Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Brukar du avmaska dina höns?

Nej aldrig
14 (63.6%)
Ja, om jag ser att de har mask
7 (31.8%)
Regelbundet en gång om året
1 (4.5%)
Regelbundet, två eller fler gånger om året
0 (0%)

Antal personer som röstat: 20

Författare Ämne:  Avmaskar du dina höns?  (läst 2910 gånger)

tuva-li

• Gäst
Avmaskar du dina höns?
« skrivet: 20 okt-08 kl 20:15 »
Brukar du avmaska dina höns?  :)

Något alternativ som saknas?

Med regelbundet menas att man avmaskar utan att ha konstaterat mask.

(T ex som att man avmaskar hästar när man växlar mellan vinter- och sommarhage
eller att man avmaskar stallkatterna regelbundet några gånger per år även om man inte
sett att de har mask precis just då.)
« Senast ändrad: 21 okt-08 kl 07:31 av Tuva-li »

Jennyt

• Västergötland
SV: Avmaskar du dina höns?
« Svar #1 skrivet: 20 okt-08 kl 20:24 »
Jag har funderat just på hur folk gör. Kul att nån tar tag i tråden :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #2 skrivet: 20 okt-08 kl 20:27 »
Byt ut ordet mask mot parasiter då dessa kan vara av både inre och yttre natur (dvs förutom mask även löss, skabb etc). Kalkben och fjäderätare tillhör ju externa parasiter och jag kallar det avmaskning när jag behandlar detta med ett preparat!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 20 okt-08 kl 20:42 »
 Jag skrev Nej, aldrig eftersom jag inte gjort det. Men om jag upptäckte att de hade mask skulle jag göra det. Har behandlat en höna med Etotal en gång. I övrigt har jag sluppit alla parasiter, Peppar peppar!
                                         Mvh
                                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 20 okt-08 kl 20:49 »
Jag utgick från att det är inälvsmask man frågar efter ??? Paraciter geerellt är ju en helt annan fråga
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 20 okt-08 kl 22:00 »
Det som är svårt med höns är ju att det är svårt att påvisa mask om man inte kollar masken tex. Jag räknar kallt med att mina har mask och de ser piggare och lägger på sig mer efter kuren. Gässen måste ju avmaskas för annars  riskerar man ju att gässlingarna dör av magmask. Det har jag haft ett år och aldrig mer säger jag. Det var hemskt, ungarna var pigga på kvällen men var döda på morgon. Gick så otroligt fort.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 20 okt-08 kl 22:28 »

Kolla gödselplattan,  där kan ligga mask på morgonen. Kolla även tarminnehållet på slaktade djur.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 20 okt-08 kl 22:32 »
Kolla gödselplattan,  där kan ligga mask på morgonen. Kolla även tarminnehållet på slaktade djur.
Jag har hittills aldrig sett mask i slaktade tuppar så jag chansar på att dom är i balans med sina ev. parasiter eftersom dom är fräscha och fina i övrigt.
 Men det skulle vara intressant att kolla någon gång. Om man skickar in Kolla masken på hönsen får man bara reda på hur mycket ägg eller maskar man hittar eller får man veta om man bör maska av eller ej och med vad i såna fall?
                               Mvh
                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

johe71

« Svar #8 skrivet: 20 okt-08 kl 22:41 »
eller får man veta om man bör maska av eller ej och med vad i såna fall?

skickar du in till SVA så lär du få det officiella svaret (det som står på deras hemsida)

om spolmask: Avmaskning "Inget avmaskningsmedel finns för närvarande registrerat för andvändning till fjäderfän i Sverige. " samt Smittsanering "Genom att sanera djurutrymmet mycket noga och byta det översta jordlagret eller plöja den mark djuren vistats på (till exempel i en rastgård) kan antalet spolmaskägg minskas. Att helt eliminera smittan från ett djurutrymme är dock svårt eftersom spolmaskägg är mycket tåliga. Eliminering av spolmaskägg kräver sannolikt mycket noggrann rengöring, användning av desinfektionsmedel eller bekämpningsmedel med specifik effekt mot parasitägg, ytavbränning, eller byte av ytskikt på golv och väggar. God hygien och låg djurtäthet (gott om plats) minskar risken för svåra parasitangrepp." (utan dessa åtgärder så känns en avmaskning med ett icke godkänt ämnde ett slag i luften eftersom hönsen snabbt kommer att bli smittade igen)

om Blindtarmsmask/springmask: Bekämpning "Det finns i regel ingen anledning av avmaska fåglarna mot springmask."

om Gapmask: Behandling och förebyggande åtgärder "För närvarande saknas godkänt avmaskningsmedel mot parasiter hos fjäderfä. För att minska smittrycket i en besättning bör fåglarna inte vistas på samma mark år efter år. Fåglarna bör inte utfodras utomhus eftersom detta lockar fram vilda fåglar."

tuva-li

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 okt-08 kl 22:59 »
Byt ut ordet mask mot parasiter då dessa kan vara av både inre och yttre natur (dvs förutom mask även löss, skabb etc). Kalkben och fjäderätare tillhör ju externa parasiter och jag kallar det avmaskning när jag behandlar detta med ett preparat!

Jag vill gärna fråga efter just användandet av avmaskningsmedel (endoparasiter, inre parasiter) så jag behåller helst frågan som den är  :)

tuva-li

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 okt-08 kl 23:00 »
Jag har funderat just på hur folk gör. Kul att nån tar tag i tråden :-*

Tack tack  :-[

Har själv funderat kring detta eftersom jag ännu inte avmaskat en höna
men avmaskar både hästar och katter regelbundet ::)
« Senast ändrad: 20 okt-08 kl 23:01 av Tuva-li »

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #11 skrivet: 21 okt-08 kl 07:50 »
De medel som man kan använda för yttre parasiter (nu finns det ju egentligen inga godkända avmaskningsmedel alls för fjäderfän) tar ju även många gånger inre parasiter. Jag avmaskar alltså mina höns mot de yttre parasiterna när dessa påvisas och då blir hönsen många gånger automatiskt avmaskade för de inre (vilka jag egentligen inte avmaskar för och heller inte har upptäckt).

sonja på slätten

• Halland
« Svar #12 skrivet: 21 okt-08 kl 11:09 »

Exotica, vilka medel menar du?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #13 skrivet: 21 okt-08 kl 12:10 »
Exotica, vilka medel menar du?

Nu senast testade jag Eprinex som är ett pour on preparat som man bla använder för yttre parasiter på nöt. Detta används även till kamelider. Eftersom jag har blivit rekommenderad kombinationen olja (oliv, raps etc) med eprinex så tänkte jag att detta kan vara något värt att testa på höns med kalkben (varav en sedan visade sig att även ha löss). Oljan mjukar upp kalkbenen och kväver parasiterna medan eprinexen tar död på de man inte har kommit åt med oljan + lössen. Sen tar ju kroppen upp preparatet och då stryker ju även de inre parasiterna med, om man nu har sådana! Karensen på nöt är 0 dygn på mjölk och 15 dagar på kött. Mina höns har ruggat och lägger inga ägg så då behöver jag inte bry mig om den aspekten. Många använder Frontline på sina höns. Tar dessa bara yttre parasiter eller även inre (vilket jag inte tror att de gör)? Då detta preparat är avsett för hund och katt så finns det inga karenstider angivna. Well, well ... ännu lever mins hönor efter eprinexet och snart ska de få sin andra kur så att jag får död på de ännu inte könsmogna parasiterna som har kläckts sen förra kuren för snart en vecka sedan. Det gäller att vara innovativ, fast med sunt förnuft!  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 2 användare
sayerbýr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser