Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blå wiener  (läst 2868 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Blå wiener
« skrivet: 11 jan-09 kl 19:27 »
Är det nån som vet hur gammal en BW är när den är fullvuxen. Dom tre sexmånaders-ungarna jag har känns väldigt små. Dom väger bara 2,6 kilo...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

skogstrolla

• Jämtland
SV: Blå wiener
« Svar #1 skrivet: 12 jan-09 kl 00:08 »
Har föär mej jag läst i nån tråd att dom är senväxande ???
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 12 jan-09 kl 08:02 »
Tvärtom, de växer relativt snabbt, jag har slaktat 3 månaders ungar på 3,6kg.

Det låter som nåt hämmat deras tillväxt, har du kört en omgång esbetre på dem?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 12 jan-09 kl 12:02 »
Jag har misstänkt coccidios, men jag har inte fått nån veterinär att skriva ut esbetre än...  >:(
Däremot ska jag slakta en av bw-ungarna nu i dagarna, och är det coccidios så spar jag levern och tar med den som bevis till distriktsveterinären. Det borde väl räcka tycker man...  ::)
Alla tre ungarna är pigga och glada och precis lika stora. Två hanar och en hona.
Om det visar sig vara coccidios, kan jag ändå spara honan till framtida avel, eller kommer hennes storlek att påverka avkommorna?

Men när man ger esbetre, hur gör man med miljön? Jag har ju ett par nyfödda kullar och flera dräktiga honor... Måste man sanera hela stallet, eller?
Kan man spruta virkon s när djuren fortfarande är i stallet? Det står ju på förpackningen att det är farligt att inandas...  :-\ Jag kan ju inte flytta honorna nu med alla småttningar...  :-\

/Sara

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 12 jan-09 kl 13:01 »
Många frågor  ;D

Jag har misstänkt coccidios, men jag har inte fått nån veterinär att skriva ut esbetre än...  >:(
Däremot ska jag slakta en av bw-ungarna nu i dagarna, och är det coccidios så spar jag levern och tar med den som bevis till distriktsveterinären. Det borde väl räcka tycker man...  ::)
Alla tre ungarna är pigga och glada och precis lika stora. Två hanar och en hona.
Om det visar sig vara coccidios, kan jag ändå spara honan till framtida avel, eller kommer hennes storlek att påverka avkommorna?
Det räcker att visa upp en lever, borde räcka ska jag tillägga, ta för säkerhets skull med hela kaninen om du kan.

Honan kan du spara till avel, hon kommer aldrig att bli stor men hennes avkomma kommer att växa som vanligt förutsatt att de inte får lever/gallgångscoccicios de också.

Citera
Men när man ger esbetre, hur gör man med miljön? Jag har ju ett par nyfödda kullar och flera dräktiga honor... Måste man sanera hela stallet, eller?
Du ska rengöra stall och burar under andra behandlingsperioden. 5 dagar med medicin 5 dagar utan, 5 dagar med medicin igen.

Citera
Kan man spruta virkon s när djuren fortfarande är i stallet? Det står ju på förpackningen att det är farligt att inandas...  :-\ Jag kan ju inte flytta honorna nu med alla småttningar...  :-\

/Sara
Ja du kan spruta virkon även om djuren är där. Använd en liten blomsterspruta till burarna.
Det går också bra med Stalosan F. Den röda.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 12 jan-09 kl 13:12 »
Tack för utförliga svar!

Men jag kan ju inte rengöra boxarna nu när ungarna är pyttesmå (0-2 veckor) eller honorna i full färd med att boa...  :-\ Då kan det väl gå riktigt galet...

Vid vilken ålder måste man behandla ungarna med esbetre innan tillväxten är kroniskt hämmad?

Tillägg: Ingen av kaninerna ser sjuk eller medtagen ut, utan alla hoppar, skuttar, äter och dricker som vanligt. Ingen unge i dom nyfödda kullarna har dött heller.

/Sara

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 12 jan-09 kl 13:44 »
Tack för utförliga svar!

Men jag kan ju inte rengöra boxarna nu när ungarna är pyttesmå (0-2 veckor) eller honorna i full färd med att boa...  :-\ Då kan det väl gå riktigt galet...

Vid vilken ålder måste man behandla ungarna med esbetre innan tillväxten är kroniskt hämmad?

Tillägg: Ingen av kaninerna ser sjuk eller medtagen ut, utan alla hoppar, skuttar, äter och dricker som vanligt. Ingen unge i dom nyfödda kullarna har dött heller.

/Sara
Jodå visst kan du behandla nu. Lyft ut mammorna och hela boet i ett stycke och strö Stalosan F innan du sätter tillbaks ungar och moder. Dräktiga honor brukar inte störas av Stalosanet.

Du måste behandla alla kaninerna samtidigt annars gör det ingen nytta. Även mammor med ungar 0-2 veckor.

Jag har lagt märkte till att om kaninerna går för länge med coccidiosen, så att det börjar synas över ryggrad och päls så är det nästan för sent redan att sätta in Esbetre för att förhindra tillväxthämningen.

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 12 jan-09 kl 17:28 »
Aha nu hade jag sullat ihop de igen ...ber om ursäkt för de

en fråga då smittar  coccidios på andra djur??
har sökt på nätet men hittat föga
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 12 jan-09 kl 17:51 »
De flesta djur kan få coccidios, däremot kan kaniner och höns smitta varann med tarmcoccidios.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 12 jan-09 kl 17:56 »
De flesta djur kan få coccidios, däremot kan kaniner och höns smitta varann med tarmcoccidios.

Alla coccider ska vara artspecifika har jag lärt mig... (på sjv hemsida, tror jag). Hönsens coccider smittar bara andra höns, grisarnas grisar osv.
Landsflykting i storstan...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 13 jan-09 kl 06:23 »
Alla coccider ska vara artspecifika har jag lärt mig... (på sjv hemsida, tror jag). Hönsens coccider smittar bara andra höns, grisarnas grisar osv.

Jasså? Vad olika man hör, jag har fått höra att just kaniner och höns kan smitta varann men inte får och kaniner fex. Men du har säkert rätt.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #11 skrivet: 13 jan-09 kl 09:35 »
Jag har frågat vår vet om kanin-höns och hon var osäker på smitta mellan dom.. så jag behandlade båda djurslagen i våras när jag misstänkte coccidios..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #12 skrivet: 13 jan-09 kl 10:57 »
Citat från sva:s hemsida: "Koccidierna är artspecifika, det vill säga de smittar inte mellan olika djurarter. Däremot kan ofta en given djurart, till exempel tamhöns, infekteras av flera olika koccidiearter."
Gotlandskaniner, genbank.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 13 jan-09 kl 12:35 »
Det verkar vara olika bud ang. smittan...  ;)

Men Kimma... Hur gamla är ungarna ungefär när det är "för sent"...?

Sen funderade jag lite på hur esbetren funkar när man behandlar honor med små ungar. Ger man medicinen i vattnet eller ska den ges direkt i munnen på kaninen? Och om man ger det i vattnet, blir dom små ungarna som bara diar oxå behandlade genom modersmjölken eller hur funkar det?

Hmm... som sagt, många frågor blir det...  ;) Men det känns som att jag vill ha så mycket som möjligt på fötterna innan jag ringer veterinären.  ::)

/Sara

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 13 jan-09 kl 12:56 »
Det verkar vara olika bud ang. smittan...  ;)
Ja väldigt olika :)

Citera
Men Kimma... Hur gamla är ungarna ungefär när det är "för sent"...?
Det har inte med ålder att göra utan hur länge de burit på den. När de börjar äta dåligt eller dö sporadiskt är det försent, då hämtar de sig aldrig storleksmässigt.

Citera
Sen funderade jag lite på hur esbetren funkar när man behandlar honor med små ungar. Ger man medicinen i vattnet eller ska den ges direkt i munnen på kaninen? Och om man ger det i vattnet, blir dom små ungarna som bara diar oxå behandlade genom modersmjölken eller hur funkar det?

Hmm... som sagt, många frågor blir det...  ;) Men det känns som att jag vill ha så mycket som möjligt på fötterna innan jag ringer veterinären.  ::)

/Sara
Du blandar det i vattnet och sen sköter sig resten själv. Ungarna föds inte med coccidios mig veterligen utan smittas av mamman när de börjar skutta runt i buren och äta fast föda.

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #15 skrivet: 13 jan-09 kl 16:07 »
Som Kimma säger ungarna smittas inte förrän de börjar äta fast föda.. vid ca 4veckor..
Får de i sig esbetree via modersmjölken och burarna blir väl rengjorda så borde de klara sig..
Rengör gärna efter den första 5 dagarsbehandlingen och sen under andra behandlingen..

Vet ej om detta fungerar hos kaniner men hos höns kan man ge fil eller youghurt i förebyggande syfte.. det ger ju dessutom lite kalk/kalcium.. gav även några ungar i 8v åldern som var lite tunna förra året keso.. lite fetare.. de gillade det :P

Även citron eller vinäger i vattnet verkar förebyggande hos höns.. har gett citronvatten till kaninerna när jag ändå gett hönsen..
Skivar upp citron och låter det stå o dra under natten.. till höndsen låter jag skivorna ligga kvar i vattnet men det går ju inte med kaninflaskorna :-\
Om det hjälper eller ej kan jag inte gå i god för men det skadar inte iaf..

Har inte haft några coccidiosfall sedan förra våren..

Vad tror du Kimma ???

Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 13 jan-09 kl 16:26 »
Nu är jag ingen veterinär men rent logiskt hjälper ju c vitaminen i citronen kaninens immunförsvar precis som hos oss vilket kan förklara att coccidiosen uteblivit, överdriven mängd coccidios i tarmen beror till 99% på försvagat immunförsvar. Coccidiosen får snabtb övertaget och djuret börjar avmagra.
Detta borde gälla även gallgångscoccidiosen.

Och kanske är det även så att ph värdet i kaninen förändras så att coccidiosen inte trivs i tarmen av den enkla anledningen. Det är ju inte alla kaniner i ett stall som blir lika angripna, pga att de har olika starkt immunförsvar.

Jag spånar bara
 :-[

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #17 skrivet: 13 jan-09 kl 16:30 »
Jo du har säkert rätt både med vitaminerna och immunförsvaret och otrivseln för bakterier pga ph halten..

Det är samma tänk som jag har.. kan inte skada iaf :)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 13 jan-09 kl 16:31 »
Vitaminer är alltid bra, både för 2 och 4 benade  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser