Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 392226 gånger)

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2660 skrivet: 20 maj-12 kl 09:29 »
Gott och blandat har börjat kläckas. De är gula, svarta o gula, gråa och nu en chokladbrun. ÅÅÅÅÅÅ de är så söta och jag är så glad. Vi har ju bara blandisar så det blir allt möjligt. Har till och med sett en med fjädrar på benen  ;D

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
« Svar #2661 skrivet: 20 maj-12 kl 10:55 »
Min goa höna (japp, har bara en  :D) har lärt sig tigga genom fönsterrutan! I köket har vi en helglasad altandörr, där står hon o pickar på rutan om vi är i köket. Får hon inget fortsätter hon tills vi ger henne något, sötingen  ;D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2662 skrivet: 20 maj-12 kl 12:52 »
Små små kycklingar kikar fram under Gullhönas fjädrar! Jag tror de blir sötare för varje gång de små pycklisarna! Jag borde ha vant mig, för detta är, få se, åtminstone tionde kycklingkullen här.

Jag vet inte hur många det är än, men ialla fall en gul, en brun och en svartvit har jag sett!

Nu har de kommit fram allihop, sju är det, tycker jag är jättebra, hon fick elva ägg, de fyra som var kvar var tomma, så hon har skött ruvningen utmärkt. Duktig förstagångsmamma! Men jag fick inte fotografera dem för då ropade hon på dem och de gömde sig under henne :(
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
Höna i mitt nästa liv?
« Svar #2663 skrivet: 21 maj-12 kl 23:17 »
Jag är så glad åt mina 8 höns och min tupp Urban. Har haft dem sedan i februari och jag kan sitta hos dem i timtal och mata dem och  prata med dem. Nu när de kan vara ute så spenderar jag stora delar av min fritid med att gräva mask åt dem. Min trädgård börjar snart likna ett blivande potatisland!  ;D

Men fint ansad grusgång har jag i alla fall, för hönsen och jag pysslar mycket med att rensa bort ogräset (där finns mycket mask också!)  ;)

Kort och gott, jag är så glad att jag skaffade hönsen och tuppen!
//ARCTICA

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2664 skrivet: 22 maj-12 kl 11:57 »
Blommans har en kyckling som är sex veckor och Ettan har en som är tre. Båda la jag på rygg i handen igår och de låg blick stilla. Stämmer gamla knep så har vi fortfarande 100% hönkycklingar vid våra kläckningar!
Den som är 6 veckor är innihälvitta arg, hackas och bits när man ska ta henne.

Och idag, 3 v efter kläck så värpte Ettan igen.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

MiMaanvandrare

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
« Svar #2665 skrivet: 23 maj-12 kl 17:56 »
Kycklingar, kycklingar, kycklingar!! Sju stycken fina små dunbollar, en död, och flera ägg i redet. Såg att hönan pickade på ett skal till, så det kan bli fler! :)

Sååå fina små Åsbo-ungar!

Fyra gula med brunt på ryggen - vad ger det för färg som stor? Och tre svarta/bruna men gult i gumpen.

Jubel från Stenhagen!
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #2666 skrivet: 23 maj-12 kl 18:20 »
Här blev det 10 ullbollar  ;D Vad det blir vet ingen för här kör vi blandisar så det dånar om det men här är en bild

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2667 skrivet: 24 maj-12 kl 13:00 »
Idag har mina två första kycklingar i generation F2 fötts i mitt projekt Jättesilke.  ;D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #2668 skrivet: 28 maj-12 kl 10:05 »
I morse när jag skulle räkna kycklingarna var de bara nio. Min sons ena gula kyckling med fjädrar på benen var borta. De går i en utebur ihop med sin mamma men har börjat hoppa ur när man öppnar den. I går hade de gullat och vista upp kycklingarna för sin halvbror som såg dem för första gången och jag hade inte räknat in dem på kvällen som jag brukar eftersom det var så mycket att göra. Och idag var en borta. Jag letade och letade och insåg att den troligtvis hoppat ut utan att barnen sett den och sedan hade helt enkelt katterna tagit den  :'(
Men så grät jag en skvätt och kollande buren igen. Igår lade barnen in ett nytt större vattenfat som de vält och när jag letade runt lyfte jag på det. Och vad låg därunder om inte en liten gul kyckling med  fjädrar på benen platt och blöt mot marken. Den hoppade glatt upp och började genast piggt äta ihop med sina syskon. Snacka om att jag blev glad  ;D

freitag

• Södermanland
« Svar #2669 skrivet: 30 maj-12 kl 10:04 »
Igår släppte vi så äntligen ut våra Ölandshöns på frigående. De har gått i hönsgården sen de kom ungefär en månad tillbaka, för att de ska få en hemmakänsla och för att vi skulle hinna röja kring hönshuset efter målning och bygg. Och vilken känsla! Så nervöst men också otroligt mysigt att se dem utforska omgivningarna, gå omkring i knähögt gräs, undersöka varje dike och sten, för att tillslut hitta min odlingslimpa som efter en kvart var helt demolerad  ;) Men vad gör det när man ser hur nöjda de var med att riva runt i den!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2670 skrivet: 30 maj-12 kl 11:51 »
Bövla o-ordning i hönshuset nu:
Gullhöna velar och ligger halva dagen + natt.
Erika som hackade ihjäl sina kycklingar löser av såfort hon kan. Jag hystar ut henne, mördarhönan. *velar INTE!*
En blå australop ligger sen ett par dar men där snor jag äggen. *velar* Ska hon få eller inte?
Ettan och Blomman som redan har vars en  kyckling vet inte om de ska eller inte. (velar också)

Övriga höns letar ledigt rede eller tränger sig på och gökvärper. Ja nöden har ju ingen lag, är man värpnödig så är man. Har satt in en lös låda till dom & lagt dit ett ägg, men inte faen duger det! Måste leta fram lite skivor och snickra fler reden.............eller nått  ::) *velar*

Vill ju ha avkomma efter Lindelo, verkar bli riktiga äggsprutor, men befruktningen brukar ju va kass. *velar* Borde väl skaffa bättre ägg?
« Senast ändrad: 30 maj-12 kl 11:55 av ToA »

Idalun

• Småland
« Svar #2671 skrivet: 30 maj-12 kl 18:51 »
Inser att jag och mannen kommer att var på resande fot den här helgen när Byledagen går av stapeln...   :D ::)
Undrar om jag kan övertala honom att stanna och "titta"!  ;D :-[
Tror inte att han vill åka med hela bilen full av djur, men annars kunde det vara ett bra argument att sälja av lite djur.
Äh, jag gör ett försök i alla fall så får vi se hur det går. Alternativt får väl jag se till att köra...   :P

kallis55

• Södermanland
« Svar #2672 skrivet: 31 maj-12 kl 08:39 »
Jag vill bara säga att jag är glad för mina orpingtonkyllingar som kommit nu!! 3 st som jag inte trodde skulle klara sig då de var lite skruttiga vid kläck!! Men de repade sig gott o är idag pigga o krya o springer runt i pallkrageburen o verkar må toppen!!! jättekul!!
Bor på landet med sambo, höns, tupp, katt o två hästar!!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2673 skrivet: 01 jun-12 kl 09:35 »
Efter gårdagens räv-rajd igår ligger hynnan ute och är på tå. Flera gånger har hon hoppat upp och dragit till skogs, tur för mickel hon inte är snabbare. Otroligt en så mjuk & go soffpotatis kan bli så stor och blodtörstig krigare.

Någon som har lämpligt hönsvaktare-/soffpotatis-/vamedochjobba-ämne till salu? Zassy flyttar om 10 dar! Då är jag hundlös och kanske snart hönslös också.

turinge

• Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
« Svar #2674 skrivet: 02 jun-12 kl 01:00 »
"ToA"! Ursäkta att jag snor lite plats i tråden, men jag har en go liten engelsk springertik på 7 år som jag tänkt annonsera ut till ett bra hem. Hon är okomplicerad, snäll, go, varm (om hon inte är blöt...) och är lös ute om dagarna. En kompis. Jag har tre till... varav en unghane, som är riktigt snygg och jag helst vill att någon ska ställa ut. Han har precis fyllt ett år, och är ögonlyst. Hade tänkt röntga honom innan annons, nu när han fyllt ett. Båda egna uppfödningar. Övriga ska jag ha kvar  :). Det är lilla bruna tiken i mitten på bilden. Unghanen ska jag ha bra betalt för, men om du är intresserad så hör av dig. Hon älskar kattor, men vet ej om hon vaktar höns. Hon brukar ha koll... och jagar inte så mycket... men gillar vatten.
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2675 skrivet: 02 jun-12 kl 09:16 »
Ibland uppskattar jag att någon tar lite plats  ;) ......även om det bara är i en tråd. Tack! :-*
Men VET du vad? Enda hunden som bitit ihjäl någon höna här var just grannens soffpotatis/spaniel. Jakthundar som gått igenom har skingrat flocken. En stövare har jag och Zassy avbattat med sånna fasoner, en gråhund står erbjudabndet kvar till, att göra "höns-ren".
JRT och liknande har vi i bekantskapskretsen så det räcker. En tror han är fågelhund, fast dom tagit "äggen" för honom.

Nu väsnas skatorna igen, jag vet inte hur många gånger hynna jagat iväg räven idag. Här måste göras något!

turinge

• Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
« Svar #2676 skrivet: 02 jun-12 kl 12:32 »
Inte tror jag att lilla Lotta rör höns  ;D. Hon slickar sig bara om munnen  ;). Hon är inte injagad, så hon brukar inte dra efter djur - om jag säger ifrån. Men man vet ju aldrig innan man konfronterat dem. Det är ju en fågelhundsras. Klart hon dragit efter någon hare någongång... (den som dödade var nog ingen engelsk springer, hoppas jag?).

De enda hundar som jagat mina f.d. höns är en bekants 6pack låsställda jackrussels. Hon släppte ut dem ur bilen, med orden "Nej, inte då. De jagar inga höns" och swich försvann alla åt olika håll och vi letade höns i två dagar efter det. En låg tryckt i ett dike i två dar. Snacka om chockade.
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #2677 skrivet: 02 jun-12 kl 19:24 »
min förstaårs-höna la sig att ruva idag, på ETT ägg, så jag petade dit några till. Då försökte hon picka mig som tack, så jag tog upp henne i famnen medan jag märkte alla äggen med en blyertsring runtom för att kolla om det kommer till några extra. Efteråt var det en MYCKET irriterad höna som gick o la sig på äggen igen... >:D
Västgötamor

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2678 skrivet: 02 jun-12 kl 19:38 »
Grattis! Men har du inte fler ägg att lägga dit?

Hönsen här är också otacksamma  >:D  >:D, hackar och hugger i fingrarna så fort man försöker göra något bättre för dom. Tur det ser värre ut än det känns.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #2679 skrivet: 02 jun-12 kl 23:28 »
hade inte fler färska ägg att lägga dit, hoppas på att få några fler i morron, får chansa på att det går
Västgötamor

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 5 användare
-kaja-, ärt, simon.arvestrand, Karlsdotter, Robert Magnusson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser