Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getgödselkompost  (läst 1763 gånger)

Tuve

• Skåne
Getgödselkompost
« skrivet: 30 nov-08 kl 16:25 »
Jag har för första gången gjort en gödselkompost. Det är en djupströbädd av getgödsel med halm och rätt mycket hö, som jag lagt upp, och mellan varven slängt nån skoffa jord, och strött på lite träaska. Sen klädde jag den med halm och en presenning.

Jag hade förväntat mig att den skulle bli märkbart varm på rätt kort tid. Den lades upp den 19 oktober, alltså 6 veckor sen. Men det märks inget. Vet ni om den behöver hjälp, eller om jag bara ska se tiden an? Ströbädden hade legat oanvänd i stallet i 6 månader innan vi tog ut den (ca 30 cm tjock). Den var inte torr annat än i kanterna, men jag lät högen bli regnad på i några dar innan jag la på presenningen. Presenningen är för att undvika läckage under vintern (brunnen vi tar dricksvatten från är bara ca 60 m bort).

Nån som har erfarenhet och kan säga om den är ok fast den inte känns varm?

Vitis

• Skåne
SV: Getgödselkompost
« Svar #1 skrivet: 30 nov-08 kl 17:00 »
Eftersom den redan legat sen i våras i stallet så har den kanske till största delen redan "brunnit". Låt den ligga som den gör, nedbrytningen pågår om fukten i högen är lagom, även om den inte blir varm.

Gräv om högen till våren så ska du se att det är på gång, annars kan du få fart på det hela med riktigt färsk gödsel, urin, grönt gräsklipp eller nåt annat kväverikt som du får tag på.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 30 nov-08 kl 17:36 »
Den lär inte bli varmare. Värmen brukar komma efter några dar och kulminera rätt snabbt, på någon, max några, veckor. Jag håller med Vitis om att bristen på värme inte behöver vara något problem. Den tar lite längre tid på sig men kan brinna lika bra ändå.

Jag håller även med Vitis om att den kan ha brunnit till stor del i ströbädden. Mot det talar kanske att en ströbädd kan bli hårt packad. Vet inte hur hårt getter packar...

Jag tror inte du behöver gräva om högen. Den bör ha brunnit bra i ströbädd och hög ändå. Det blir kväveförluster vid varje omläggning, så lagom är bäst.

Vad som kan förbättras till nästa gång för att få högen varmare beror på. Ströbäddar kan vara hårt packade (bl a kan halmstråna vara ihoppressade - fast tveksamt med getter...) och då är det bra att sätta till något luftigt, t ex halm, om det inte är mycket halm i högen redan. Ströbäddar bevarar kväve rätt så bra så det kan finnas rätt så mycket (i så fall ser bädden rätt mycket ut som en gödselkaka), vilket kan tala för att sätta till t ex halm, som är kolrikt. Å andra sidan blir det väldigt mycket strö i en del ströbäddar, och då bör man knappast sätta till mer halm, kanske snarare lite ren gödsel eller annat kväverikt material.

Högen ser inte så stor ut. Risken för utlakning till brunnsvatten är nog inte så stor. För processerna i komposthögen är lagom mycket regn bäst. Pressenning verkar lite tätt men jag vet att det finns de som använder det. Om du formar högen lite jämnare, som en limpa, och så gott det går lägger täckhalmen i den riktning högen sluttar så rinner regnvattnet av bättre.

Tuve

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 30 nov-08 kl 18:08 »
Tack! Då blir det nog bra i alla fall! Till sommaren tänkte jag faktiskt ta av presenningen och låta den vara kvar som hög, och sätta pumpor och squash på den. Ifall den inte brunnit klart gör det inte så mycket då, och efter pumpskörden lär den ju säkert vara välbrunnen ochklar att spridas ut. Och så får jag se om jag är lite snabbare med att få ut ströbädden nästa år, så har jag kanske två högar att ha pumpor på redan i sommar. Känns verkligen lyxigt att ha egna gödselproducenter på gården!

Förresten gjorde jag en hönsgödselkompost i en stor plasttunna med bortskuren botten. Hönsbajs, kutterspån och halm. Inget lock, men den står lite skyddat. Nån som kan tipsa om bästa sättet att använda den utan att det blir för mycket för växterna?

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 3 användare (1 dolda)
simon.arvestrand, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser