Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Provsvar från "Kolla masken"  (läst 3768 gånger)

Prosit

• Södermanland
Provsvar från "Kolla masken"
« skrivet: 15 jan-09 kl 17:51 »
Hej!

Jag har använt kolla masken för att se om mina höns mår så bra som jag tror. Svaret jag fick lät så här:

Djurägare:Helena Nilsson

Djurslag:Höns + anka

Namn:Dumle m fl

Analysdatum: 090114

Provsvar: Ascaridia/Heterakis (+).

Tolkning av provsvar: Förekomst av enstaka ägg från spolmask/springmask

För rådgivning och ev. recept ring veterinär Katarina Gustafsson, säkrast torsdagar 09.30-11.30.
Tfn: 0900 100 3210 (10:- /min)

OBS! Det går inte att ringa från vissa växlar samt från TELIA kontantkort.

Ska man behandla mot mask när det bara finns enstaka ägg? Vad ska man använda?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Vurre

SV: Provsvar från "Kolla masken"
« Svar #1 skrivet: 15 jan-09 kl 18:00 »

För rådgivning och ev. recept ring veterinär Katarina Gustafsson, säkrast torsdagar 09.30-11.30.

Har de ingen adress att skriva till får du väl ringa. Det är ju knappast akut.
snus? vad är priset på en pris?

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 15 jan-09 kl 19:00 »
Hej!

Jag har använt kolla masken för att se om mina höns mår så bra som jag tror. Svaret jag fick lät så här:

Djurägare:Helena Nilsson

Djurslag:Höns + anka

Namn:Dumle m fl

Analysdatum: 090114

Provsvar: Ascaridia/Heterakis (+).

Tolkning av provsvar: Förekomst av enstaka ägg från spolmask/springmask

OBS! Det går inte att ringa från vissa växlar samt från TELIA kontantkort.

Ska man behandla mot mask när det bara finns enstaka ägg? Vad ska man använda?

Hej vart köpte du det provet någonstans./Annika.E
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 15 jan-09 kl 19:12 »
http://kollamasken.jetshop.se/http:// Finns här i alla fall. Smådjur står det, är väl höns också då väl?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Torry

« Svar #4 skrivet: 15 jan-09 kl 19:29 »
Finns på apoteket också. När jag gjorde test på mina ifjol fick jag samma svar, sparsamt med spol/springmask ägg. Jag gav mina en omgång Axilur men jag tror egentligen inte att det är nödvändigt. Lite mask har nog de flesta höns. Jag skulle sälja lite unghöns och ville att djuren skulle vara helt fria från parasiter när dom kom till nya ägare.
//Torry

SannaF

• -
« Svar #5 skrivet: 15 jan-09 kl 19:49 »
Vad märkligt När man kollar masken på häst så står det i siffror hur mycket mask det finns och nedan står det att om det är över ett visst mått ska man avmaska annars inte.
Att det inte gör det på höns  ??? Illa måste jag skriva!
Mot nya äventyr!

Prosit

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 16 jan-09 kl 08:30 »
Hej vart köpte du det provet någonstans./Annika.E
Jag köpte det på Granngården i höstas. De hade nedsatt pris då. Det är för smådjur men kan användas på höns också.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Prosit

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 16 jan-09 kl 08:31 »
Har de ingen adress att skriva till får du väl ringa. Det är ju knappast akut.
Nej det är ju inte akut så jag tänkte jag hör vad ni säger istället så sparar jag en 50 lapp. :-[

groovy

« Svar #8 skrivet: 16 jan-09 kl 17:06 »
Vad märkligt När man kollar masken på häst så står det i siffror hur mycket mask det finns och nedan står det att om det är över ett visst mått ska man avmaska annars inte.
Att det inte gör det på höns  ??? Illa måste jag skriva!

Jag undrade precis samma sak när jag fick mitt svar, så jag ringde till labbet och frågade. Det visade sig att de använder två olika metoder eftersom att det var olika maskar och att de därför inte kunnde ge några siffror.
Sen tror jag att det skulle vara svårt att skicka med en lista för när man ska avmaska eftersom att lådan för smådjur ska funka på så många djur. De skulle ju få skicka med en mindre bibel. :P

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #9 skrivet: 18 jan-09 kl 17:55 »
Mina höns värper betydligt större ägg efter avmaskning.  :o
Ett par unghöns som växt dåligt fick dessutom fart på vikten efter avmaskning. Gjorde havregrynsgröt, och när den var kall blandade jag i Flubenol, finns receptfritt på Apoteket:

"Flubenol® vet. oral pasta 44 mg/ml  ÖV (Boehringer Ingelheim Vet)     7,5 ml förfylld spruta     58,00 kr"

Ska även ta andra maskar än spolmask.

Det var spolmask i en tupp jag slaktade, så jag gjorde inga tester.
Tre dagar efter att de fått avmaskningsmedlet var "bajsbrädan" alldeles full av spolmask. Jättemysigt  ;)

Det kostar dig 58:- och en veckas karens på äggen - det kan det väl vara värt?

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 18 jan-09 kl 18:16 »
Ni som har avmaskat, har ni bara gjort de en gång eller i 3 omgångar som de står på vissa förpackningar? Alltså de kostar ju mig en halv månadslön att avmaska isf. Men hur har ni gjort?

tacksam för svar /Päran
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 24 jan-09 kl 00:04 »
Det kostar dig 58:- och en veckas karens på äggen - det kan det väl vara värt?

Men 58 kr är för en spruta på 7.5 ml räcker till 2 höns !!!!!
Det är ju svindyrt... eller?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Pong

« Svar #12 skrivet: 24 jan-09 kl 02:00 »
Med ett dugligt mikroskåp så borde det ju gå att göra träckprov själv. Det svåra är ju själva identifikationen men det borde ju finnas tillgängligt i någon veterinärlitteratur.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #13 skrivet: 24 jan-09 kl 11:33 »
Jag körde en dag.

Sirpa

• -
SV: Maskmedel...
« Svar #14 skrivet: 24 jan-09 kl 12:43 »
Jag körde en dag.

En fråga.
Om man bara ger medlet en dag, fast det står at man ska ge tre dagar.
Finns det inte stor risk då att det blir mycket maskar kvar?
Och att dom snabbt blir resistenta mot maskmedlet?
Höns och Liljor i min trädgård.

Prosit

• Södermanland
SV: Maskmedel...
« Svar #15 skrivet: 24 jan-09 kl 13:15 »
Men 58 kr är för en spruta på 7.5 ml räcker till 2 höns !!!!!
Det är ju svindyrt... eller?
En pruta räcker till 5 höns om de väger 1 kg styck och man ger det i tre dagar. Jag får köpa två sprutor - inte särskillt dyrt men har man 100 hönor - då är det dyrt!

En fråga.
Om man bara ger medlet en dag, fast det står at man ska ge tre dagar.
Finns det inte stor risk då att det blir mycket maskar kvar?
Och att dom snabbt blir resistenta mot maskmedlet?

Ja, det undrar jag också? Ska man ge dagarna efter varandra? Jag gör nog det.

Jag gjorde som du Jenny och blandade det med gröten. Tjocka Gulda fick nog dubbeldos medan ankan Kalle inte åt något alls. Jag får väl gå ut och spruta i munnen på honom, sen.

Prosit

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 25 jan-09 kl 20:50 »
Inte en enda mask hittade jag på brädan imorse. Har städat hela hönshuset idag och ger dem ialla fall en sista dos imorgon så maskarna garanterat är borta! Kanske onödigt?

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #17 skrivet: 25 jan-09 kl 20:59 »
Tre dagar tog det hos mig innan bjsbrädan var full av mask... det måste ju få en chans att hinna verka, maskmedlet  :)

Prosit

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 25 jan-09 kl 21:22 »
OK!

Dela detta:

* Inloggade just nu

794 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser