Har för närvarande bara en tupp och fyra hönor varav en är unghöna från i somras och de andra tre är två år eller mer. Tuppen är från 2007 och är pappa till unghönan.
Problemet är att tuppen inte accepterar unghönan. Hon får inte vara på golvet i hönshuset utan att attackeras av tuppen. Tidigare i höstas höll hon ihop med några ungtuppar. Dessa är sålda sedan flera veckor tillbaka och jag trodde att gammeltuppen skulle ta upp henne i sitt harem när hon blev ensam. Men icke. Innan när det var snöfritt har unghönan varit ute själv på dagen medan de andra hållit sig inne. Nu är det tre dm snö ute och det blåser rejält så jag har inte ens öppnat luckan. Känns lite taskigt mot hönan att hålla henne instängd med tuppen men jag har ju inget val.
Ska jag avvakta och hoppas att tuppen vänjer sig? Eller bör jag försöka skaffa en annan tupp? Hönan värper sedan en dryg vecka tillbaka men inte ens det verkar ha gjort tuppen mer intresserad.
De har relativt gott om plats i hönshuset (ca 6 kvadratmeter) så mobbningen bör inte bero på trångboddhet. Hon blir även ivägjagad utomhus. Rasen är Åsbo.
Tips eller råd?