Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  salta in kaninkött?  (läst 1193 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
salta in kaninkött?
« skrivet: 18 jan-09 kl 12:16 »
Vet att kokt insaltat kaninkött är väldigt gott (har gjort det tidigare).

Men hur gör man, vilken mängd salt till vatten eller kan man bara salta utan vatten?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Mmmm

• Övriga världen
SV: salta in kaninkött?
« Svar #1 skrivet: 18 jan-09 kl 18:43 »
Borde det inte funka med recept på t ex saltrulle?

Vi brukar göra så här (med saltrulle alltså, ca 1 kg kött):

Saltlag: 1 ½ liter vatten, 1 ¾ dl salt, 2 msk socker (ev 1/2 tsk salpeter). Kokning: vatten.

Koka ihop ingredienserna till saltlagen och låt den kallna.
Lägg det färska köttet i en bunke och häll saltlagen över. Lagen ska täcka köttet helt.

Ställ bunken kallt 4-5 dagar.

Ta upp den rimmade rullen ur saltlagen och spola av den med kallt vatten.
Lägg den i trång kastrull. Häll på vatten så att det står knappt över.
Sjud rullen i en timme.
Häll av vattnet och tillsätt nytt, kallt vatten i kastrullen.

Lägg på lock och ställ kastrullen på en skärbräda av trä. Efter ca 4 timmar är saltrullen kall och lagom kokt.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #2 skrivet: 19 jan-09 kl 08:05 »
Ok. Tack.

Jag gjorde en lättinsaltning igår, styckade kaninen i bitar och strödde salt på varje del (bägge sidor) lät ligga ca 1-2 timmar och sköljde sedan av och kokade. Den blev väldigt mör och fin, men smakade inte "rimmat".
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 19 jan-09 kl 17:19 »
Vad bra att det blev gott!

Jag tror man måste ha betydligt mer salt än vad man tror i lagen. Har bara saltat/rimmat saltrulle och diverse fläskkött för rökning, och ofta blir det för lite saltat tycker jag. I något gammalt recept har jag sett att lagen ska vara så salt att en potatis flyter, då är den lagom.  det är vidrigt mycket salt, det! :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser