Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frysta morötter  (läst 6796 gånger)

Taggis

• vänner
Frysta morötter
« skrivet: 02 feb-09 kl 13:03 »
Där min dotter har sin häst har nu stall ägaren hängt upp en korg med morötter till varje häst ,jätte fint men nu till min fråga ....
var med uppe i stallet i går kväll & när jag skulle ta morötter till gubben var dom flesta frysta ....såå det kan ju inte va såå bra att ge dom el ?? Jag menar dels är dom ju iskalla + att dom väl surnar sen om dom tinar är det inte så ? Korgarna hänger på en insidan av en ytter vägg (oisolerad) i stallet medans ägarens hänger på en vägg en bit in i stallet & dom är ju inte frysta.
Så jag skulle vilja ha råd om ifall de bara e & kasta dom el vad . Jag skulle inte ge mina får frysta morötter så jag är ju inte såå glad för att gubben på 28 år ska ha såna heller .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Frysta morötter
« Svar #1 skrivet: 02 feb-09 kl 13:14 »
De brukar bli mjuka och inte så roliga när de varit frysta. Jag skulle inte ge de till mina hästar. Men om det är ok att ge dem dessa eller ej har jag ingen aning om!
Men kan ni inte flytta dem så att de hänger frostfritt?
Om ägarens morötter hänger frostfritt, så kan väl ni hänga dem där med? Skriv namn på korgen/påsen så håller man väl reda på sina.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

saint206

• Småland
« Svar #2 skrivet: 02 feb-09 kl 14:12 »
inte så bra att ge frysta nej, dom ruttnar ju när dom tinar och man ska väl knappas ge djupryst mat till nåt djur vad jag vet.. så nej, jag skulle inte ge dom till hästen.(och jag är andå inte så känslig eller så..)
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Taggis

• vänner
« Svar #3 skrivet: 02 feb-09 kl 19:19 »
Okej ,tack så mkt för era svar  :).
Då är jag inte så tramsig då som inte vill att han äter dom då  :-[.Ville ha lite mer "kött på benen" innan jag pratade med stall ägaren om det & ber dom om att flytta dom till den andra väggen. Där står redan deras namn på resp. korgar så det är lätt att  ge rätt häst .
Jag får prata med ägaren om att göra plats till dom där dom har sin egen ,utan att dom tar diskussion om det .....vilket det säkert blir ändå  :P.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Elektra

« Svar #4 skrivet: 15 feb-09 kl 21:10 »
Det stämmer att frysta morötter snabbt blir dåliga, men om man tinar upp dem och sedan fodrar direkt är det ingen som helst fara. Det finns ju frysta morötter i frysdiskarna på affären och som säljs till folk utan att det är farligt! Varför skulle det då vara farligt att ge tinade morötter till hästar? Att de sedan inte tål att lagras är en annan sak, men nytinade är de helt ok och ofarliga att ge.
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 15 feb-09 kl 21:33 »
Dom i frysdiskarna är förvällda.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 16 feb-09 kl 17:09 »
Kaniner får lätt diarré och mask av tinade fd frysta morötter varför skulle det vara annorlunda för häst..kan aldrig tänka mig att det kan vara bra.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Elektra

« Svar #7 skrivet: 16 feb-09 kl 18:51 »
Lite skillnad på hästar och kaniner?  ::)
Det är inte ett dugg farligt att ge upptinade morötter men de måste fodras med direkt och tål som sagt inte förvaring för det är de blir dåliga.
Citera
Det står i många handböcker att man inte ska utfodra frysta morötter, men inte varför.
Det är inte så att morötterna bildar gifter utan den troligaste orsaken till varför man bör vara försiktig vid utfodring av frysta morötter är att man inte märker om de är dåliga om man utfodrar dem frysta. Tinade morötter har kort hållbarhetstid och kan snabbt börja jäsa. Man måste därför vara noga med att kontrollera kvaliteten på dem innan utfodring.

Jessica Ekström, Hippson
Hur kan man få mask av frysta morötter? Dålig hygien oavsett morötterna är frysta eller inte är mitt tips.  :P

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 16 feb-09 kl 18:59 »
Lite skillnad på hästar och kaniner?  ::)
Det är inte ett dugg farligt att ge upptinade morötter men de måste fodras med direkt och tål som sagt inte förvaring för det är de blir dåliga. Hur kan man få mask av frysta morötter? Dålig hygien oavsett morötterna är frysta eller inte är mitt tips.  :P
Ingen aning men jag har varit med om att 2 ggr få mask på mina kaniner när jag hämtat fodermorötter som legat ute i nattfrost på betongplatta. Kan inte se nåt annat samband än frosten eftersom anläggningen där jag hämtar dem håller hög kvalité.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Elektra

« Svar #9 skrivet: 16 feb-09 kl 19:21 »
Har knappast med ngn nattfrost att göra, tror fortfarande på dålig hygien eller att de redan hade smittan.

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 16 feb-09 kl 19:27 »
Hur sjutton man kan få mask av i övrigt rena frysta morötter?   Viss ohyra kan ju tom dö av frost.

Nytinade morötter kan absolut inte vara dåligt foder.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

guba

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 16 feb-09 kl 20:50 »
Konstigt att mina hästar lever.
Jag ger dem aldrig morötter själv men utefter min motionsrunda tippas det morötter på ett flertal platser vilka blivit självklara rastplatser och samtidig matrast för hästarna.
Det verkar som att ju mer hästarna äter desto mer kör de ut, de tror väl att det är de vilda djuren som äter upp dem.

Frysta eller tinade, hästarna äter dem med samma goda aptit och aldrig att någon blivit dålig.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #12 skrivet: 16 feb-09 kl 23:37 »
Jag har blivit ytterst restriktiv med morötter efter att ha ägt en insulinresistent häst.

Jag googlade dock på detta och hittade ett tänkbart svar;

"Farligt att ge hästen morötter som varit frusna?
Hej!
Jag har hört att det är farligt att ge hästen morötter som har varit frusna. Varför? Vad är det som bildas i morötter efter frysning?

Jessica Ekströms svar:
Hej!
Det står i många handböcker att man inte ska utfodra frysta morötter, men inte varför.
Det är inte så att morötterna bildar gifter utan den troligaste orsaken till varför man bör vara försiktig vid utfodring av frysta morötter är att man inte märker om de är dåliga om man utfodrar dem frysta. Tinade morötter har kort hållbarhetstid och kan snabbt börja jäsa. Man måste därför vara noga med att kontrollera kvaliteten på dem innan utfodring.

Om man utfodrar med väldigt stora mängder morötter som varit frysta kan de möjligtvis orsaka problem om kolhydraterna i morötterna spjälkats till socker, men med tillvänjning borde även det går bra.

Med vänlig hälsning,
Jessica Ekström"

Källa;http://www.hippson.se/experts/expertlisting.htm?expert=28&skip=31&open=6837

Dela detta:

* Inloggade just nu

807 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser