Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391615 gånger)

AnnikaE

• Södermanland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1640 skrivet: 30 mar-11 kl 16:53 »
Är dom från mina ägg? Söt pycklisar är dom i vilket fall :-*
Ja de är från dina ägg, vad heter färgerna på de.AnnikaE
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #1641 skrivet: 30 mar-11 kl 17:12 »
Är så glad för att det är ett hål i ett JJ ägg i kläckaren  ;D får bara hoppas det blir fler ::)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

polly

• -
« Svar #1642 skrivet: 30 mar-11 kl 17:17 »
Detta kanske inte är det roligaste ändå, men min gamla höna "Göteborgaren" dog idag, 11 år gammal frisk och pigg till sista dagen.
Jag är tacksam för att det kom så oväntat, och att jag slapp använda yxan till min gamla vän.
Nu ska hon få vila i backen där hon alltid solade.
backstugesittare i nordostskåne, har höns, katt, tax, häst & sambo..samt möss i väggarna.

Aklejan

• -
« Svar #1643 skrivet: 30 mar-11 kl 17:29 »
Detta kanske inte är det roligaste ändå, men min gamla höna "Göteborgaren" dog idag, 11 år gammal frisk och pigg till sista dagen.
Jag är tacksam för att det kom så oväntat, och att jag slapp använda yxan till min gamla vän.
Nu ska hon få vila i backen där hon alltid solade.

Vackert...
Precis så önskar jag avslutet för mina hönor!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #1644 skrivet: 31 mar-11 kl 10:05 »
Hurra jag har en pladuska som ligger på ägg. Kunde både städa ur hönshuset o slänga stallosan och fota henne o hon ligger kvar. Till ock med petade på henne för att testa.

Vilken blick jag fick.  :o Å hon högg direkt. Här skulle inte petas minsan.  ;D
;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #1646 skrivet: 31 mar-11 kl 19:06 »
Efter lysning fick hönan behålla 10 ägg. 4 var klarägg och en var det inte  :'( inte lätt vara nybörjare. Trodde det var dött. Men något ägg måste ha gömt sig. Var de inte 16 eller 17st  ???

Ska bli kul å se om det blir pycklisar snart.  :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1647 skrivet: 01 apr-11 kl 16:54 »
Den här skulle mamma elda upp i helgen, men jag kom på ett annat användningsområde för den "utsparkade" byrån. ;D
Mamma bara suckade när jag kom in - "Kolla vad jag har gjoooort!" ;D ;D *trycker upp bilden i ansiktet på henne* ... Men sedan så tyckte hon att det var bra att den kom till användning. ;D

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

PetraL

• Västergötland
« Svar #1648 skrivet: 01 apr-11 kl 17:51 »
Äggen som ligger i kläckaren vickar och "hoppar"! Kläckning på söndag, men hoppas på ett dem kommer igång redan imorgon!!!

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #1649 skrivet: 02 apr-11 kl 17:52 »
Har fått hem en ny avelsbur för dvärg höns, slacktat 3 tuppar och fått hem 220 kg värpfoder för 400 kr!!
Lycklig. 8)
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Astra

• Uppland
« Svar #1650 skrivet: 03 apr-11 kl 18:44 »
 :D Hihi, jag har en massa spindlar i äggkläckaren!
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #1651 skrivet: 03 apr-11 kl 19:32 »
Jag är glad för att jag skulle gå ner och kasta ut leghorn äggen ur kläckaren(dygn 26) men när jag öppnar kläckaren så ser jag att det är hål i ett ägg så nu får dom vara kvar ett par dar till, YIIPPIIE ;D
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Annkos

• Troll äter inte grisar..
    • Skåne
« Svar #1652 skrivet: 03 apr-11 kl 20:06 »
Vilket härligt initiativ med en hönsglädjetråd! För det är precis vad hönsen är- glädje :-* Jag gläds åt att vi restaurerar en friggebod som ska bli mitt (och hönsens) drömhönshus!

Några av mina tilltänkta brahmakyllingar är födda&jag bara toklängtar tills det är dax att hämta!

Tack till alla på forumet som jag lär mig massor av varje dag!

PetraL

• Västergötland
« Svar #1653 skrivet: 03 apr-11 kl 21:09 »
Här kläcks det Faveroller!! Tre stycken har kommit idag, hålslag på 8 ägg till. Dem tre födda sussar nu sött i "babylådan" men resterande ägg har en tuff natt framför sig. Hoppas på många kycklingar när jag vaknar till morgonen!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1654 skrivet: 03 apr-11 kl 22:31 »
Idag helgen har det städats i hönshuset ;D Härligt när det är rent på alla bajsbrädor, nytt spån på golvet och ny halm i redena  ;D Mysigt att bara går runt och pilla med hönsen när det är så rent och fint  :-*

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #1655 skrivet: 04 apr-11 kl 01:29 »
Jag var lite orolig hur min unga malayhöna, som ruvat bara en vecka, skulle reagera på att få nykläckta kycklingar rätt från maskinen. Inga problem! Hon tog till och med emot tre eftersläntrare som kom tre dagar senare. *kluck* hit me'rom bara *kluck* kom till mamma Gerda *kluck, kluck*
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #1656 skrivet: 04 apr-11 kl 06:51 »
Så glad för jag fick mitt första hedemoraägg igår!!! Har ett par genbankshedemora, o igår hade hon värpt första ägget hos mig:)
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #1657 skrivet: 04 apr-11 kl 17:50 »
Nu kläcks det!!
Av de efterlängtade kycklingarna.
Det finns en guldsvartbandad och en gulsvartsömmad stora orpington kycklingar ute och ännu fler pågång.

Mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #1658 skrivet: 04 apr-11 kl 18:27 »
Min sambo har varit iväg och jobbat. Brevid arbetsplatsen fanns det en man som hade Kindahöns som sambon tyckte var så fina. Han köpte 15 ägg som vi ska lägga i kläckaren. Min sambo har hela tiden varit lite emot att jag skaffade höns.. men nu verkar det ha vänt.  ;D Äggen var dessutom "skitbilliga" rent ut sagt. Han ville ha 20 kr för 15 st, men sambon gav honom 40. Nu ska jag bara göra rent kläckaren så att jag kan lägga i dem i morgon. Vill ju låta dem vila lite efter en bilfärd på 20 mil.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #1659 skrivet: 04 apr-11 kl 22:44 »
Nu är det full rulle här hemma hos mig... skoj det här, man kan hålla på med hönsavel utan tupp! ;D Blomme- och FFF-ägg under en höna, RIR- och Wyandotteägg i kläckarn, en till höna har lagt sig väldigt lämpligt eftersom jag får hem avelsägg för mitt "projekt" inom ett par dagar. ::) :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser