Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaccinering mot gasbrand  (läst 2052 gånger)

maunen

• Skåne
Vaccinering mot gasbrand
« skrivet: 19 dec-08 kl 19:38 »
Har under detta året haft några fall, som jag absolut tror har varit gasbrand. Jag frågade vet om man kunde vaccinera mot det och det kan man......nu till saken... jag ville vaccinera alla framförallt årslammen och de kommande lammen eftersom det är de som har strukit med, inte när de var några veckor utan när de var några månader-1 år gamla. Men här vaccineras bara tackorna innan lamning för att lammen ska få skydd några veckor  ???!!!!! Finns det inte det skyddet som JAG vill ha, direkt så att säga, enligt vet var det detta som fanns, medlet heter Xento.vet.

Ja, nu är det försent för mig, lammen kommer redan! Men jag får väl grundvaccinera tackorna och sen fortsätta...... men jag vill ju vaccinera lammen vid avvänjning tex under betessäsongen.  ???
Någon som vet nå´t mer? Finns det andra bra å ha vacciner till får? Som tex mot mastit?

Birgit

SV: Vaccinering mot gasbrand
« Svar #1 skrivet: 19 dec-08 kl 22:34 »
När på året inträffar det? På våren eller hösten? Gasbrand är vanligast på våren och trumsjuka på hösten. Båda är tämligen betesrelaterade. Frodiga beten ( alltså inte ogödslade naturbeten - vilket är naturligt för fåren att beta) och beten med hög andel klöver (framförallt  rödklöver).

Alltså, när och hur?

maunen

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 20 dec-08 kl 11:21 »
Det är på våren/sommaren, när det växer som bäst, men mina marker är gamla vallar en hel del mossa också på sina ställen, med lite vitklöver, rödklöver finns det inte, då någon enstaka planta.Gödslat är det inte mer än de själva har gjort, men frodigt är det på de flesta ställen även under torka eftersom där är lite fuktigt i marken annars.
Inga symptom och hittar dem med uppsvälld magen 1-2 timmar efter jag har tittat på dem och räknat dem.
I ett annat fall, hade lammen fått byta bete för jag tyckte det inte var något kvar där de gick,  någon dag senare hittar jag ett lamm och det är ju de stora som brukar stryka med :(.

Mushi

« Svar #3 skrivet: 20 dec-08 kl 12:05 »
Jag kan inte det här exakt men jag tror att man brukar vaccinera alldeles i anslutning till lamningen. Ungtackor vaccineras två gånger och den sista dosen ges kanske 2 veckor innan lamningen ska sätta igång (läs det inte som någon sanning, dubbelkolla!). När ungtackorna får dos nr. 2 ska även de äldre tackorna ha en påfyllnads-dos. På detta vis ska lammen få skydd som räcker hela betessäsongen, åtminstone är det så jag har fattat saken.

Ps. Prata med Fårhälsovården, ett medlemskap där är värt varje krona.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 20 dec-08 kl 17:02 »
Ibland kan storvuxna bagglamm, gärna enfödda. stryka med på betet så där oförklarligt som du beskriver. Det händer då mitt i sommaren.  Jag har hört att de växer för fort för att resten av organen ska hinna med... Låter kanske dumt, men det är den förklaring jag har. I dessa fall rör det sig inte om gasbrand i de fallen.

Jag har varit med om det några enstaka gånger, men mina nuvarande marker är nu så fattiga att inget växer för fort längre ;)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

maunen

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 20 dec-08 kl 17:36 »
Mja, hos mig är det ganska jämt fördelat mellan bagg och tacklamm, enfödda och tvillingfödda. Jag blev lite förvånad när ett av tacklammen som var så mycket som 1 år gammalt strök med, då trodde jag det var nå´t djur som dödat henne eftersom räven hade hunnit börja äta på henne, men nu i efterhand (när det senare blev fler dödsfall) tror jag inte hon blev dödad (exets hund fick ett ont öga på sig ;D).
Jag hade velat göra en analys vid nå´t av tillfällena, men min tid räcker inte till frakten flera mil (förutom att man ska jaga vet, för det måste ju gå genom honom), nu när jag är själv (jobbar också). Och liket måste ju vara färskt också, på sommaren är det inte färskt så länge.....

maunen

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 23 dec-08 kl 23:29 »
Jag tyckte inte jag fick något riktigt svar på min fråga....... mina ungtackor, knappt 1 år skulle jag vilja vaccinera tillbetessäsongen, mars senast.....men de ska inte lamma förrän tidigast maj, men troligt blir det inte förrän nästa vinter.....kan jag vaccinera dem, så att de är skyddade mot gasbrand nu i vår/sommar? Eller fungerar inte vaccinet på det viset? Hur gör man om man skulle vilja skydda baggen också då? HAN ska ju inte lamma- men han ligger inte i den största riskzonen heller, men rent hypotetiskt.....?? Jag är mest orolig för de lamm som kommer nu och förra årets lamm. Jag har skaffat vaccinet, det heter Xento.vet, men enligt vet ges till tackorna innan lamning, sså lammen har skydd de första veckorna, när jag frågade om att jag ville vaccinera lammen, så sa han att det ges till tackorna.....min fråga var- kan jag ändå ge det till lammen när det blir dag eller  finns det ett annat vaccin som ges direkt till det djuret som man vill skydda(okunnig vet??) ?

Birgit

« Svar #7 skrivet: 25 dec-08 kl 11:12 »
Tror det vore enklare att rådfråga Fårhälsovården eller en duktig fårvet. Vi är inga experter, utan har bara olika uppfattningar och erfarenheter.
Jag skulle aldrig tipsa någon om att göra på ett visst sätt med något dylikt utan att personen rådfrågat sakkunnig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser