Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märkningen...  (läst 15365 gånger)

medion

• www.cupryjak.com
SV: Märkningen...
« Svar #20 skrivet: 11 feb-09 kl 13:05 »
SKAF diskuterar och ska fatta beslut om ringmärkning, dvs. en ring som sätts runt kaninens bakben. Den rekommenderas det dock att man ska ta bort när kaninen är färdigutställd mm eftersom den kräver lite tillsyn.

Agnetha

Detta är redan utrett och avklarat.

http://skaf.info/index.php?option=com_content&view=article&id=76:daerfoer-blev-det-ingen-ring-maerkning&catid=36:taevlingar
Håller höns,kaniner och duvor för utställning,sällskap och självhushåll.
Föder även upp balineser,javaneser samt har huskatt och schäfrar.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #21 skrivet: 11 feb-09 kl 13:44 »
ja, då kan man ju bara hoppas att myndigheterna förstår invändningarna  ...
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #22 skrivet: 11 feb-09 kl 23:46 »
Ang fotodokumentation: notera att även 2009 har inte alla dator, skrivare och digitalkamera, hur lätt blir det att fotodokumentera då? Och kommer det verkligen efterlevas?
Även bland gottisarna finns det djur som är väldigt lika varandra. Och hur gör man med det faktum att en del kaniner genomgår nån slags metamorfos, man säljer dom oftast som ungar och när dom är vuxna har dom antagit ett nytt utseende. En del kaniner skiftar också en hel del mellan sommar/vinterpäls.

För att märka ungdjur tillfälligtvis borde det gå att göra klipp i pälsen på ett särskilt ställe eller använda märkpenna i örat (har ej testat hur beständigt det blir).

Jag ifrågasätter om öronclips skulle kunna bli lagligt i sverige eftersom kaninerna räknas som sällskapsdjur och inte jordbruksdjur.

Personligen slår jag ett slag för chipmärkning av genbanksdjuren, jordbruksverket har ställt sig positiv till det. MEN utrustning och utbildning får inte bli för dyr för den enskilde genbanksinnehavaren, då får vi väldigt svårt att rekrytera nya genbanker.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Attes matte

• Jämtland
« Svar #23 skrivet: 12 feb-09 kl 00:20 »
Är det nån som vet hur mycket ett chip kostar? Själva avläsningsmackapären vet jag, men chippet? Och hur funkar det när man slaktar?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 12 feb-09 kl 13:39 »
Är det nån som vet hur mycket ett chip kostar? Själva avläsningsmackapären vet jag, men chippet? Och hur funkar det när man slaktar?

/Sara

Man får inte sälja kött från chipmärkt djur  ::)
För hemslakt borde det väl gå, bara man inte sätter tänderna i chipet  ;)
Landsflykting i storstan...

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #25 skrivet: 12 feb-09 kl 13:57 »

/Sara

Runt 50-lappen per chip. Detta skulle vi kunna få bidrag till från föreningen (som i sin tur får pengar från SJV), eller så lägger man på 50 spänn per kanin, borde inte vara en omöjlighet.

Man får inte sälja kött från chipmärkt djur  ::)
För hemslakt borde det väl gå, bara man inte sätter tänderna i chipet  ;)

Fördelen med chip gentemot örontatuering är att du även får chippa äldre djur. Tatuera fick man bara göra upp till tio veckors ålder. Chippar man bara djur som säljs blir detta inget större problem, dom djur som kommer åter får man väl äta upp själv.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #26 skrivet: 12 feb-09 kl 16:13 »
kan chip återanvändas?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #27 skrivet: 12 feb-09 kl 16:36 »
Ang fotodokumentation: notera att även 2009 har inte alla dator, skrivare och digitalkamera, hur lätt blir det att fotodokumentera då? Och kommer det verkligen efterlevas?

Notera även att så sent som 2008 var det många kaninuppfödare som inte hade en egen tång, eller ens visste hur man märkte kaninungar i öronen.
Det finns någonting som heter att hjälpas åt...

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #28 skrivet: 12 feb-09 kl 17:02 »
Notera även att så sent som 2008 var det många kaninuppfödare som inte hade en egen tång, eller ens visste hur man märkte kaninungar i öronen.
Det finns någonting som heter att hjälpas åt...

Agnetha

Jag tror ändå inte det kommer fungera i praktiken. Avstånd, kontakter etc, en hel del som måste klaffa. Märkte alla dessa kaninuppfödare sina kaniner med lånad tång eller sålde möjligen en del omärkta ungar för att det blev smidigare?

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #29 skrivet: 12 feb-09 kl 22:33 »
Om man då ska chippa djuren eftersom de säljs och då kanske äldre ungar, måste man ju ändå ha superkoll på härstamningen och varje enskild kanin eftersom de inte är märkta.
Tidigare kunde man ju släppa ihop ungar i samma ålder och kön efter öronmärkningen.

Det blir ju samma sak som att ha djuret omärkt, för sen man valt ut nya avelsdjur och satt dem i egna burar är ju risken minimal att blanda ihop kaninen med en annan. Man kommer att få sortera kullar könsvis och märka upp med kull och härstamning och hålla stenkoll tills djuren säljs vidare och chippas.
Man kommer ju inte att kunna chipmärka hela kullar utan bara de djur som går vidare till liv, och eftersom de säljs. Det är ju inte så kul att slakta djur med chip.

Sara

Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #30 skrivet: 12 feb-09 kl 23:21 »
Det blir inte riktigt samma sak att chippa som att köra omärkt:
Hur ska du kunna bevisa att kaninungen som såldes till kel och som du återtar till genbanksverksamheten när den blivit vuxen och köparen tröttnat på den verkligen är samma som på pappret när kaninen är helt omärkt?
Om det utförs ett attentat mot en genbank och alla kaniner släpps ut i skogen 40 mil hemifrån, hur ska du kunna vara 100% säker på att kaninen som upphittats är din, och hur ska upphittaren kunna finna dig?

Jag tänker köra grupphållning av ungdjuren, noga koll på vilka kaniner som tillhör vilka kullar och annan form av märkning på dom som är väldigt lika varandra (märkpenna, klipp i pälsen på särskilt ställe etc). Är jag det minsta tveksam kommer kaninen ej att säljas.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 13 feb-09 kl 00:28 »
Har alternativet övervägts att säga ---- --- till jordbruksverket och fortsätta tatuera?

Nystugus

• Dalarna
« Svar #32 skrivet: 13 feb-09 kl 10:56 »
Hej!
Jag har gotlänningar i genbank och har avvaktat med parningar tills nu. Men nu väntar jag inte längre för då faller planeringen. Om en vecka eller två får det vara dax.

Jag tänker hålla isär kullarna (inget problem) och senare även könen (ett desto större problem för jag är utomordentligt kass på att se skillnad på honor och hanar  :-[ sannolikheten är minst lika stor att det jag tror är tvärt om). Men när de börjar bli könsmogna så kan jag  :D så i praktiken är det ju inget problem. 
Jag ber till högre makter att inte alltför många i samma kull liknar varandra för mycket. Om så blir fallet kommer jag att leta på en vattenfast, giftfri penna (eller liknande) och göra en egen intern märkning av dessa kaniner.
Troligtvis kommer väl de flesta att bli sällskapskaniner eller slaktkaniner.

Kostnaden för chip märkning lägger jag på priset och vill ingen köpa dyra gotlandskaniner så då vet inte jag.

/Kent
Lever i vackra, magiska Grangärde finnmark i stugan på berget i skogen!

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #33 skrivet: 13 feb-09 kl 13:04 »
Är inte vår förhoppning att JBV gör ett lappkast och att vi får fortsätta tatuera kaninerna själva i öronen? Det är ju lätt, smidigt, vi har grejorna, vi har kunskaperna, vi känner våra kaniner, kaninerna blir märkta hemma i lugn och ro där de känner sig trygga, märkningen sitter kvar för en ring eller ett öronmärke är ju bara att klippa bort om man vill det, märkningen är lätt att läsa av behövs ingen läsare som vid chip, chip är också ett operativt ingrepp då ska en grov nål föras in under huden, man slipper tugga på chippet om man måste slakta en chippad kanin, chippet behöver en läsare för att kunna läsas av och de är kostar runt 1000-1500 kr.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #34 skrivet: 14 feb-09 kl 17:41 »
SJV kommer nog inte göra nåt lappkast då Föreningen Gotlandskaninen fått avslag två ggr. Genbanksansvarige har även pratat med dom och dom säger bestämt att dom inte kan göra undantag, inte ens för lantraskaninerna vars bevarandeuppdrag dom själva lagt på föreningen. Så det är tyvärr bara att glömma hemmatatuering, i laglig form iaf.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #35 skrivet: 14 feb-09 kl 18:26 »
Man får ju hoppas att JBV kommer med ett bra förslag då som är bättre, säkrare och billigare än tatueringen.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #36 skrivet: 14 feb-09 kl 20:21 »
men vad händer om man struntar i det hela och tatuerar ändå? får man inte ställa ut då? kan man hävda att de blev tatuerade utomlands? vad är böterna på det hela?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #37 skrivet: 15 feb-09 kl 10:00 »
men vad händer om man struntar i det hela och tatuerar ändå? får man inte ställa ut då? kan man hävda att de blev tatuerade utomlands? vad är böterna på det hela?

Man kan väl hävda att de tatuerats hos veterinär också?

Alltså, jag tycker ju att lagar bör ha någorlunda uppslutning av folk bakom, annars är det ju ingen vits  ::)
Det är väl inte förbjudet att gå mot röd gubbe längre, heller.
Landsflykting i storstan...

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #38 skrivet: 15 feb-09 kl 11:22 »
Man kan väl hävda att de tatuerats hos veterinär också?

ja, då vet vi ju vad man ska hävda.  ;D veterinär, utomlands, redan köpta så ... man behöver ju inte samla hela grannskapet när man tatuerar småttingarna ...

Charlotte

• -
« Svar #39 skrivet: 15 feb-09 kl 12:23 »
 När man märker kaninen hos veterinär får man intyg...
Och jag kan omöjligen hävda att jag köpt en Gotlandskanin med genbanksintyg utomlands...
Inte heller har jag lust att beskylla en annan uppfödare för lagbrott, det skulle knappast bli populärt...
 Så jag hoppas på att ringmärkning blir gällande som märkning. Eller att Gotlandskaninerna kan identifieras med hjälp av foton/att man håller ordentlig ordning på kaninerna, så gör man väl med genbanksfjäderfän? Eller märker man dom?
Om det är Raskaniner för utställning eller Genbankskaniner man håller på med krävs riktiga papper och inget fuskande. Är det Produktions eller Kelkaniner så krävs det ju inte ens någon märkning.
                                         Mvh
                                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser