Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391643 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1260 skrivet: 12 nov-10 kl 12:46 »
Mina höns är glada i alla fall! De har hittat in till den stora halmbalen, aka "Skattgömman"  ;D

70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Idalun

• Småland
« Svar #1261 skrivet: 13 nov-10 kl 16:46 »
Jag är så glad att allt har gått bra när jag introducerade fler charmtroll i hönshuset. Bara lite smågnabb, inget allvarligt.
Dessutom har 2 av de nya hönorna värpt de första äggen, 5 st på 3 dagar...Wiiiiii.
Lyllos mig!!!   :D :D

SaraD

• Västergötland
« Svar #1262 skrivet: 13 nov-10 kl 19:21 »
På måndag kan jag hämta ut min kläckare på posten  :D
Hos oss finns --> Dvärgkochin, blandrashöns, en dvärgvädur och en Californian.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #1263 skrivet: 13 nov-10 kl 19:45 »
gud så kulkulkul!!!  ;D ;D ;D ;D
Dv. höns, undulater & ragdoll

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #1264 skrivet: 13 nov-10 kl 22:43 »
Har tagit lite nya bilder på mina avelsdjur idag!! Är så nöjd och belåten över alla.  Välkomna in och titta.      www.vastrabos.se

SaraD

• Västergötland
« Svar #1265 skrivet: 14 nov-10 kl 08:42 »
Har tagit lite nya bilder på mina avelsdjur idag!! Är så nöjd och belåten över alla.  Välkomna in och titta.      www.vastrabos.se

Det var mycket ögongodis på den hemsidan. Tack för titten  ;D

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #1266 skrivet: 14 nov-10 kl 11:24 »

Jag tar Orpingtonen!!
De är så fina!!!!
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #1267 skrivet: 14 nov-10 kl 13:34 »
Är glad idag, för ikv så får jag hem 5 svarta maraner och 4 Wyanedotte Blå/guld  :D
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

PetraL

• Västergötland
« Svar #1268 skrivet: 14 nov-10 kl 15:05 »
Är så glad för att jag äntligen kommit igång att isolera hönshuset, så nu är det mycket som ska göras på en vecka för på Nationalen har jag tänkt köpa djur=)

kiik

• Småland
« Svar #1269 skrivet: 15 nov-10 kl 20:48 »
Hur löjligt glad får man bli?Efter två månader utan hönsägg så låg det ett maranägg i redet.Ruggning och att det inte är något extralyse i ladugården (ännu)så var det överraskande.Hoppas på att de andra hönorna ska ta efter. ;D
Jag gillar natur och trädgård.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #1270 skrivet: 15 nov-10 kl 22:10 »
Jag är glad att min ena grupp har börjat värpa som bara den :) Jag tror tom att pärlhönan värper  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #1271 skrivet: 15 nov-10 kl 22:20 »
 ;D Ja tänk va gla man blir av ett ägg i redet... har fått gå o köpa ägg ett tag nu
men hoppas att jag slipper det nu framöver för de e möe goare me hemvärpta ägg... ;D
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Krågedal

• Östergötland
« Svar #1272 skrivet: 16 nov-10 kl 09:11 »
Här brukar de också lägga lagom med ägg till Jul! och så lägger de lite sporadiskt för att sen sätta igång till påsk, då det också kan bli påskkycklingar, naturuvande!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1273 skrivet: 16 nov-10 kl 18:13 »
Mina brukar sluta lagom till påsk. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #1274 skrivet: 16 nov-10 kl 19:14 »
Mina brukar sluta lagom till påsk. ::)
Mina la förfullt då! Det är därför påsk firas då, för att hönsen lägger som mest då? Har jag läst.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

PetraL

• Västergötland
« Svar #1275 skrivet: 17 nov-10 kl 05:22 »
Mina la förfullt då! Det är därför påsk firas då, för att hönsen lägger som mest då? Har jag läst.

Nja påsk firas pga jesus uppståndelse, men anledningen till att vi äter så mycket ägg på påsk är för att hönsen värper som mest just då =)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #1276 skrivet: 17 nov-10 kl 06:46 »
Nja påsk firas pga jesus uppståndelse, men anledningen till att vi äter så mycket ägg på påsk är för att hönsen värper som mest just då =)
Haha var det jag menade :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

SaraD

• Västergötland
« Svar #1277 skrivet: 18 nov-10 kl 20:33 »
Idag har jag plockat hela fem ägg!! Har aldrig plockat mer än tre per dag förut. Men nu har nog allt några fler börjat värpa. Idag kom det bla ett litet brunt ägg på 30 gram. Ett sådant har jag aldrig sett förr! ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1278 skrivet: 18 nov-10 kl 21:15 »
Aja, mina höns har iaf. aldrig förstått det där med att de ska värpa till påsk. Under alla år har alltid hela flocken nästan lagt av just veckan eller veckorna innan, då man vill samla på sig en massa ägg. :P Däremot brukar de kunna lägga för fullt under Jan-Mars. Slutar som sagt någonstans lagom till påsk... För att sedan börja efter påsk har varit. :P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

karsan

• Södermanland
« Svar #1279 skrivet: 18 nov-10 kl 22:03 »
Att man äter ägg på påsk tror jag också har med den katolska fastan att göra.  Att ägg räknades som kött och var förbjudet under fastan, men när den tog slut till påskdagen var det fritt fram med ägg.

Rätta mig den som vet mer om de kotalska traditionerna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser