Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märkningen...  (läst 15370 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Märkningen...
« Svar #40 skrivet: 15 feb-09 kl 13:04 »
nä, nog köper du inga gotlandskaniner utomlands, men de kan ju märkas utomlands. det är många hunduppfödare som åker med sina valpar över gränsen för att få de kuperade. det är ju bara förbjudit att tatuera kaninerna i sverige ... ?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Charlotte

• -
« Svar #41 skrivet: 15 feb-09 kl 14:13 »
 Onödigt att kupera hundar utomlands eftersom man inte kommer att kunna ställa ut dom.
Vill man ändra på det naturen skapat för att det ser häftigt ut så kan man ju klippa av sig själv utstickande kroppsdelar :)
 Behöver man kupera av djurskyddsskäl är det ju inga problem att få det gjort här heller.
 För mig är det faktiskt en trovärdighet som uppfödare att följa Djurskyddslagen istället för att försöka hitta kryphål...
 Jag tycker också att det är helt idiotiskt med bedövningstvånget, för det är där det hela ligger i, bara veterinärer får sedera och kaninen ska vara sederad när den märks med tång...
 Men förmodligen tyckte man att det var lika idiotiskt när elpåfösare förbjöds eller när man bestämde att djur ska ha si och så stora förvaringsutrymmen. Man kanske tyckte djurskyddslagen var idiotisk över huvud taget... Vad då inte utsätta djur för lidande??? Dom är ju bara djur  ::)
 Nu är det ju som det är och det är ju bara för de som kräver märkning av kaninerna (KAF och Gotlandskaninföreningen) att försöka hitta på andra lösningar eftersom det blir för dyrt att märka varenda unge hos veterinär+ att i alla fall jag ogillar att fara omkring och släpa på kaniner hit och dit pga smitta och stress.
 Jag anser att man om man sysslar med något som redan är en nagel i ögat för div Djurrättsaktivister, för kaninuppfödning ses inte med blida ögon av såna, då bör man försöka hitta bra lösningar för att FÖLJA Djurskyddslagen istället för att bryta mot den utan att åka fast.
                                Mvh
                             Charlotte
« Senast ändrad: 15 feb-09 kl 14:16 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #42 skrivet: 15 feb-09 kl 14:38 »
Onödigt att kupera hundar utomlands eftersom man inte kommer att kunna ställa ut dom.

det stämmer inte. min amstafftik är en import från polen och har kuperade öron. hon har ställts flera gånger i sverige. det är många uppfödare i sverige som har importer både från polen, tscheckien, ryssland men även (och främst) från usa. alla är kuperade, alla är ställda. i tyskland får man inte ställa kuperade hundar, det stämmer. här går det bra.

att jämföra märkningen och förbjudet mot att tatuera kaninerna med regleringar för förvaringsutrymmen tycker jag är lite långsökt. jag tycker då att det är värre att sätta plastmärken i öronen på får och nötkreatur än att tatuera kaniner. som det har diskuterats förut är det ju svårare att verkligen veta vilket djur som är vilket om kort eller ring är det enda sätt att att i framtiden hålla isär och identifiera avelsdjur.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #43 skrivet: 15 feb-09 kl 14:53 »
Plastmärkena diskuteras har jag sett i tidningen, det händer alltför ofta att djuren fastnar med märkena och sliter sönder örat. Så jag skulle tippa att dom förbjuds dom med så småningom.

Jag funderar över om man som genbanksinnehavare kunde få nån form av bedövningssalva utskrivet? Får man bort smärtmomentet kan det bara inte vara mer stressande att märka dom hemma utan sedering (lugnande) än att köra iväg med dom till en veterinär. Och SJV kan inte komma med argumentet att det är smärtsamt.
« Senast ändrad: 15 feb-09 kl 14:55 av humleblomster »
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #44 skrivet: 15 feb-09 kl 15:13 »
Isspray är också bedövande. Alltså något annat måste de ju komma på. De kan ju inte i ena stunden säga att det ska finnas genbanker och att gamla raser ska bevaras för att i andra stunden se till att det i praktiken blir närmast till omöjligt att göra ett sådant arbete. Jag skulle inte vilja avla på ett djur där det enda som jag har till hjälp för att indentifiera djuret är ett kort.

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #45 skrivet: 15 feb-09 kl 15:21 »
Det finns receptfri bedövningssalva att köpa på apoteket, xylocain. Emla är ungefär detsamma men på recept. Jag använder alltid det när jag märker kaninerna. Jag smörjer in örat och låter det sitta 15-20 min, sedan tvättar man av det noga för det är ganska fett. Sedan kyler jag  lite med en klump ur frysen innan  jag trycker till med tången.
Kaninerna brukar inte reagera och jag tolkar det som att de inte känner av märkningen.

Tänk om vi kunde få en enklare utbildning hos en vet som gav oss befogenhet att märka själva efter en sådan bedövning. Det skulle vara det allra smidigaste, och billigaste. Likaväl som att vi kommer att behöva utbildning på chipmärkningen, om det blir den som vi ska använda.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 15 feb-09 kl 15:53 »
Jag betvivlar att bedövningssalva eller spray skulle påverka jordbruksverkets byråkrater ett skvatt.

Man ska för övrigt vara försiktig med att blanda ihop djurskyddslagen och jordbruksverkets regler.

Charlotte

• -
« Svar #47 skrivet: 15 feb-09 kl 16:11 »
OT Hundar födda from 080101 får inte delta i utställningar eller jaktprov osv oavsett var eller varför de är kuperade. De kan få exteriör bedömas efter prövning av SKK för att kunna stambokföras. Det här med kaninernas märkning är ju inget nytt, bestämmelserna ändrades väl för sådär 10 år sedan. För fyra år sedan upptäckte man att man märkte olagligt och gav dispens i 4 år, men ännu har man inte funderat ut alternativ, det liknar  kärnkraftspolitiken;) Jag tycker också att det är korkat men det borde inte komma som någon chock. Enligt Jordbruksverket duger inte salva som sedering, det ska vara lugnande eller bedövning. Jag skulle inte ha några problem att avla på omärkta djur. Jag har haft marsvins uppfödning, där behöver man varken märka avelsdjur eller utställningsdjur, det var ingen konst alls...            Mvh Charlotte 
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #48 skrivet: 15 feb-09 kl 16:18 »
nä nog kan man avla om man vill det. men en större säkerhet att djuret som sitter framför mig hör ihop med stamtavlan än enbart ett kort vill jag ändå ha. jag tror det är en massa tanter som sitter på jordbruksverket och bestämmer. tanter som har barn med små söta kaniner som tycker att det är förskräckligt att såna ska för ätas och vill göra allt som står i deras makt för att förhindra det  ;D nä, men jag har i alla fall märkt att det finns mycket folk på myndigheter som är på en konstant power trip och bara njuter av att förbjuder grejjer och göra det så jävligt som möjligt för en.

hundar: hur det är med så pass unga hundar vet jag inte, såna har jag inte. jag tycker inte heller om kupering, men vet att det kan vara svårt att få hundarna okuperade om man importerar, vilket är svårt att undvika hos vissa raser.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #49 skrivet: 15 feb-09 kl 18:01 »
OT Hundar födda from 080101 får inte delta i utställningar eller jaktprov osv oavsett var eller varför de är kuperade. De kan få exteriör bedömas efter prövning av SKK för att kunna stambokföras. Det här med kaninernas märkning är ju inget nytt, bestämmelserna ändrades väl för sådär 10 år sedan. För fyra år sedan upptäckte man att man märkte olagligt och gav dispens i 4 år, men ännu har man inte funderat ut alternativ, det liknar  kärnkraftspolitiken;) Jag tycker också att det är korkat men det borde inte komma som någon chock. Enligt Jordbruksverket duger inte salva som sedering, det ska vara lugnande eller bedövning. Jag skulle inte ha några problem att avla på omärkta djur. Jag har haft marsvins uppfödning, där behöver man varken märka avelsdjur eller utställningsdjur, det var ingen konst alls...            Mvh Charlotte 

Visst har man vetat om märkningsproblematiken länge, men varför har då inte Föreningen Gotlandskaninen fått svar från SJV i god tid om hur vi ska förfara? Dom har helt enkelt ignorerat oss. Anmärkningsvärt med tanke på att hela bevarandearbetet i grund och botten är deras ansvar >:(

Eftersom det är ett bevarandearbete så är det ännu viktigare att man verkligen håller reda på sina avelsdjur. Du och jag kanske inte har problem med det, men vi snackar hundra genbanker, klarar alla dom av det? Hur gör man med återtag av djur som sålts till sällskap? Senaste styrelsemötet jag var med på kom ett sånt problem upp. Det var avkommor till märkta gotlandskaniner som fötts utanför genbank, men ägaren var tvungen att sälja alla sina kaniner och en ny genbank köpte upp djuren. Den nya genbanken ville använda avkommorna i avel och ansökte därför om genbanksstatus på dessa djur. Styrelsen gick med på det, men det var inte ett självklart ja, man fick diskutera detta en stund o titta noga på bilderna samt avgöra trovärdigheten hos uppfödaren/genbanksinnehavaren.
Ska vi i framtiden behöva ha den diskussionen för varje kanin som lämnas tillbaka till uppfödarna och bedöms vara lämpliga till avel? Kan vi vara hundra procent säkra på att kaninen som lämnas tillbaka verkligen är rätt individ? Ju fler personer man blandar in och ska lita på, desto större chans att det blir fel nånstans.. Och vad händer med kaninerna i dom genbanker som blir tömda av DBF? Det har hänt flera ggr och kommer säkert hända igen, hur sjukt vi än tyckar att det är. Eller, om jag har sex mellerudskaniner som sitter i varsin bur märkta med namnskyltar o mina ungar får för sig att släppa ut allihop, det blir ju roligt att sätta in dom i sin rätta bur ::)

Sen ifrågasätter jag också vad som händer med förtroendet till nya genbanker? Jag tycker mig själv märka att det tar ett tag innan man bli betrodd och accepterad ordentligt (detta beror med största sannolikhet på alla som startar upp sin genbank men slutar efter bara nåt år för man märker att alla kaninungar inte går att sälja etc), hur blir det då när vi kör omärkt? Kommer man vara ännu mer misstänksam? Det vore jättetråkigt!

Hur jag än vänder och vrider på det, för mig kommer omärkt på tredje plats, efter tatuering och chipmärkning.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"

Charlotte

• -
« Svar #50 skrivet: 15 feb-09 kl 18:15 »
Självklart är det problem. Men det är ju inga olösliga problem, Jordbruksverket har väl redan rekommenderat chip? Under övergångsperiod kanske man får lov att ha någon sorts alternativ utan märkning?             Mvh               Charlotte     

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #51 skrivet: 15 feb-09 kl 18:17 »
jag ser inte varför JBV har problem med tatueringen. deras argument är ganska långsökta med tanke på att man med lite modifiering och utbildning (jag anknyter här till diskussionen om bedövningssalva) kan bibehålla tatuering som märkningsmetod. alla som har gaddad sig, tagit hål i öronen och/eller piercad sig på diverse ställen vet att att den eventuella smärtan som uppstår är mycket kortvarigt och att man kan stå ut med den.
Visst har man vetat om märkningsproblematiken länge, men varför har då inte Föreningen Gotlandskaninen fått svar från SJV i god tid om hur vi ska förfara? Dom har helt enkelt ignorerat oss. Anmärkningsvärt med tanke på att hela bevarandearbetet i grund och botten är deras ansvar >:(

ett fall för JO?

Självklart är det problem. Men det är ju inga olösliga problem, Jordbruksverket har väl redan rekommenderat chip? Under övergångsperiod kanske man får lov att ha någon sorts alternativ utan märkning?             Mvh               Charlotte    

chip får ju inte användas på djur som ska ätas senare?

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #52 skrivet: 15 feb-09 kl 18:54 »
Självklart är det problem. Men det är ju inga olösliga problem, Jordbruksverket har väl redan rekommenderat chip? Under övergångsperiod kanske man får lov att ha någon sorts alternativ utan märkning?             Mvh               Charlotte     

Nej, dom har inte rekommerat chip, dom har ställt sig positiva till det när föreningen fört det på tal.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #53 skrivet: 15 feb-09 kl 18:57 »
chip får ju inte användas på djur som ska ätas senare?

Chip får inte användas på djur som slaktas och säljs, för eget den kan du äta hur många chip du vill.

Ser inte det som ett problem, dels är det inte många genbanksinnehavare som föder upp och säljer sina djur till slakt, dels märker man bara djur som ska säljas till liv eller användas i avel.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #54 skrivet: 15 feb-09 kl 19:00 »
jo, men du får ju inte heller chippa djuren själv utan måste åka till vetten för det, visst är det så? jag vet inte hur tjock kanylen är de använder vid chippning, men man kände chippet på valpen under huden då vi hämtade honom, så kanylen måste ju vara kring 5 mm. jag har sett 5 mm kanyler  :-X och måste säga att tatuering känns då snällare.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #55 skrivet: 15 feb-09 kl 19:04 »
jo, men du får ju inte heller chippa djuren själv utan måste åka till vetten för det, visst är det så? jag vet inte hur tjock kanylen är de använder vid chippning, men man kände chippet på valpen under huden då vi hämtade honom, så kanylen måste ju vara kring 5 mm. jag har sett 5 mm kanyler  :-X och måste säga att tatuering känns då snällare.

Efter genomgången utbildning skulle det enligt personen föreningen talade med vara fullt möjligt för den enskilda genbanksinnehavaren att chippa själv. Sen hur SJV tänker när det gäller graden av obehag för djuret, det kan diskuteras... ::)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #56 skrivet: 15 feb-09 kl 19:32 »
Vad jag inte förstår är varför man får trycka 0,4mm tjocka öronmärken genom får och kor`s öron utan bedövning samtidigt som man inte får sticka några nålstick i örat på kaniner...det går inte ihop i mitt huvud ???  >:(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 15 feb-09 kl 19:45 »
Vad jag inte förstår är varför man får trycka 0,4mm tjocka öronmärken genom får och kor`s öron utan bedövning samtidigt som man inte får sticka några nålstick i örat på kaniner...det går inte ihop i mitt huvud ???  >:(

Det beror på att kaniner inte har klövar. :P Får och kor får man till och med tatuera. Kaniner också om de skall användas till djurförsök. Tydligen gör det inte ont då.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #58 skrivet: 15 feb-09 kl 20:50 »
Detta är bara ytterligare ett sätt att försvåra för oss som försöker åstadkomma lite självförsörjning i tillvaron. Helst ska Svensson vara helt omyndigförklarad och helt förlita sig på att staten ordnar allt ::)

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #59 skrivet: 15 feb-09 kl 22:12 »
0,4 mm? det känns ju inte ens!

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser