Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ännu en kyckling som brutit nacken...  (läst 1767 gånger)

Margit

• Gäst
Ännu en kyckling som brutit nacken...
« skrivet: 03 mar-09 kl 22:55 »
...idag när jag kom hem och skulle titta till mina kycklingar, 1-veckas dvärkochin så fattades det en  ???

De bor inne i mitt pannrum så det finns inte så många ställen de kan gömma sig på, jag letade och letade och lyfte på hönan, inbäddad under stjärtfjädrarna satt den FAST!!

Den hade fått en fjäder snörd runt halsen, och fjädern satt fastklistrad i stjärten på hönan. Innan jag fick bort kycklingen....jag trodde hon skulle ha ihjäl den för hon fick panik.

Men allt gick bra, jag fick dra loss kycklingen och sedan lirka bort fjädern runt halsen - stackars liten, törstig och hungrig var den så den hade förmodligen suttit fast därbak hela dagen...

Puh! Tur att det gick bra  :)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Ännu en kyckling som brutit nacken...
« Svar #1 skrivet: 04 mar-09 kl 07:05 »
Dom kan göra det... Jag har en dv.kochinhöna som lyckats med bedriften två gånger, att snöra in sina bebisar i fjädrar alltså. De var dock inte fast under hönan.

En hittade jag död, strypt av en fjäder som satt som berget runt halsen. Den andra hade fått sin fjäder "knuten" under vingarna, och den satt så hårt, och jag kunde inte få loss den. Tillslut hämtade jag en vass sax, och hoppades på att inte göra kycklingen illa vilket vore lätt då fjädern satt så tight. men det gick bra, tillslut.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 05 mar-09 kl 09:23 »
Det är därför inte djungelhöns har dvärgkochinrumpor.  :P
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Lina W

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 05 mar-09 kl 16:26 »
I somras var jag också med om att en kyckling fastnade under hönan. Tyckte också att en kyckling saknades..
Sen såg jag två fötter som släpade bakom hönan....
Jätte tråkigt och tragiskt för den hade blivit strypt och var död...  :'(
Känns dock lite svårt att undvika.... Hade inte en tanke på att det kunde hända..
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

tranicos

• Västergötland
Kycklingar som fastnar
« Svar #4 skrivet: 13 maj-11 kl 12:20 »
Förra våren hade jag problem med att små kycklingar trasslade in sig i "pälsen" på mina dv.kochin. Rätt som det var hängde det en halvkvävd stackare efter och jag fick springa där i tid och otid och hjälpa dem små loss. Ingen som dog som tur var men det var nog inte långt ifrån. Samma hönor ligger och ruvar nu och jag funderar på att klippa bort lite dun för att undvika problemet.  :-\

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 25 jun-11 kl 14:44 »
Jag har frågat om detta innan och bara (tror det var Tranicos) har varit med om detta. Men det är konstigt att det hela tiden händer här med olika hönsraser och olika underlag i buren....

Ännu en kyckling har alltså knäckt nacken genom att fastna i hönans fjädrar (dvärkochin) med nacken (den var lite över en vecka) när den legat under hönan. Hon var lite skräpig under dvs satt fast lite torkat skräp i fjädrarna efter ruvning och sanden de haft. Nu hade de precis fått kutterspån istället för sand (vet inte vad som är bäst underlag till kycklingarna). Fler borde ju ha drabbats av detta?! Eller är helt enkelt era höns helt rena under magen? Förra gg trodde jag det var för att de inte fått en ordentlig ruvfläck när de inte ruvat fram dem själva. Men dessa har ju ruvat fram själva. Och de andra hade legat på lite kycklingfoder som jag trodde kletade men detta har ju inte hänt nu.

Gick till höna nr 2 (efter jag modstulet hittat min förra)- (en Bramha) checkade henne och tror ni inte det satt fast en där också! Fast den levde så den kunde jag rycka bort. Så jag höll på att bli av med två orpington idag...

Så nu har jag återigen klippt bort så mycket av fjädrarna som det går under magen (hjälpte med silkeshönorna när det hände) på båda och hoppas slippa komma ut och mötas av denna tråkig syn med en kyckling som släpar runt under hönan  :'( Känns snart som kläckmaskin och värmelampa är säkrare. Nu har alltså totalt fyra hönor råkat ut för detta... Gör jag något fel?!
« Senast ändrad: 27 jun-11 kl 10:12 av Bubblaren »
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 27 jun-11 kl 10:10 »
Tackar moderatorn (måste det väl vara) för att du vävt ihop trådarna och jag hittat svar på att det är fler som drabbats. Kommer fortsättningsvis helt enkelt alltid klippa mina fjädriga hönor under magen dagarna innan de kläcker.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

696 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser