Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Möglig ost  (läst 2843 gånger)

Long Life

• Vid datorn
Möglig ost
« skrivet: 21 nov-08 kl 06:45 »
Vi har ett kg oöppnad datum januari. Räcker det att skära bort det gröna?
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Möglig ost
« Svar #1 skrivet: 21 nov-08 kl 07:07 »
Gå tillbaka med den till affären som sålt möglig ost!
Så får du nog en ny.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 25 nov-08 kl 00:28 »
Måttliga mögelfläckar är bara att skära bort, men om osten är helmöglig eller verkar upplöst och konstig under mögelfläckarna ska man nog kassera den.
Tvätta osten efteråt så den är fri från sporer på ytan, och släng påsen den har legat i.
Så länge osten smakar som den ska och inte ser konstig ut är det inget att bekymra sig över, men det är nog bra att äta upp den så fort som möjligt och vara noga med att förvara den kallt, inte glömma den framme halva dagarna osv.

Jag har varit med om att affärer inte har velat ta tillbaka möglig ost om det har gått för lång tid (typ mer än några dagar) sedan den köptes, även om det är långt kvar till bästföredatum. Detta för att affären ju inte kan veta om man har förvarat osten svalt eller låtit den ligga i rumstemperatur.

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 25 nov-08 kl 10:07 »
Skär bort möglet, är det en mild ost, kan man bre lite rockfordost över ytan och sen göra hål med en nål.  Detta mögel har stora utsikter att ta överhanden, och vi har som bekant större acceptans för  vissa mögesorter.

Det finns sporer kvar även när man skurit bort det synliga möglet. Det är sällan ett hälsoproblem.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Long Life

• Vid datorn
« Svar #4 skrivet: 26 nov-08 kl 06:36 »
Nästan rätt då, kvittot var visst för jobbigt att hitta så det blev skuret och ny påse.
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Dela detta:

* Inloggade just nu

743 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser