Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HönsBilds Bibliotek 2009  (läst 67046 gånger)

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
SV: HönsBilds Bibliotek 2009
« Svar #120 skrivet: 14 jul-09 kl 18:33 »

Åååå så söta, som små jultomtar!  ;D

Så söt! :D

Och här kommer lilla Wall-E mys och brudarna!  :D

*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #121 skrivet: 14 jul-09 kl 23:00 »
En utav mina barndomshönor Ugglan. =)

Korsning mellan djungelhöna, "indisk buskhöna" (som jag FORTFARANDE inte kan hitta, måste ha något annat namn också) och silke.

14 år! =)

Det var inte många silkesfjädrar på den! Vet du hur många procent hon är av vardera?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #122 skrivet: 15 jul-09 kl 02:42 »
Men hon fick silkeshud i ansiktet i alla fall ;) Snygg höna tycker jag!
ofrivilligt hönslös

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #123 skrivet: 15 jul-09 kl 13:18 »
Det var inte många silkesfjädrar på den! Vet du hur många procent hon är av vardera?

Mamman var renrasig så kallad "Buskhöna"... Hon vi fick henne av hade från början köpt in henne av någon för ca 400kr (bara hönan). Kolsvart i fjäderdräkten med hätta och FLÖG någe fruktansvärt (upp på ladtaket en gång)!   :o :o :o :o :o :o

Pappan skulle vara djungelhöna, men misstänker att han kan ha burit på lite silke också eftersom ca 3 generationer senare fick vi 2 avkommor med silkesbefjädring!  ;D

Dezdemona: Ja, visst är hon! :D

Hon var den enda som fick denna hudfärg med. Hennes systrar (ja, det var BARA hönor i dunkycklingkullen vi fick med mamma buskhöna, haha!   ;D) såg ut som djungelhönor, 2 utav dem hade hätta också från mamman  ;D:

(bilden hittade jag på google på en röd djungehöna, såhär såg systrarna ut i alla fall... Och flög också något otroligt bra och ruvade fram kycklingkullar bland nässlor och buskar för fullt...)

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #124 skrivet: 16 jul-09 kl 11:20 »
Nej, man tror att fåglarna härstammar från dinosaurier, inte ödlor.

Men jag har dålig koll på hur de tidiga fåglarna såg ut. Möjligt att där fanns någon som liknade en MES mer än andra höns.

Och dinosaurier är inte ödlor?
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #125 skrivet: 16 jul-09 kl 11:21 »
En utav mina barndomshönor Ugglan. =)

Korsning mellan djungelhöna, "indisk buskhöna" (som jag FORTFARANDE inte kan hitta, måste ha något annat namn också) och silke.

14 år! =)

Åh, vilken vacker höna! Konstigt va, att blandraser tenderar att bli så himla vackra.
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #126 skrivet: 16 jul-09 kl 14:18 »
Och dinosaurier är inte ödlor?

Nej, inte alls. Som du ser av släktträdet nedan är inte dinosaurier speciellt nära släkt med ödlor. Däremot är de ganska nära släkt med krokodiler.

Åh, vilken vacker höna! Konstigt va, att blandraser tenderar att bli så himla vackra.

Det är ju samma med människor! :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #127 skrivet: 16 jul-09 kl 14:34 »
Jaha... ja där ser man... men äsch, för mig är dinos just big lizzards!!*s*

Och, visst är blandrasmänniskor vackra också........ särskilt mestiser, tycker jag ofta blir väldigt vackra, men även vissa mulatter. Men.. det senare beror på vilken sorts afrikan som blandat sig med en kaukasier... jag tycker generellt sett inte att ex somalier är särskilt vackra, däremot är ganaeser och senegaleser och sierra leonier så oerhört vackra...  och nu är vi lååååångt från höns. Sorry! Skall genast skärpa mig!*s*

Tänk va... så fort man kan spinna iväg i helt nya banor... ett forum är alltid ett levande väsen.

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #128 skrivet: 16 jul-09 kl 14:48 »
Här kommer bilder på mina australorpisar som jag köpte av Carmen. Så himla fina och värper jättefina och stora ägg, redan!

Här är också Patrik svarthönstupp och hans lilla blandfamilj. Han två svarthönor har båda två kycklingar var. Den ena har dessutom fått adoptera 4 st marankycklingar av färgen "buff". De ser ut att bli jättefina.

EvaE

• Gäst
« Svar #129 skrivet: 16 jul-09 kl 17:23 »
Cissiluria! Vilka vackra höns du har!

//
Eva

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #130 skrivet: 17 jul-09 kl 09:29 »
Cissiluria! Vilka vackra höns du har!

//
Eva

Tack skall du ha, ja, jag är väldigt förtjust i mina australorper. Kände inte så från början, men de är så mysigt lugna och trevliga och värper så fina bruna ägg. Sen passar de bra med min svarthönstupp.

EvaE

• Gäst
« Svar #131 skrivet: 17 jul-09 kl 09:40 »
Här kommer en bild på Morten-min austral orp tupp.
Han e så snäll, lugn & tam-vi matar honom från handen bla.
& så tar han så väl hand om sina damer-Hilda & Hulda.  :)

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #132 skrivet: 17 jul-09 kl 17:54 »
Här kommer en bild på Morten-min austral orp tupp.
Han e så snäll, lugn & tam-vi matar honom från handen bla.
& så tar han så väl hand om sina damer-Hilda & Hulda.  :)

Så praktfull! Himla fin effekt med den riktigt röda kammen och slöret, mot den djupsvarta fjäderdräkten.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #133 skrivet: 19 jul-09 kl 17:42 »
Mitt senaste tillskott! :D

3 små söta Sebrights!
Är såååååååå glad!!
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dixiebelle

• Södermanland
    • Pixebo
« Svar #134 skrivet: 20 jul-09 kl 11:30 »
Såå fina! Har du kläckt dom själv?  :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #135 skrivet: 20 jul-09 kl 13:36 »
Ja, visst är de! :D

Nä, fick ge upp med äggen till slut och tog chansen till dessa livdjur istället. Annars hade jag väll hållit på i några år till...  ::) De får sitta i karantän ett tag nu, hade tänkt och släppa ihop någon ungtupp med dem sen också. Av det jag hört så ska uppfödaren vara bra i alla fall. Så gäller att lita på det då.

Lägger ut en bild på vita lohmanngänget som min pojkvän och hans pappa hämtade för några månader sedan. Trotts att det gått så lång tid så vill de inte gärna gå ut, trotts tuppen Klumpens ivriga lockande och kämpande. Så man får locka ut dem med mat och sedan stänga igen portarna efter... Annars går de och bajsar ned heeeela stallet!  :-X

Levnadsglad

• Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
« Svar #136 skrivet: 20 jul-09 kl 15:44 »
Mitt senaste tillskott! :D

3 små söta Sebrights!
Är såååååååå glad!!

O jisses Linkoso!!
Den där guld-svartrandade är ju riktigt tjusig, har sneglat på den färgen länge! *läggs till listan på önskade kläck-ägg i framtiden*
Riktigt, riktigt vacker!! Väntar på fler bilder framöver  :)

Förstår din glädje och gläds med dig! ;D
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Dixiebelle

• Södermanland
    • Pixebo
« Svar #137 skrivet: 20 jul-09 kl 17:11 »
Hmmm, har hört att dom är svåra att kläcka, vad kan det bero på?

Himla fina var dom iallafall!

/D

Ja, visst är de! :D

Nä, fick ge upp med äggen till slut och tog chansen till dessa livdjur istället. Annars hade jag väll hållit på i några år till...  ::) De får sitta i karantän ett tag nu, hade tänkt och släppa ihop någon ungtupp med dem sen också. Av det jag hört så ska uppfödaren vara bra i alla fall. Så gäller att lita på det då.

Lägger ut en bild på vita lohmanngänget som min pojkvän och hans pappa hämtade för några månader sedan. Trotts att det gått så lång tid så vill de inte gärna gå ut, trotts tuppen Klumpens ivriga lockande och kämpande. Så man får locka ut dem med mat och sedan stänga igen portarna efter... Annars går de och bajsar ned heeeela stallet!  :-X

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #138 skrivet: 21 jul-09 kl 12:14 »
Hmmm, har hört att dom är svåra att kläcka, vad kan det bero på?

Himla fina var dom iallafall!

/D

Vet inte riktigt... Men jag skulle nog tippa på att de är så inavlade och då blir ju fertiliteten sämre. Sedan är det ju många kycklingar som drabbas av marek också så man kan inte pusta ut förrän de har kommit över det ålderstrecket eller.

Anledningen till att jag valde en guldtupp åt Chamoishönorna var att jag vill testa och se om jag kan få upp fertiliteten genom att korsa dessa två färger med varandra. De flesta avlar ju "silver på silver", "guld på guld" hela tiden och eftersom det inte finns så många djur i sverige så är det ju inte så konstigt att de blir inavlade.

Om man däremot tar två olika färger och parar med varandra så tycker jag ju att man borde kunna få in lite annat blod. Eftersom de inavlats på olika håll färgerna, men inte med varandra om ni förstår hur jag tänker?

Frågade uppfödaren vad man skulle få om man korsade chamois med guld och tydligen skulle man kunna få fram färgrena djur av båda färgerna, dock mest guldar.

Så, ska bli spännande i vår. =)

Om man kollar i andra länder verkar Sebright inte alls vara lika dåliga på att lägga befruktade ägg, och antar att anledningen är att det finns en större genetisk bredd.

Dixiebelle

• Södermanland
    • Pixebo
« Svar #139 skrivet: 21 jul-09 kl 15:50 »

Jag tycker att du är klok du, Linkoso!  ;D

Vet inte riktigt... Men jag skulle nog tippa på att de är så inavlade och då blir ju fertiliteten sämre. Sedan är det ju många kycklingar som drabbas av marek också så man kan inte pusta ut förrän de har kommit över det ålderstrecket eller.

Anledningen till att jag valde en guldtupp åt Chamoishönorna var att jag vill testa och se om jag kan få upp fertiliteten genom att korsa dessa två färger med varandra. De flesta avlar ju "silver på silver", "guld på guld" hela tiden och eftersom det inte finns så många djur i sverige så är det ju inte så konstigt att de blir inavlade.

Om man däremot tar två olika färger och parar med varandra så tycker jag ju att man borde kunna få in lite annat blod. Eftersom de inavlats på olika håll färgerna, men inte med varandra om ni förstår hur jag tänker?

Frågade uppfödaren vad man skulle få om man korsade chamois med guld och tydligen skulle man kunna få fram färgrena djur av båda färgerna, dock mest guldar.

Så, ska bli spännande i vår. =)

Om man kollar i andra länder verkar Sebright inte alls vara lika dåliga på att lägga befruktade ägg, och antar att anledningen är att det finns en större genetisk bredd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 5 användare (2 dolda)
ärt, Be, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser