Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  .  (läst 1832 gånger)

murtorpet

  • Gäst
.
« skrivet: 10 mar-09 kl 15:57 »
.







« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 14:17 av murtorpet »

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Nybörjare som vill ha hjälp
« Svar #1 skrivet: 10 mar-09 kl 16:12 »
Daggamla kycklingar behöver ha värmelampa även inne de första veckorna.
Ute behövs värmelampa tills de är fullfjädrade och det ska vara dragfritt naturligtvis.

Minst det dubbla mot antalet önskade hönor.. jag skulle nog köpa 20st ifall nån trillar av.

När de är daggamla och 1-2 veckor framöver brukar jag ha en inomhuskaninbur..
Men en kartong med nät över går oxå bra..typ banankartongstorlek till att börja med.
Sen får du se när de växer när de behöver större plats..

Beroende på temp i hönshuset.. på våren brukar jag låta mina vara i ett eget hägn i hönshuset from ca 5-6 veckor.

Första dagarna kan du ge lite kokt ägg, fil.. första tiden Kycklingstart (finns på Granngården)..
Efter det kan du tex köpa Allfoder eller sätta samman en egen foderstat på spannmål, majs, solrosfrö, fil, överblivna matrester som grönsaker, pasta mm.. och så ska de ha snäckskal (du kan ge dem krossade äggskal oxå)

Värpningen sätter igång olika för olika raser, från 16-24veckor ungefär..

Kanske gav lite svar.. fråga gärna mer :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

murtorpet

  • Gäst
SV: Nybörjare som vill ha hjälp
« Svar #2 skrivet: 10 mar-09 kl 20:40 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 14:17 av murtorpet »

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Nybörjare som vill ha hjälp
« Svar #3 skrivet: 10 mar-09 kl 22:11 »
Jag läser att vissa har sina kycklingar inomhus den första tiden.
Är det att föredra eller kan de bo nere i ladugården redan från dag 1 i en låda med värmelampa? Om de bör bo inomhus den första tiden, hur länge då? Då behövs ingen värmelampa?
Hur gör ni?
Vi har inga höns sedan tidigare som de behöver vänjas vid.
Vi vill ha 5-7 hönor och 1 tupp. hur många kycklingar bör vi köpa ungefär?
Och beroende på hur många kycklingar vi bör köpa, Hur stor "låda" bör de ha den första tiden?
Vid vilken ålder kan vi släppa dem i hönsgården inomhus (med värmelampa i ett hörn)?
Vad är bra foder för dessa små?
Vid vilken ålder börjar de värpa?
Berätta gärna om hur ni gör, så vi kan planera ankomsten av de små så bra som möjligt.
MVH Linda och Lars
 :)

Jag kan berätta om mina kycklingar som jag köpte förra året. 23 stycken var de från början, fyra dog första eller andra dagen, nio var tuppar och tio hönor. Så jag kan nog hålla med Oskarsgården om att tjugo kycklingar kan vara ett bra antal, råkar det nu bli nitton hönor är det inte så svårt att sälja unghöns skulle jag tro...

Vi hade våra i en s k halvpall från början, vet inte riktigt hur stor en sån är men efter bara några veckor kändes den för liten och vi bytte mot en helpall, alltså sådan där lastpall med pallkragar, en krage den första veckan, sedan lyfte vi på en till och det sista en till, så de hade plats att flaxa lite, längst upp en ram med kycklingnät spänt över och så ett hål där lampan passade in.

Kycklingarna ska ha 38 grader (eller om det är 37 minns inte riktigt) i början, man ser på dem om det är för varmt eller för kallt, är det för varmt ligger de i en ring runt lampljusets mittpunkt, då får man höja den, är det för kallt ligger de på varandra och kan inte riktigt komma till ro. Sen får man höja lampan allt eftersom, vid tolv veckor tror jag det är, ska de klara sig utan, men innan dess har du kanske tagit ut dem i hönshuset?

De dammar rätt mycket märkte vi, vi hade dem i vår gäststuga som skulle renoveras och bli bibliotek så det gjorde inget, var jag ska ha kycklingar i år vet jag inte riktigt...

Om inte lagården är för kall borde det kanske gå att ha kycklingarna där från början, om värmelampan orkar värma upp deras utrymme tillräckligt, så det blir de 38 grader de behöver. Kanske om man har två lampor eller någon annan extra värmekälla intill deras låda?

Vi gav våra kokt hackat ägg, finrivna morötter, fint hackad kokt broccoli, a-fil, kycklingstart så klart, fast de förstod sig inte alls på den i början, undulatfrön, etc. Vi gav även våra lite leverpastej och falukorv och sånt, fast det har jag hört sen att man egentligen inte ska ge animaliskt föda till kycklingar. Men de gillade det... Sen när det började komma grönt ute plockade vi späda maskrosblad och hackade till dem.

Jag fick veta när mina var små att de inte skulle ha snäckskal förrän de började värpa, att det inte var bra, det var någon här på alternativ som sa, när jag tyckte det kunde vara en bra ide att låta dem lagra lite kalk...

Lite olika beroende på ras när de börjar värpa, men från sex månader och uppåt ungefär kanske. Våra vita leghorn och blommehöns var tidigast, den första leghornshönan bara drygt fyra månader, den sista som kom igång var sussexhönan, hon började inte förrän i slutet av oktober, men tog i gengäld ingen paus vilket både leghornen och blommorna gjorde, inte la av helt, men drog ner rejält på produktionen.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Nybörjare som vill ha hjälp
« Svar #4 skrivet: 11 mar-09 kl 06:51 »
En grislampa duger även i kallföråd, strålningen är tillräcklig för att värma kycklingarna. har haft kycklingar i förråd där det i övrigt varit minusgrader.  Se till att de har så pass plats att de kan lämna lampan om de blir för varma.  Efter en vecka eller så, lägg maten en liten bit från lampan så de får börja sakta vänja sig vid lägre temperatur successivt. Jag tycker mig ha märkt att de får fjädrar lite snabbare då.

Efterhand får man höja lampan, man mäter tempen vid golvet.

Lycka till!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

murtorpet

  • Gäst
SV: Nybörjare som vill ha hjälp
« Svar #5 skrivet: 11 mar-09 kl 13:25 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 14:18 av murtorpet »

murtorpet

  • Gäst
SV: Nybörjare som vill ha hjälp
« Svar #6 skrivet: 11 mar-09 kl 15:39 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 14:18 av murtorpet »

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Nybörjare som vill ha hjälp
« Svar #7 skrivet: 11 mar-09 kl 15:42 »
Sågspån i boxen inomhus eler finns det något annat bättre underlag som inte skräpar ner lika mycket?

Ett tips kan vara att ha de på tidningspapper de första dagarna, så de lär sig vad som är mat. En del kan få för sig att äta spån och dör då av det.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Prosit

  • Inlägg: 1085
    • Södermanland
SV: Nybörjare som vill ha hjälp
« Svar #8 skrivet: 11 mar-09 kl 15:50 »
Halkar de inte på tidningspapper. Kycklingar sväljer väl knappast sågspån!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Nybörjare som vill ha hjälp
« Svar #9 skrivet: 11 mar-09 kl 17:17 »
Vi har haft kycklingar på tidning, de halkar inte så de slår sig i alla fall. ;) Vill man förbättra friktionen fungerar en handduk bra.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Nybörjare som vill ha hjälp
« Svar #10 skrivet: 12 mar-09 kl 16:47 »
Vi hade sand i början och gick över till kutterspån efter någon vecka. Sanden var nog bra på sitt sätt, men den hamnade lätt i maten och då blev det som cement, om man t ex gav dem ägg och kokta grönsaker och sånt.

Man kanske kan ta sand och lite hö eller halm så det blir lite mjukare, funderar på att testa det själv.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Nybörjare som vill ha hjälp
« Svar #11 skrivet: 12 mar-09 kl 17:04 »
Jag tycker att sand är ypperligt eftersom det sällan hamnar i vattnet.
Spån höll på att driva mig till vansinne,
 då vattenautomaten geggade igen direkt.
Under värmekällan känns sanden som en varm sandstrand om sommaren ;D
Hedemorahöns

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Nybörjare som vill ha hjälp
« Svar #12 skrivet: 12 mar-09 kl 17:13 »
Jag kom på nu att vi ställde mat och vatten på en tidning, så sand och/eller spån inte hamnade i maten, det är en bra ide.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Nybörjare som vill ha hjälp
« Svar #13 skrivet: 12 mar-09 kl 18:29 »
Frotté är ganska bra de första dagarna, när det vet vad som är mat, kan man ha spån.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Körsbär

  • Inlägg: 362
  • Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
SV: Nybörjare som vill ha hjälp
« Svar #14 skrivet: 16 mar-09 kl 18:53 »
Jag använder tidningspapper eftersom jag har fått för mig att det måste vara rena växthuset för bakterier under värmelampan och tidningen är lätt att bya varje dag. Funkar bra för oss, inga kycklingar som halkar och har sig. När det inte längre behöver vara fullt så varmt, går jag över till spån.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Nybörjare som vill ha hjälp
« Svar #15 skrivet: 17 mar-09 kl 19:31 »
Enklare att köpa unghöns, ca 15 veckor gamla. Då får du ägg efter nån månad. Du vet att det är höns. Med tiden kommer de att ruva och fixa så att du får fler djur men då tar hönan hand om det mesta jobbet själv.
snus? vad är priset på en pris?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

344 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser