - oavsett man har ett eller 100 samhällen. Har man dock sin huvudsakliga försörjning någon annanstans så är det hobby. Svårare än så är det inte...

Gör man saker i företaget i sitt eget hem (exempelvis slungrum) så är det skitsvårt att räkna in det i företaget - däremot så har jag inte fått fram någonstans att man inte kan göra det i hobbyverksamheten.
« Senast ändrad: 13 aug-09 kl 15:09 av ersam »

Lars i skogen

« Svar #26 skrivet: 14 aug-09 kl 11:10 »
Varför ringa och chafsa med Skatteverket när man kan ha kreativa samtal med sin ekonomitjänst och sin revisor?

Nja, de beror ju på i vilken grad man är kreativ kring skatteverkets regler. Man blir glad nu, men efter fem glada år kan man lätt bli lite ledsen när man blir sköntaxerad med 50 000 per år, dvs en kvarts mille i skatteskuld helt plötsligt...

Om masen upptäcker fusk i en verksamhet påverkar det inte bara beskattningen aktuellt år, tyvärr finns något som heter sköntaxering...

anette i bugared

• -
« Svar #27 skrivet: 14 aug-09 kl 11:19 »
Biodlingen är troligen det enda som genererar överskott i vår jordbruksverksamhet så den behövs för att balansen skall se bättre ut.

Vad gäller momsdelen på honung, så är det ju matmoms så det är inte så farligt, bättre att ta ut ett vettigt pris för honungen och deklarera ALL FÖRSÄLJNING än att skita ner sig genom att smussla med småsummor.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lars i skogen

« Svar #28 skrivet: 14 aug-09 kl 11:22 »
Enkelt sagt har man bina (och/eller övriga djur) för sin huvudsakliga försörjning så är det företag - oavsett man har ett eller 100 samhällen. Har man dock sin huvudsakliga försörjning någon annanstans så är det hobby. Svårare än så är det inte...

Inte riktigt så. Näringsverksamhet kan man ha samtidigt som man har huvudsaklig försörjning från annat håll, kravet är andra kriterier, att det ska drivas i vinstsyfte och långsiktigt bland annat.

Jag har FA-skatt, vilket innebär att jag både har inkomst av tjänst och av näringsverksamhet. Min näringsverksamhet har dock bara gått med förlust, en förlust jag får kvitta mot min övriga inkomst de fem första åren. I uppstarten av en verksamhet kan det ju vara en fördel. Driver man det som hobby får man bara spara underskott i fem år för att sedan kvitta det mot överskott när och om hobby ger något... Går det mer än fem år innan det ger förtjänst får man inte göra avdrag för förlusten. Om man under uppstarten t ex går back med 10000 varje år innebär det i en hobby att du efter fem år fått lägga ut 50000 (redan skattade pengar!!!) för att bygga upp verksamheten. Även om du år fem får överskott som du kan kvitta bort har du under fem år fått ligga ute med pengarna. I en firma däremot får jag kvitta 10000 mot min övriga inkomst redan första året, och slipper åtminstone betala skatt på dom pengarna.

När det gäller din djurhållning är jag inte SÄKER på vad man säger om hobbyverksamhet, men jämför med t ex en mjölkbonde som har ett företag som kan sägas syssla med djurhållning. Har han en katt får han absolut inte dra av för kattmat även om firman skulle vara registrerad att den sysslar med djurhållning!
« Senast ändrad: 14 aug-09 kl 11:27 av Lars i skogen »

Lars i skogen

« Svar #29 skrivet: 14 aug-09 kl 11:25 »
Vad gäller momsdelen på honung, så är det ju matmoms så det är inte så farligt, bättre att ta ut ett vettigt pris för honungen och deklarera ALL FÖRSÄLJNING än att skita ner sig genom att smussla med småsummor.

Absolut, har samma linje! dessutom, om man tänker sej att tjäna en del på honungen får man nog inrikta sig att sälja främst genom andra butiker, och då spelar momsen inte heller någon större roll.

anette i bugared

• -
« Svar #30 skrivet: 14 aug-09 kl 15:13 »

Alltså vår djurhållning (katt, hund, får, hönor och bin) gör vi på fritiden och det är inte vår huvudsakliga försörjning.

Å andra sidan är det verksamhet som skall deklareras om den anses vara aktiv, dvs mer än ca 15 timmar/vecka i genomsnitt
Klippt ur en sida från skatteverkat http://www.skatteverket.se/funktioner/svarpavanligafragor/foretag/deklaration/foretagdeklarationsskyldighetfaq/jagdriverenenskildnaringsverksamhetskajagdeklareraforminverksamhetfortaxeringsaret2009.5.18e1b10334ebe8bc8000118472.html

En näringsverksamhet anses som aktiv om näringsidkaren har arbetat i verksamheten minst en tredjedel av den tid som motsvarar en heltidsanställning. Om du vid sidan av en anställning driver en näringsverksamhet som i huvudsak bygger på din egen arbetsinsats anses också verksamheten normalt vara aktiv. All annan verksamhet är passiv näringsverksamhet.

Kan tilläggas att de gånger jag ringt och rådfrågat skatteverkets kundtjänst i frågor som berör enskild verksamhet så har svaren inte alltid varit entydiga men jag har ändå fått ett svar att hänvisa till. Tveksamhet om vad som egentligen gäller är något som inte bara drabbar oss näringsidkare  utan även de sakkunniga som är satta att svara på frågor ??? ;)

Ersam, överklagade ni nånsin beslutet ni fick?
« Senast ändrad: 14 aug-09 kl 15:18 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

ersam

• -
« Svar #31 skrivet: 14 aug-09 kl 19:31 »
Allt är ju utifrån varje enskilt fall och jag pratar bara utifrån våra lärdomar. Det sved i skinnet dessutom. Tur att det finns billiga ROT-lån som man kan betala skatteskulder med.  :)

Att registrera firma igen skulle aldrig falla mig in...

TILLÄGG: För den som orkar läsa: http://www.skatteverket.se/rattsinformation/stallningstaganden/aldrear/2004/stallningstaganden2004/13064578304111.5.2132aba31199fa6713e8000233.html

Underbar läsning - tänk bland annat på detta!
Det kan inte dras någon generell slutsats att sådan verksamhet som anses utgöra hobby inkomstskattemässigt inte eller endast i undantagsfall är yrkesmässig mervärdesskattemässigt. Frågan om sådan verksamhet ska anses yrkesmässig och medföra skattskyldighet till mervärdesskatt ska bedömas i enlighet med kriterierna i sjätte direktivet för ekonomisk verksamhet, antingen genom direkt effekt (4 kap. 1 § 1 ML) eller genom EG-konform tolkning av 4 kap. 1 § 2 ML.  8) ::)
« Senast ändrad: 14 aug-09 kl 19:55 av ersam »

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #32 skrivet: 14 aug-09 kl 23:02 »
Allt är ju utifrån varje enskilt fall och jag pratar bara utifrån våra lärdomar. Det sved i skinnet dessutom. Tur att det finns billiga ROT-lån som man kan betala skatteskulder med.  :)

Att registrera firma igen skulle aldrig falla mig in...

TILLÄGG: För den som orkar läsa: http://www.skatteverket.se/rattsinformation/stallningstaganden/aldrear/2004/stallningstaganden2004/13064578304111.5.2132aba31199fa6713e8000233.html

Underbar läsning - tänk bland annat på detta!
Det kan inte dras någon generell slutsats att sådan verksamhet som anses utgöra hobby inkomstskattemässigt inte eller endast i undantagsfall är yrkesmässig mervärdesskattemässigt. Frågan om sådan verksamhet ska anses yrkesmässig och medföra skattskyldighet till mervärdesskatt ska bedömas i enlighet med kriterierna i sjätte direktivet för ekonomisk verksamhet, antingen genom direkt effekt (4 kap. 1 § 1 ML) eller genom EG-konform tolkning av 4 kap. 1 § 2 ML.  8) ::)

Vilken underbar formulering, föstår de själva vad de menar??
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

ersam

• -
« Svar #33 skrivet: 15 aug-09 kl 02:15 »
Jag har cirka 20 sidor med liknande text om min firma som jag startade. Till slut vet man inte om det är till ens fördel eller nackdel eller vad de menar.

Jag anser mig fullt kapabel - vit, snart medelålder, välutbildad, man - och tolkar uppenbarligen de här reglerna totalt fel. Tänk då alla duktiga nysvenskar eller andra som kanske har nån lässvårighet. Inte konstigt att det blir fel...

anette i bugared

• -
« Svar #34 skrivet: 15 aug-09 kl 08:25 »
Jag har cirka 20 sidor med liknande text om min firma som jag startade. Till slut vet man inte om det är till ens fördel eller nackdel eller vad de menar.

Jag anser mig fullt kapabel - vit, snart medelålder, välutbildad, man - och tolkar uppenbarligen de här reglerna totalt fel. Tänk då alla duktiga nysvenskar eller andra som kanske har nån lässvårighet. Inte konstigt att det blir fel...
De kan räkna med proffessionell hjälp och vägledning, det kan inte du eftersom du är vit, snart medelålders, välutbildad och man.

Existens?

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 15 aug-09 kl 10:00 »
Ja, jag tillhör ju dom som anser att den enskilda firman är en fälla som alltför få vet konsekvenserna av när dom ger sig in i det. Men har man klart för sig hur oändligt mycket skatt som ska betalas in på varje krona i vinst, så kan det ju mycket väl gå bra, men kommer man efter så är det ofta kört. Har man som riktlinje, 100 kr i vinst= 70 kr till staten= 30 kr kvar att köpa mjölk för, då kan man klara det.

En annan intressant sak som jag funderade över när jag läste texten i en tidigare länk om rätt till underksottsavdrag från hobbyverksamhet var detta:  Klart är ju att man inte får dra av underskott från hobbyn mot sin inkomst, man får spara dom för att kvitta mot inkomster från samma hobby längre fram däremot.
Men...  Om man nu under första åren köper på sig en massa grejer i hobbyverksamhet så det är stort underskott, men ändå ser att detta nog går bra, så man beslutar sig för att omvandla hobbyn till en firma. Vad händer då med det samlade underskottet? Brinner det inne? Något att tänka på kanske innan man startar upp en kostsam hobbyverksamhet.
Jag har inte lyckats luska ut svaret än hos skatteverket, men återkommer när jag gjort det, om ingen annan har facit...

ersam

• -
« Svar #36 skrivet: 15 aug-09 kl 10:08 »
Jag har fattat det som det är helt skilda "system". Men hobby är ju din privat konsumtion och du kan som firma ta in egna saker eller pengar i firman som egna insättningar. Dessvärre kan du då inte göra avdrag för momsen. Tänk bara på att det är marknadsvärdet vid det tillfälle du gör insättningen som gäller.

Har du gjort investeringar i hobbyverksamheten i byggnader exempelvis så borde man kunna ta ut hyra av företaget.

Så det direkta underskottet går inte att ta in.
« Senast ändrad: 15 aug-09 kl 10:38 av ersam »

ingegärdsgårn

« Svar #37 skrivet: 16 aug-09 kl 10:55 »
Mycket intressant diskussion!
Hur har ni gjort med avskrivning av era kupor? Vad räknas soom en inventarie när det gäller kupor?
Ex: Fritt citerat från skatteverkets brochyr: Som en inventarie räknas dator, skärm, mus och tangentbord.
 Hur gör man då med kupor? Skatt lådor, ramar... VAd blir då en kupa?

Existens?

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 16 aug-09 kl 11:26 »
Vad kostar en kupa då..? Upp till 10 000 behöver du ju inte göra avskrivningar alls, utan kan dra det direkt. Köper man då en kupa åt gången så...... ;)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #39 skrivet: 16 aug-09 kl 11:58 »
I min lagerinventering har jag med bisamhällena, men det är bara värdet av själva bina. Kupor m.m. är direktavskrivet och är inte med i lagret. Däremot har jag med burkar i lagret eftersom de ingår i sådant som skall säljas.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser