Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märkning av kaninungar  (läst 2023 gånger)

Notcha

• Sörmlänning som älskar djur och natur.
    • Spårglädjens kennel
Märkning av kaninungar
« skrivet: 18 okt-08 kl 12:41 »
Vid vilken ålder kan man tidigast märka en kull kaninungar?
Jag har en kull på 4 veckor är de för små? ::)

Marygold

• Sagolika Höö
    • Småland
SV: Märkning av kaninungar
« Svar #1 skrivet: 18 okt-08 kl 13:11 »
Jag antar att du menar märkning genom att tatuera t.ex. ett nummer i örat/öronen. Jag vill gärna vänta med att märka mina till de är minst 8 veckor för att öronen ska har vuxit mer färdigt. Det finns en risk att märkningen påverkas av att örat fortsätter växa. Dessutom känns det som om ungarna klarar av stressen att bli märkta bättre när de är lite större (det kan ju vara jag som är mesig här...).

Ungarna ska ju enligt djurskyddsföreskrifterna hållas tillsammans med modern minst 6 veckor, då kan man ju vänta med att märka dem tills de ska säljas/skiljas av. Vill du av någon anledning särskilja en speciell unge innan dess kan du måla en/flera baktassklor med nagellack av skarp färg. Håll bara i ungen till lacket har härdat ordentligt, så den inte slickar i sig av det.

Karin på Sagolika Höö

Notcha

• Sörmlänning som älskar djur och natur.
    • Spårglädjens kennel
« Svar #2 skrivet: 18 okt-08 kl 14:29 »
Okej då väntar jag 2 veckor till innan jag tatuerar dem i öronen.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #3 skrivet: 18 okt-08 kl 20:24 »
Man ska inte vänta för länge heller för då blir öronen hårdare..

Mellan 6-10veckor är bästa tiden..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser