Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ritningar,tips mm på äggkläcknings maskin.  (läst 6361 gånger)

edde_1

SV: ritningar,tips mm på äggkläcknings maskin.
« Svar #20 skrivet: 27 jan-09 kl 18:28 »
Jag har en Oktagon-20 och det är helt riktigt att den vaggar sakta fram och tillbaka på det sätt du tror. Man har en motor som snurrar runt och driver ett hjul med en tapp som sitter assymetriskt. Man gör alltså om motorns rotation till en linjär rörelse (mycket förvirrad ingenjörsbeskrivning).
Jag är med på hur det fungerar, men hur mycket rör sig äggen från början till slutet av rörelsen? ca ett halvt varv eller mindre?
« Senast ändrad: 27 jan-09 kl 20:44 av edde_1 »

sallyomolly

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 27 jan-09 kl 22:02 »
Morgon och kväll räcker, i min kläckare har jag satt element och fläkt i taket. Fläkten i  mitten och elementet i distanser nedanför.

chili

• Uppland
« Svar #22 skrivet: 28 jan-09 kl 07:15 »
i min kläckare har jag satt element och fläkt i taket. Fläkten i  mitten och elementet i distanser nedanför.

Menar du att fläkten sittter så att den blåser luften igenom elementet?

Är det så de fabrikstillverkade är gjorda också? Jag tänkte att eftersom utrymmet i kläckaren är så litet, så spelar det kanske ingen roll om fläkten blåser genom elementet eller om de sitter bredvid varandra. Det borde bli hyfsad cirkulation ändå.

/Chili

Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

chili

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 28 jan-09 kl 07:26 »
Jag har en Oktagon-20 och det är helt riktigt att den vaggar sakta fram och tillbaka på det sätt du tror. Man har en motor som snurrar runt och driver ett hjul med en tapp som sitter assymetriskt. Man gör alltså om motorns rotation till en linjär rörelse (mycket förvirrad ingenjörsbeskrivning).

Bra beskrivning tycker jag. På Högbergas hemsida kan man se lite bilder, kanske är det en något liknande konstruktion?.
http://u3060.shellkonto.se/ny/produkt.php?ID=9

Eftersom jag har noll i budget får det blir manuell vändning nu, men det kanske kan vara fiffigt att anpassa  kläckarens storlek så att det går att sätta in en vändare senare. Eller har du eller någon annan någon idé om hur man kan bygga motsvarande lösning själv?

/Chili

Huggorm

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 28 jan-09 kl 08:38 »
Min mamma kläckte ägg i bakugnen när jag växte upp. Det var en sådan där bakugn som är inbyggd i murstocken ovanför vedspisen. Hon testade först med en termometer, och det visade sig att temperaturen var perfekt där inne. Äggen hade hon i någon lite korg eller liknande, och sedan vände hon dom bara med jämna mellanrum och duschade med vatten med en blomspruta. Blev många kycklingar där, men inte så många åt gången då förstås

torpargubbe

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 30 jan-09 kl 17:55 »
hur är det med ventilation? måste äggen få ventilation/syre när dom är i kläckaren? håller på att bygga en nu och lådan är isolerad med frigolit och är mycket tät,bör jag borra ventilations hål?

chili

• Uppland
« Svar #26 skrivet: 30 jan-09 kl 18:13 »
hur är det med ventilation? måste äggen få ventilation/syre när dom är i kläckaren? håller på att bygga en nu och lådan är isolerad med frigolit och är mycket tät,bör jag borra ventilations hål?

Kan inte du lägga upp lite foton? Jag tänkte också bygga en i helgen, nu har jag samlat ihop alla delar...

/Chili

torpargubbe

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 30 jan-09 kl 18:16 »
jo jag tänker lägga upp bilder när den är klar.... men hur ska jag göra med ventilationen?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #28 skrivet: 30 jan-09 kl 19:38 »
Det behövs ventilation. Det är inte så stora hål i de fabriksbyggda maskinerna men jag har 2 ganska stora hål i min hembyggda. De är lite större än en 5-krona, ett sitter upptil och ett högt på baksidan.

torpargubbe

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 31 jan-09 kl 10:07 »
Det behövs ventilation. Det är inte så stora hål i de fabriksbyggda maskinerna men jag har 2 ganska stora hål i min hembyggda. De är lite större än en 5-krona, ett sitter upptil och ett högt på baksidan.

jag tänkte mig nåt hål långt ned och ett högt upp,, så det blir ett bra luft byte ,,ungefär som ventilation till hus. är det inte nån som kan bidra med bilder på hemma bygge då framför allt närbild på ventilationen?

Strajder

• Aspegården
« Svar #30 skrivet: 31 jan-09 kl 14:36 »
Jag är med på hur det fungerar, men hur mycket rör sig äggen från början till slutet av rörelsen? ca ett halvt varv eller mindre?
Vaggandet är inte så stort, kanske mellan 90-120 grader totalt.

torpargubbe

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 31 jan-09 kl 22:29 »
när är lagom att ladda kläckaren,med tanke på temp mm,, bor i södra sverige vill ju inte ha för tidigt, mars,april blir det lagom?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #32 skrivet: 01 feb-09 kl 05:41 »
Nog tror jag att du kan starta tidigare,
 om du har plats för kycklingarna.
Här tar hönorna det lugnt till framåt april maj, ja senare också.
Jag skulle vilja ha tidigare.
Hedemorahöns

torpargubbe

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 01 feb-09 kl 10:28 »
Nog tror jag att du kan starta tidigare,
 om du har plats för kycklingarna.
Här tar hönorna det lugnt till framåt april maj, ja senare också.
Jag skulle vilja ha tidigare.

jo platsen finns, men är orolig för drag mm i kalla ladugårdar och stall, jag har en grisalampa det kanske räcker med den som enda värmekälla?

Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser