Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytt underlag på golvet (Sand)  (läst 9166 gånger)

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: Nytt underlag på golvet (Sand)
« Svar #20 skrivet: 20 jan-09 kl 09:04 »
Våra har tillgång till sandbad inne och ute, men nu badar de ändå i kutterspån. Sanden är natursand från grusås intill. Ute är det förstås fruset den här årstiden, men hönorna sprätter ändå i den.

Jag såg ett duschkar som sandbad här på Alternativ och tidigare tips om kattlåda är inte heller dumt för oss med begränsad golvyta.

Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Lycka

• Ångermanland
« Svar #21 skrivet: 20 jan-09 kl 09:14 »
Många får nog ta till torv,
 då det nästan inte går att uppbringa spån .
Hedemorahöns

Tedarix

• Uppland
« Svar #22 skrivet: 20 jan-09 kl 14:37 »
Är sandbad bättre än andra material för att motverka löss, blodsugande kvalster kalkben och fotskabb? Är det så att sanden har en mekaniskt rengörande effekt som andra badmaterial saknar?

Tycker kvalster och andra parasiter om att sätta sig i kutterspånets alla vinklar och håligheter men skyr sanden?

Hej!

Höns "sand"badar för att hålla sej och fjädrarna rena och när man har gjort försök på SLU om vilka typer av badmaterial som var populärast hon hönsen så vann torvströ överlägset. Det hönsen gör när dom badar är att gnida bort gammalt fett från fjädrarna så att dom sedan kan smörja in dom på nytt med fett från gumpkörteln som sitter på ryggen framför stjärtfjädrarna. Dom vill därför ha ett torrt poröst material med bra uppsugningsförmåga.. Torv med andra ord. ;)

Jag hade alltid sand tidigare i mina sandlådor inomhus till hönsen för det har jag läst och hört att man skulle ha. Och jag provade med olika typer och grovlekar av sand eftersom jag inte tyckte dom badade där särskilt mycket utan hellre valde nåt hörn där det var mycket kutterspån istället.  :-\
Efter att jag hörde om den där undersökningen på SLU när vi läste husdjursetologi i våras så bytte jag till torv direkt och nu badar hönsen i lådorna varje dag. Även på sommaren trots att dom har möjlighet att bada varsomhelst i trädgården då. :P

Badet har alltså ingen större parasitbekämpande effekt. Det är klart att dom kan gnida bort en eller annan lus medan dom badar men lössen kryper väl tillbaka ungefär lika snabbt eftersom hönsen badar i flera minuter.. Och annars kommer det snart en ny höna till badet som lusen kan klättra upp på.

Dom kvalster som finns i hönshus, och som påverkar hönsen, är det röda hönskvalstret och fotskabbskvalster.
De röda hönskvalstren är mestadels nattaktiva och sitter i springor och sprickor på dagtid i hörnen eller mellan golv och väggar, väggar och tak, i reden och annan inredning där det finns möjlighet att gömma sej. Dom kryper fram och till hönsen när det blir mörkt för att suga blod och kryper sen tillbaka för att lägga ägg.
Fotskabbskvalster lever mest hela livet under hornplåtarna på hönsens ben och fötter där dom borrar gångar i huden och överlever bara kort tid utanför sitt värddjur..
Så varken den ena eller andra kvalsterarten påverkas av badet...  :-\

När det gäller sand som strömaterial så kan det säkert funka ganska bra men om hönsen slabbar ut vatten så måste man ta bort det eftersom det inte torkar så lätt. Dessutom kan det nog lätt bli fuktigt i hönshuset om man har mycket sand. Jag har ett cm-tjockt lager sand på skitbrädan under sittpinarna och framförallt såhär på vintern när det är lite extra fuktigt så tar det låång tid innan det torkar..
Jag tycker spån är det bästa på golvet..  :)

/Tedarix
« Senast ändrad: 20 jan-09 kl 14:43 av Tedarix »
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Strajder

• Aspegården
« Svar #23 skrivet: 20 jan-09 kl 21:19 »
Några av de olika material som finns:

Torv
  • + suger upp bra
  • + mycket populärt som jordförbättring
  • - kan damma
  • - mörkt
Spån (finns olika kvalité: kutterspån, dammfritt...)
  • + ljust
  • - börjar bli dyrt
  • - inte populärt som gödsel
torvmix, kallas också "spåntorv" är en blandning av torv och spån
  • + ljusare än ren torv
  • + bra uppsugning
Halm
  • + ljust
  • + billigt
  • + bra "sprättmaterial"
  • - suger dåligt
Förädlad Halm (hack och pellets)
  • + suger bättre än långhalm
  • - kan vara svårt att få tag på

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #24 skrivet: 21 jan-09 kl 05:37 »
Tack!

Himla överskådlig sammanställning!
Jag hade turen som fick tag i kutterspån förra veckan, samt köpte en extra bal när jag förstod att det snudd på har sinat i lagren till alla hästfolks stora bekymmer. Bor man kring Strömsholm så är åtgången enorm!
Torvmix låter som ett bra alternativ. Granngården förstår jag!? Ren torv i ett kalkat hönshus låter inte som en bra kombination. Vi får väl se.

Jag tycker att det brinner dåligt i komposten med spån och gödsel. Jag har två varmkomposter igång nu. Jag vattnade massor när det var plusgrader. Hur lång tid tar det? Kan jag räkna med att kunna frigöra den ena inför nästa vinter?

Tack på förhand från I-K

Några av de olika material som finns:

Torv
  • + suger upp bra
  • + mycket populärt som jordförbättring
  • - kan damma
  • - mörkt
Spån (finns olika kvalité: kutterspån, dammfritt...)
  • + ljust
  • - börjar bli dyrt
  • - inte populärt som gödsel
torvmix, kallas också "spåntorv" är en blandning av torv och spån
  • + ljusare än ren torv
  • + bra uppsugning
Halm
  • + ljust
  • + billigt
  • + bra "sprättmaterial"
  • - suger dåligt
Förädlad Halm (hack och pellets)
  • + suger bättre än långhalm
  • - kan vara svårt att få tag på
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.

Gamina

« Svar #25 skrivet: 21 jan-09 kl 10:57 »
Mycket intressant tråd. Jag funderar just nu på vad jag ska använda för strö i hönshuset, samt på sandbadet.
Mina höns har fått en förkärlek för att sandbada i damm (torr pulvriserad rödlera) och är alldeles grå när de kommer från sitt favorithål. Jag hade bestämt mig för att ha mycket fin sand men frågan är om jag ska fylla sandbadet med denna lera istället? Hur djupt ska man räkna med att det ska vara? Hönan vill väl borra ner sig lite i materialet.
Som underlag i huset hade jag tänkt ha spån. Bor i närheten av ett antall sågar så det är enkelt (och billigt) att få tag i råspån. Nu blev jag dock lite kluven. Jag har torv till hästen (hosthäst) och det är ett praktiskt strö som dämpar ammoniaklukt väldigt bra. Nackdelen är att den är dyr, att det blir så mörkt (vilket kanske inte gör så mycket i mitt hönshus med extremt mycket fönster) samt att den dammar ganska rejält.
Genbank för Gotlandshöns

Vildrosen.

« Svar #26 skrivet: 21 jan-09 kl 16:32 »
Intressant tråd, jag sitter just med dessa funderingar men jag hade (obsevera HADE) bestämt mig för att riva ut all halm jag hade i hönshuset för att sersätta det med sågspån. Men nu vet jag inte ....  ???

Jag vet ATT jag ska hälla på mer sand för att få ett djupare sand lager på golvet. Men sedan?

Funderar på några små ting;
1) läste ågonstans att någon hade tak över sandbadet -> vill hönorna krypa in i ett mörkt skyddat "rum" då de sandbadar? Hur litet - stort bör det vara?
2) Var hittar jag vattenautomat som är upphängningsbar?
3) Vad är skillanden för Hönorna mellan kutterspån och sågspån?
4) Är halm något de tycker om?
5) Gillar hönor att krypa in i "rum" eller vill de ha fri sikt runt om? Tänkte fixa ett sandbad ute och funderar på att sätta pil runt om så att det blir som en koja....

Och jag som hade bestämt mig ........  :P och nu alla dessa frågor *haha*
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #27 skrivet: 21 jan-09 kl 16:41 »
1) läste ågonstans att någon hade tak över sandbadet -> vill hönorna krypa in i ett mörkt skyddat "rum" då de sandbadar? Hur litet - stort bör det vara?
Mina hönor "sandbadar" inte "under tak" - dvs under redet som hänger på väggen - utan ute i "fria rummet". De som har tak över sandbadet tror jag har sitt sandbad ute.

Granngården eller tex Högberga.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #28 skrivet: 21 jan-09 kl 16:54 »

För våra är det tvärtom i allafall. De vill helst ligga och sanbada i direkt solsken. Jag antar att de liksom vi gillar att gotta sig i solen :)
Skälet till att man har tak över sandbadet ibland är att man inte vill att det ska regna på det. Det ska nämligen helst vara helt snustorrt.

5) Gillar hönor att krypa in i "rum" eller vill de ha fri sikt runt om? Tänkte fixa ett sandbad ute och funderar på att sätta pil runt om så att det blir som en koja....

Höns gillar att hålla sig nära saker som de kan gömma sig under, t ex lagom täta buskage (ju tätare desto bättre, men inte så tätt att de inte kan ta sig fram där). Detta är logiskt, eftersom hönsens enda försvar mot rovdjur är att gömma sig.
  Du tänker allstå i rätt banor med pilplanteringen. Nu vet jag inte riktigt hur ett pilträd ser ut, men ett av våra höns favoritställen är en rabatt där vi har en stor björnbärsbuske. Bra jord att bada i, trygghet under busken, huset går som ett L runt rabatten så de är väl skyddade både bakifrån och från sidan, och sen ligger det åt söder så solen skiner rätt på. Där kan de stå länge och putsa fjädrarna eller bada.
  Ett alternativ till att plantera pil runt din sand kan vara att plantera någonting i mitten, med grenarna hängande ut över sanden (ungefär som vår björnbärsbuske).
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #29 skrivet: 21 jan-09 kl 19:43 »
Tänk på att köpa en bra upphängnings automat.
Den gröna från högberga tippar och rinner ut när det blir förlite i den. Men ändå den bästa tycker jag. Den är nog lite för bred. Vi har pallat upp med en låda upp och ner under. Så det inte blir så  mycket vatten i spånet.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Sia

• Dalarna
« Svar #30 skrivet: 22 jan-09 kl 20:59 »
Jag vet ATT jag ska hälla på mer sand för att få ett djupare sand lager på golvet. Men sedan?

Det behöver nog inte vara så mörkt, huvudsaken är nog att inte höken kan ta dom när dom badar.
Det kan vara lite olika stort beroende på hur många höns som behöver få plats där samtidigt, och hur stora dom är, det kan få plats ganska många hönor på väldigt liten yta, här är 6 st dvärg Kochin som badar tillsammans:

Jag gillar den här skarpt, den finns på Granngården och Högberga, himla smidig att diska och bära, den har utfällbara fötter som är jättebra i början, men jag har tappat bort dom så nu ställer jag mina vattenautomater på tegelstenar. Visst kan den välta och rinna ur, men det är bara när den är nästan tom, händer dock inte när den står stadigt på tegelstenarna.

4) Är halm något de tycker om?

halm är jätteroligt för hönorna att sprätta runt i, släng in lite ibland som aktivering, ibland kanske dom hittar några kvarglömda korn också :)

Det låter jättemysigt, men dom vill nog ha mer än en ingång, utifall att räven kommer.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #31 skrivet: 22 jan-09 kl 21:56 »
Mina hönors favoritsandbad ute är under en jättestor gran som vi har i trädgården, där är jorden fin, som damm, och alltid torr, även om det regnar och har det snöat så är det oftast ingen snö under granen, så är det bara lite snö ute (är det mycket går de inte ut alls) springer de fortfort till granen och är där mest hela dagen, sandbadar mellan rötterna och hoppar upp och sätter sig på de lägsta grenarna och vilar emellanåt. Jag brukar lägga till dem lite havre att mumsa på där med.

Jag har samma vattenautomat som du Sia, en stor och en liten, den stora har ena foten blivit konstig på så den vrider sig hela tiden, ibland välter vattnet ut. Jag har den stående på tegelstenar redan från början för att inte få spån i den, men det låter smart som du säger att ta bort fötterna då och kanske lägga ett skift tegelsten till under!

Vi har spån i vårt hönshus och halm i redena, den puttar de gärna ut och verkar ha jätteroligt med, så jag har strött ut lite halm i hönshuset också.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #32 skrivet: 22 jan-09 kl 22:05 »
Den vattenautomaten Sia visar är den som jag också tycker bäst om.

Det finns en som är lite större och man kan fylla utan att vända men den innerdelen slits fort. Så den hoppar av varje gång man fyller. Det är super irriterande.

Lycka till med de nya automaterna.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Melica

« Svar #33 skrivet: 23 jan-09 kl 00:41 »
Jag har den stående på tegelstenar redan från början för att inte få spån i den, men det låter smart som du säger att ta bort fötterna då och kanske lägga ett skift tegelsten till under!

Man behöver inte alls ta bort fötterna! Jag har mina vattenautomater (en stor och en liten) stående med fötterna INVIKTA. De står på ett lager tegelstenar, och jag tror aldrig att jag har varit med om att de vält sedan jag vek in fötterna. Jag vek in dem just för att automaterna skulle stå stadigare.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #34 skrivet: 23 jan-09 kl 12:37 »
Samma tycker jag om vattenautomaten Sia, men min hänger i ett rep från taket i en karbinhake modell större, så det är ingen risk att den stjälper.
Det gäller dock att ha den hänga högt så att de inte sprätter i av kutterspånet. Mina kan snudd på gå under den, men behöver ändå inte stå på tå för att kunna dricka. Jag har två stycken och alternerar. Jag är tom så modig att jag diskar den i maskinen. Tål vi så tål väl hönsen!?

En gång under snart 1 år så hade ngt. hänt, för den var fylld av spån och dessa sög upp vatten så pass att det kommit på golvet, men där har jag lagt en spillbräda också den i plast , men röd från Granngården, så det var bara att byta ut :-) "Mitt lilla hus på dass" verkar att fungera mycket bra så här långt........

Trevlig helg önskar I-K

Lycka

• Ångermanland
« Svar #35 skrivet: 23 jan-09 kl 16:02 »
Vatten automaterna som har vit huv som man skruvar på röd cylinder krånglar aldrig.
Min först köpta blir 9 år snart.
Har en metall pall som den står på eller gratis blå backar från affären.
Hedemorahöns

Användarnamn

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 20 feb-09 kl 08:50 »
Hej på er!
Nu har jag provat sand som underlag på golvet i hönshuset ett tag.

I stort sett så är jag och hönsen nöjda med sanden men det finns problem med den som gör att jag funderar på att byta.

Fördelar med sand
  • Den håller sig torr
  • Den fastnar inte på kläder och skor
  • Den ligger kvar på golvet
  • Det gör inget om det kommer små mängder sand i maten/dricksvattnet

Nackdelar med sand
  • Hönsen tycker inte om att bada i sanden
  • Det dammar ganska mycket

Sanden har nu blivit så torr att det dammar ganska rejält om man rör om i den. Den sand som jag använder just nu är vanlig mursand från ett grustag. Kanske finns det någon annan sand som inte dammar?? Det kann inte vara bra för hönsens luftvägar med dammet. Jag funderar därför att leta efter någon bra torv istället och tänker läsa runt lite på forumet för att se vilka sorter som rekommenderas.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #37 skrivet: 20 feb-09 kl 13:46 »
Dammet kommer du aldrig ifrån.
Ta en pallkrage och lägg i torv eller spån eller blanda så kan de bada där.
Kunde jag så skulle jag helt klart ha sand.
Jag har sand i botten på kycklingburen .
sanden tar jag från sandtaget intill.
Den blir så behagligt varm då man har värmelampa.
Som att ligga på en varmbadstrand 8)
Hedemorahöns

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #38 skrivet: 20 feb-09 kl 15:00 »
Du kan åtminstone ha sand på bajsbrädan kanske? Jag gillar att ha någon form av strömaterial på bajsbrädan, eftersom bajset inte klibbar fast sig då. Kutterspån har nackdelen att det flyger bort när hönsen flyger upp på pinnen. Sand däremot, ligger kvar.

Dessutom sjunker bajset inte ner lika långt i sand som i kutterspån. Har man kutterspån brukar man få gräva ut bajsklumparna, men med sand går det bara att skrapa av dem.
  Detta är en fördel om man rengör bajsbrädan dagligen, men en nackdel om man rengör den mer sällan, eftersom bajset ackumuleras uppepå sanden i större utstäckning än på spån.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #39 skrivet: 20 feb-09 kl 17:15 »
Tips:
Bygg en träram som passar på dyngbrädan.
Vi har klamrat fast kompostgaller uppepå.
När jag gör rent så lyfter jag bara bort ramen och skrapar rent bordet.
Strör på kalk och sätter tillbaka ramen.
Gallret är stabilt och håller för hönsa.
Det blev bara sååå bra.
Håll tillgodo :D
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 3 användare (1 dolda)
lawnboy, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser