Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppen accepterar inte hönan  (läst 1016 gånger)

Jonte P

Tuppen accepterar inte hönan
« skrivet: 12 feb-09 kl 14:44 »
Har för närvarande bara en tupp och fyra hönor varav en är unghöna från i somras och de andra tre är två år eller mer. Tuppen är från 2007 och är pappa till unghönan.

Problemet är att tuppen inte accepterar unghönan. Hon får inte vara på golvet i hönshuset utan att attackeras av tuppen. Tidigare i höstas höll hon ihop med några ungtuppar. Dessa är sålda sedan flera veckor tillbaka och jag trodde att gammeltuppen skulle ta upp henne i sitt harem när hon blev ensam. Men icke. Innan när det var snöfritt har unghönan varit ute själv på dagen medan de andra hållit sig inne. Nu är det tre dm snö ute och det blåser rejält så jag har inte ens öppnat luckan. Känns lite taskigt mot hönan att hålla henne instängd med tuppen men jag har ju inget val.

Ska jag avvakta och hoppas att tuppen vänjer sig? Eller bör jag försöka skaffa en annan tupp? Hönan värper sedan en dryg vecka tillbaka men inte ens det verkar ha gjort tuppen mer intresserad.

De har relativt gott om plats i hönshuset (ca 6 kvadratmeter) så mobbningen bör inte bero på trångboddhet. Hon blir även ivägjagad utomhus. Rasen är Åsbo.

Tips eller råd?
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Tuppen accepterar inte hönan
« Svar #1 skrivet: 12 feb-09 kl 19:17 »
Har för närvarande bara en tupp och fyra hönor varav en är unghöna från i somras och de andra tre är två år eller mer. Tuppen är från 2007 och är pappa till unghönan.

Problemet är att tuppen inte accepterar unghönan. Hon får inte vara på golvet i hönshuset utan att attackeras av tuppen. Tidigare i höstas höll hon ihop med några ungtuppar. Dessa är sålda sedan flera veckor tillbaka och jag trodde att gammeltuppen skulle ta upp henne i sitt harem när hon blev ensam. Men icke. Innan när det var snöfritt har unghönan varit ute själv på dagen medan de andra hållit sig inne. Nu är det tre dm snö ute och det blåser rejält så jag har inte ens öppnat luckan. Känns lite taskigt mot hönan att hålla henne instängd med tuppen men jag har ju inget val.

Ska jag avvakta och hoppas att tuppen vänjer sig? Eller bör jag försöka skaffa en annan tupp? Hönan värper sedan en dryg vecka tillbaka men inte ens det verkar ha gjort tuppen mer intresserad.

De har relativt gott om plats i hönshuset (ca 6 kvadratmeter) så mobbningen bör inte bero på trångboddhet. Hon blir även ivägjagad utomhus. Rasen är Åsbo.

Tips eller råd?

Jag hade en silkes som gjorde så mot sin mamma .
Jag som av naturen hatar mobbare gav bort han och skaffade en annan tupp.
tuppar är ju väldigt lätta att få tag i menar jag :)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

finkmormor

« Svar #2 skrivet: 12 feb-09 kl 19:23 »
Jag skulle råda dej att ta bort tuppen för det kan sluta med att även dom andra hönsen ger sig på unghönan när dom ser att tuppen gör det. Skaffa en ni tupp

Jonte P

« Svar #3 skrivet: 13 feb-09 kl 14:32 »
Tyvärr är det nog inte så lätt att hitta en ny genbankstupp av rätt stam vid den här tiden på året...

Ingen som har samma erfarenhet men där det gått bra efter ett tag?
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

Taggis

• vänner
« Svar #4 skrivet: 13 feb-09 kl 14:48 »
Du kanske kan skaffa några hönor till? Då får han ju andra att tänka på & den "lilla" får vara ifred.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 14 feb-09 kl 09:38 »
Min nyaste tupp jagade mina gamdamer till att börja med.
Han ville bara ha "lammkött"
Nu är allt frid och fröjd igen gamtanterna duger också :D
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser