Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Arg tupp  (läst 2294 gånger)

caka010

Hjälp! Arg tupp
« skrivet: 25 jan-09 kl 11:23 »
Hej.
Min tupp attackerar okända personer och släpper inte in dom i hönshuset vid matning. Han flaxar och pickar hotfullt. Kan man vänja av honom detta på något sätt?

Tacksam för svar.
/Caka010

Taggis

• vänner
SV: Hjälp! Arg tupp
« Svar #1 skrivet: 25 jan-09 kl 12:01 »
Det är ju en bra vakt tupp  ;)! Nä jag skoja lite,varför ska okända mata hönsen ?Om det är så att det är nån som ska passa när ni är borta så kan det ju vara en ide´att personen följer med dej några ggr så tuppen lär känna personen .
OM det varit min tupp hade jag låtit det vara dvs om det bara är mot främlingar han vaktar men ssv det är vad jag hade gjort.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Vurre

« Svar #2 skrivet: 25 jan-09 kl 12:04 »
Det låter ju som en god egenskap, att försvara sina damer mot främmande.

Tycker du att det är ett problem får du väl äta upp honom och skaffa en ny tupp.
snus? vad är priset på en pris?

caka010

« Svar #3 skrivet: 25 jan-09 kl 12:09 »
Jo, det händer att grannen behöver vara tuppvakt vilket är ett problem om tuppen inte släpper in mataren. Och om tuppen går till attack varje gång vi får gäster (vi har frigående höns) så kommer snart ingen våga komma hit. Tuppen går också till attack inom familjen. Är det någon som vet om det finns någon teknik att få tuppen att lugna sig. hjälper inte att jaga honom för nästa dag är han lika kaxig igen.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #4 skrivet: 25 jan-09 kl 12:11 »
Vi har haft två tuppar som varit sådär (halvbröder) och det började lite lätt med att de attackerade andra människor som t.ex. skulle hjälpa oss med att mata hönsen eller som bara gick förbi och hönsen var ute. Sen började de ge sig på barnen (våra, helt oprovocerat.) Det var riktigt otäckt. De gav sig på oss också sen. De kunde springa ifatt barnen om de var i en del av  trädgården och hönsen i en annan och hoppa på dem bakifrån. Fy.

Båda de tupparna avlivade vi och det kändes inte alls tråkigt efteråt. Efter det har vi haft tuppar som tagit väl hand om sina damer, men inte varit aggressiva mot varesig oss eller barnen. Däremot har katten fått hålla sig borta. ;D

Så håll koll på tuppen. Vi fick diverse "uppfostringstips" men inget hjälpte. Det är ju heller sällan brist på tuppar, så ta hellre en bra tupp än en som är aggressiv. Om det inte är så att han har några andra värdefulla egenskaper som gör att ni vill ha honom kvar.

Weasel

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 25 jan-09 kl 13:35 »
Jag har haft två såna tuppar vid olika tillfällen. VARJE gång man kom n i hönshuset attackerade han benen, och VARJE gång åkte han in i väggen med hög fart... De lärde sig aldrig hur man skulle uppföra sig. Deras räddning var att de var väldigt snygga, men till slut orkade jag inte med dem längre... jobbigt på sommaren när man gick i shorts :-\
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

sesamskal

« Svar #6 skrivet: 25 jan-09 kl 15:09 »
Hej !

Även jag hade en tupp som gav sig på mig och helst om jag hade ryggen emot honom. Han fick besöka huggkubben för ett par veckor sedan. Det var inte längre trevligt att gå in till hönorna när man blev attackerad titt som tätt. Nu har jag övertagit en Hedemoratupp som har flyttat in till mina 6 blandrashönor och 8 kycklingar ( 10 veckor ) som argtuppen är far till.

Jag försökte uppfostra den arga tuppen också ( ej våld ) men det hade dålig effekt. Det är all erfarenhet som jag har av arga tuppar. Hoppas att du hittar en bra lösning. Andra tuppar finns alltid att få.

Vurre

« Svar #7 skrivet: 25 jan-09 kl 17:06 »
Jo, det händer att grannen behöver vara tuppvakt vilket är ett problem om tuppen inte släpper in mataren. Och om tuppen går till attack varje gång vi får gäster (vi har frigående höns) så kommer snart ingen våga komma hit. Tuppen går också till attack inom familjen. Är det någon som vet om det finns någon teknik att få tuppen att lugna sig. hjälper inte att jaga honom för nästa dag är han lika kaxig igen.

Du kan ju inte ha en tupp som går till attack när den går ute. Stoppa den i grytan och skaffa en ny.
snus? vad är priset på en pris?

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 25 jan-09 kl 17:37 »
Jag skulle byta tupp.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 25 jan-09 kl 18:12 »
Jag har växt upp med dylika hetsiga vita leghornstuppar. Dessa åt vi upp påföljane helg.

Just därför har vi "ställt det så" att grannens kan vara behjälpliga utan att de behöver konfronteras med våra om vi skulle få några "elakingar". Tom. luckan öppnas från utrymmet och ägg kan skattas från detsamma. Vatten vet jag håller sig längre utan att kontamineras än jag trodde, från säker källa, läs miljöinspektöten och foderautomaterna räcker i 2v. "Stimulansfoder" samt havre/kornkross snäckskal går att ge dem via "fjölen" ;-) Ja, mina har ju flyttat in på vårt fd. dass från 1924.
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

PellePutt

« Svar #10 skrivet: 25 jan-09 kl 18:18 »
När jag bodde hemma hade vi en tupp som gick till attack när man kom in i hönshuset. Vad jag gjorde var att strö lite foder/spån/någonting på dennes rygg. Detta tyckte den inte om utan sprang in i ett hörn och gömde sig. Efter det dröjde det några gånger innan den vågade sig på mig igen. så då var det bara att upprepa det hela...
Bli vägitarian - ät bara roadkill

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 4 användare
Kallvreten, Nataks, Karlsdotter, Trollsmultron

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser