Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Idiotisk fråga kanske...  (läst 1921 gånger)

Vilverin

• Skåne
Idiotisk fråga kanske...
« skrivet: 21 jan-09 kl 21:42 »
Det är så att en av mina hönor lagt sig på en massa ägg, och bestämt sig för att bidra till artens fortlevnad. Hon verkar hemskt bestämd, och pickar ilsket på mig när jag närmar mig för att klappa henne (hon är ju så gullig!).
I vilket fall... hon är själv kläckt nån gång under 2008, så hon har ju inte ruvat inne. Vågar därför inte vänta mig för mycket av hennes mödrainstinkter, får se hur länge hon ligger. Bara tre dagar än så länge.

Hrm, nu till frågan alltså... värpredet som hönan i fråga tagit i besittning sitter ca 40 cm från golvet. vad händer när kycklingarna tittar fram? Ramlar de ur?! Det känns ju inte alls bra... långt att ramla tycker jag... ska jag flytta hönan? När? Ska jag låta henne ligga tills kycklingarna är kläckta, och sen flytta mamma och kycklingar? Eller ska jag redan nu omlokalisera henne till en annan plats (tänkte eventuellt på en mörk hörna i köket...)
Tacksam för alla synpunkter!!

En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Dolvis

• Östergötland
SV: Idiotisk fråga kanske...
« Svar #1 skrivet: 21 jan-09 kl 22:46 »
Om det inte är superviktigt för dig att hon fortsätter ruva, kan du ju testa att flytta henne.  Annars kan du bara låta henne ligga och hålla stenkoll på dagarna så att du kan flytta henne och kycklingarna till ett säkert ställe direkt efter att de kläckts. Första dygnet brukar de inte komma fram utan håller sig under hönan. Sätt en rejäl bräda i nederkant på redet om det inte finns så tar de sig inte över själva.

Ett annat alternativ kan vara (om redet är tillräckligt stort) att du sätter ett nät framför ungefär dag 20 och ser till att hon har tillgång till mat och vatten innanför nätet, sedan kan du flytta henne när kcylingarna kläckts.

pearly

• Gift, fyra barn och älskar livet på landet.
    • Ebbehultsgård
« Svar #2 skrivet: 21 jan-09 kl 22:52 »
Tycker verkligen inte att det är en idiotisk fråga! Håller med om de svaret du fått innan.
Lycka till!!
De du ger får du igen tusenfallt eller mer, så tänk på hur du behandlar andra.

Taggis

• vänner
« Svar #3 skrivet: 22 jan-09 kl 00:02 »
Vad det gäller mödrainstinkten behöver du nog inte oroa dej ,hade själv en höna som så fort hon började lägga ägg samlade ihop till ett gäng ägg & sen la sej & ruva. Hon var /är en jätte duktig hönsmamma mot sina små.Vad är det för ras på din höna frst?
Lycka till ,du ska se det blir söta småttingar om några veckor  ;)!
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #4 skrivet: 22 jan-09 kl 09:17 »
Små kycklingar är på vissa vis inte alls så känsliga som man kan tro. Att rammla från en ganska hög höjd är OK! De studsar bara iväg som en liten boll.
Hönor har ju i alla tider valt att ruva lite som dom vill, högt som lågt. Problem blir det bara ifall någon äventyrlig kyckling trillar ur boet innan mamma höna tycker att det kläckts färdigt i redet. Då fryser kycklingen ihjäl på kort tid. Så en hög tröskel in till redet och ev en liten nätstump precis när hälften är kläckta och hälften inte räcker. Sedan är det bara att lyfta ner familjen när det är dags att utrymma boet. Sticker hönan själv får man vara snabb att lyfta ner/ut de kycklingar som inte fattar (eller är för nykläckta för att fatta) att de ska följa efter.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 22 jan-09 kl 17:15 »
De studsar bara iväg som en liten boll.

Det där får mig att tänka på en slags gås eller vad det var! De lägger äggen på jättehöga klipphyllor och när ungarna kläcks så... HOPPAR DEM!  :o :o Såg hemsk ut, de hoppade bara rakt ut och studsade på flertal klippväggar i fallet...  Ofta så klarar sig inte hela kullen.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #6 skrivet: 23 jan-09 kl 07:55 »
Vilken tur att de flesta hönor har förnuft nog att ruva där det är mjukt fint spån nedanför...........    ;D
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Therese K

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 23 jan-09 kl 09:10 »
Det är så att en av mina hönor lagt sig på en massa ägg, och bestämt sig för att bidra till artens fortlevnad. Hon verkar hemskt bestämd, och pickar ilsket på mig när jag närmar mig för att klappa henne (hon är ju så gullig!).
I vilket fall... hon är själv kläckt nån gång under 2008, så hon har ju inte ruvat inne. Vågar därför inte vänta mig för mycket av hennes mödrainstinkter, får se hur länge hon ligger. Bara tre dagar än så länge.

Hrm, nu till frågan alltså... värpredet som hönan i fråga tagit i besittning sitter ca 40 cm från golvet. vad händer när kycklingarna tittar fram? Ramlar de ur?! Det känns ju inte alls bra... långt att ramla tycker jag... ska jag flytta hönan? När? Ska jag låta henne ligga tills kycklingarna är kläckta, och sen flytta mamma och kycklingar? Eller ska jag redan nu omlokalisera henne till en annan plats (tänkte eventuellt på en mörk hörna i köket...)
Tacksam för alla synpunkter!!

Hej! Jag är i precis samma sits som du! :) Fast min höna har gått lite längre, ska kläckas idag :D Jag har oxå redet ca 40 cm upp. Jag har låtit henne ligga kvar och satt en bräda framför redet så att kycklingarna inte ska ramla ut. När alla är kläckta så ska jag flytta ner dom till en kattbur med strö och halm på golvet , jag har hängnat in en bit av höns huset. Kommer även att sätta upp en värme lampa.. lycka till!
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Vilverin

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 23 jan-09 kl 15:20 »
Min duktiga make har byggt en kycklingbur som kan stå i ett hörn av hönshuset, men efter alla svar tror jag att jag försöker vänta att flytta hönan tills kycklingarna är kläckta. Har en hyfsad kant på redet, men kan kanske förstärka med lite nät när det börjar närma sig...

Det är spännande i alla fall! =)

- Émile Zola

Fårhobby

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 30 jan-09 kl 21:20 »
 Täck för redet och lyft ut hönan en gång om dagen så hon får äta och prutta annars är det stor risk nån annan smiter in och värper där medan hon är ute då lägger hon sig i ett annat rede då är det kört.  :'(
« Senast ändrad: 31 jan-09 kl 11:29 av Fårhobby »

Anna

• -
« Svar #10 skrivet: 30 jan-09 kl 22:22 »
Det är bra att märka upp äggen. Då får du bättre koll på om det har kläckts färdigt eller inte och så kan du ta bort ägg som andra hönor lägger där. Lättast är att gå in när det är mörkt i hönshuset och sticka in armen under hönan och känna hur många ägg det är, om du inte redan vet det. är det bara ett par stycken kan du ta ut dem ett och ett och göra tex ett x med en blyertspenna på dem. Är det många ägg är det lättare att lyfta ut hönan och märka äggen. Gör man det när det är mörkt så brukar det gå bra. Sedan kan du kolla om en vecka och plocka bort ägg som ev lagts av andra hönor. Annars kanske det finns dubbelt så många ägg där när det är dags för kläckning och hönan kanske ligger kvar onödigt länge fär att vänta ut fler ägg helt i onödan.
Det där med modersinstinkter brukar infinna sej direkt så du behöver säkert inte alls oroa dej.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Vilverin

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 01 feb-09 kl 09:33 »
Liten uppdatering...
Hönan ligger kvar, jag har märkt äggen och plockar bort överflödiga varje dag. Har plötsligt fått två ruvhönor till, de blev väl inspirerade kan tänka... så nu får jag bygga fler värpreden då det är upptaget i många...
Jag tror kycklingarna kommer nu till helgen... det är så spännande!
- Émile Zola

Dolvis

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 01 feb-09 kl 15:21 »
Kul! Berätta hur det går! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 1 användare
JennyA.Seijsing

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser