Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  raskorsning=könsvisande kycklingar  (läst 4321 gånger)

hönsgalen

raskorsning=könsvisande kycklingar
« skrivet: 03 jan-09 kl 22:11 »
läste på en engelsk sida att om man korsar sussex ljus columbia hönor
med en rhode island red tupp får man könsvisande kycklingar
det ena könet blir ljusa och det andra bruna
nån som har erfarenhet av detta och vet om det stämmer?

hönsgalen

SV: raskorsning=könsvisande kycklingar
« Svar #1 skrivet: 04 jan-09 kl 19:25 »
ingen som hört talas om detta???

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 04 jan-09 kl 19:31 »
Det stämmer säkert för jag har också läst om det på flera olika ställen. Det finns fler korsningar man kan göra för att få könsvisande kycklingar men har dem inte i huvudet.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 jan-09 kl 19:44 »
Citerar Tedarix :)
Om tvärrandig höna paras med enfärgad tupp:
I denna  parningen ger det alltså,  tupparna blir tvärrandiga (dom har enkel uppsättning gener för tvärrandighet eftersom dom endast ärver ett X från den randiga mamman) och hönorna blir enfärgade eftersom dom ärver sina X från pappa som inte är tvärrandig.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #4 skrivet: 04 jan-09 kl 20:10 »
Precis, det funkar ju vilka raser och korsningar då som helst  :D

hönsgalen

« Svar #5 skrivet: 04 jan-09 kl 20:34 »
men gud va bra!!!!
skulle behöva lära mig lite mer om genetik tror jag.
det är ju betydligt lättare att sälja kycklingar om man redan vet
vilka som är hön resp tuppkycklingar.
för jag tycker att även om man talar om att man inte kan se könen
så känner sig många lurade om dom får många tuppar

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 05 jan-09 kl 17:50 »
Guld tupp plus silver höna:
bruna hönkycklingar,   
tuppkycklingar med silverskimmer.

Tvärtom inte bra i detta avseende, alla silver.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Tedarix

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 05 jan-09 kl 23:21 »
Guld tupp plus silver höna:
bruna hönkycklingar,   
tuppkycklingar med silverskimmer.

Tvärtom inte bra i detta avseende, alla silver.

Hej!
Precis så är det och eftersom röd färg som en Rhode Islandtupp har är guld som är förstärkt med mahogny och en sussexhöna i ljus columbia är silver blir hönskycklingarna bruna och tuppkycklingarna ljusa i en korsning mellan dom två raserna.. :)

/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

hönsgalen

« Svar #8 skrivet: 06 jan-09 kl 00:32 »
ok så då borde det funka med vilken röd tupp som helst eller?

skulle en röd/blommig blomme fungera lika bra?

ceny75

« Svar #9 skrivet: 06 jan-09 kl 11:26 »
Intressant, jag fick 6 kycklingar i oktober. 3 är tvärrandiga är dom tuppar då? 2 vita och en grå är dom hönor? Pappa är vit mamman tror jag är tvärrandig? (Hon är till vänster på bilden)

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 06 jan-09 kl 11:34 »
Det finns raser där man lätt ser på daggamla oxå. Har sett en som hade en fläck i nacken på det ena könet.  Jag minns inte vad det var för ras, men tror det var någon som är vanlig i Norge.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #11 skrivet: 06 jan-09 kl 19:08 »
Plymouth rock sägs ska ha en vit fläck i nacken/på huvudet på tuppkycklingarna och ingen på hönorna. Det stämde på de vi hade, det blev tuppar alla tre och alla hade något vitt på hvuudet, men det var allt från några små fjun till en rejäl fyrklöver på en av dem.

Sussex ljus colombia, är det de vita med svart krage och svarta fjädrar i stjärten? Skulle i så fall den rödblommiga blommetuppen Blomma på min avatar här, och min vita sussexhöna få könsvisande kycklingar om man har sån tur att just Blomma är far till hennes kycklingar och inte Tuppe som är vit leghorn...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Tedarix

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 07 jan-09 kl 07:48 »
Intressant, jag fick 6 kycklingar i oktober. 3 är tvärrandiga är dom tuppar då? 2 vita och en grå är dom hönor? Pappa är vit mamman tror jag är tvärrandig? (Hon är till vänster på bilden)

Hej!

Riktigt så enkelt är det inte.  ::)
Höns som är vita kan ha gener för olika teckningsmönster utan att det syns och färgade höns kan ha gener för andra färger som t ex vit, eftersom det är en resseciv färg.
När man ska kolla på hur färggenerna fungerar måste man ha koll på vilka möjliga gener ett djur har.
Din vita tupp kan ha gener för tvärrandigt utan att det syns och då kan han få tvärrandiga döttrar. Din tvärrandiga höna kan ha en gen för vit färg utan att det syns och då kan hon få vit avkomma eftersom tuppen är vit.  :)

När kycklingarna är så gamla på bilden behöver man egentligen inte ha koll på genetiken eftersom man ser ändå att den blå ser ut att vara en höna medan den vita och den tvärrandiga ser ut att vara tuppar.  :P

/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 07 jan-09 kl 08:13 »
Det finns raser där man lätt ser på daggamla oxå. Har sett en som hade en fläck i nacken på det ena könet.  Jag minns inte vad det var för ras, men tror det var någon som är vanlig i Norge.
Gökfärgad Maran har olika stora nackfläckar beroende på kön, men nu minns jag inte vem som har störst fläck, är det tuppen?
                                          Mvh
                                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

udnessvingen

« Svar #14 skrivet: 07 jan-09 kl 09:39 »
Kanskje du tenker på norske jærhøns(Den eneste norske hønserasen!) Den har kjønnsvisende kyllinger som daggamle.Kjempelett å se forskjell ;D
Så hvis du ønsker deg en rase du kan se forskjell på fra dag 1,og som legger mange fine store egg er jærhøns absolutt å anbefale! ;D
Legger inn et bilde av jærhanen vår!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 07 jan-09 kl 15:30 »
Ursäkta, men vad heter färgen på denna tupp?

Färgen påminner ganska mycket om några andra tuppar ( i tråden maraner ).
Inte exakt lika men påminner mycket om den färgen som de hade.

Än så länge är det ett mysterium vad det är för färg på dem. Den engelska uppfödaren sa att de var laxfärgade men de ser inte laxfärgade ut... Letat som en galning efter vad det kan vara för färg utan resultat. ( även användaren hönsgalen har letat också... det är hon/han som ska ha äggen efter dem. Skulle ju vara bra att veta vad det är för färg.)

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #16 skrivet: 07 jan-09 kl 16:46 »
Nettis, du kanske vet vad det är för färg på maranerna i tråden "maraner"!?

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Skytten

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 07 jan-09 kl 17:35 »
Vill man ha kycklingar som man kan skilja lätt efter kön från första dagen, är det väl de norska hönsen ett bra val. Måste man korsa för att få fram detta, kanske det inte håller i flera generationer.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

udnessvingen

« Svar #18 skrivet: 09 jan-09 kl 18:58 »
Jærhanen på bildet jeg la inn er av den mørke varianten,men litt for lys. ;D Men om den er brungul eller gulbrun vet jeg ikke.her går fargene bare under lys og mørk ;D
Når det gjelder jærhøns er fargene lettest å se forskjell på hos hønene.
« Senast ändrad: 09 jan-09 kl 19:00 av udnessvingen »

hönsgalen

« Svar #19 skrivet: 15 jan-09 kl 17:42 »
finns det nån färg på tupp man kan para sina bruna lohman med
för att få fram könsvisande kycklingar????

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser