Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta produktionsuppfödning  (läst 3710 gånger)

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Starta produktionsuppfödning
« skrivet: 08 okt-08 kl 22:22 »
Vad krävs för att starta en produktionsuppfödning? Då menar jag ifråga om tillstånd, tillstånd från länstyrelsen krävs ju men vad krävs i övrigt?  Kanske kan vara ett bra sätt att slippa ifrån visa helsjuka regler... ::)

Hur funkar det om man redan har kaniner men vill starta en produktionsuppfödning?
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
SV: Starta produktionsuppfödning
« Svar #1 skrivet: 09 okt-08 kl 11:30 »
*putt*
Galfvensjös Kaningård

Gösta

« Svar #2 skrivet: 09 okt-08 kl 18:46 »
Skicka in om förprövning till Länsstyrelsen samt meddela din kommun.
Skaffa produktionsdjur från någon uppfödare. Besök gärna någon produktionsgård för råd och tips.
Vill du komma igång på rätt sätt så gå utbildningen i kaninproduktion. ;)

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 okt-08 kl 19:05 »
gör en ordentlig marknadsundersökning. jag gjorde det i Göteborg och lade ner planerna, det fanns ingen efterfrågan. Till ett vettigt pris, fanns en kund som ville betala under produktionspriset.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 09 okt-08 kl 19:20 »
gör en ordentlig marknadsundersökning. jag gjorde det i Göteborg och lade ner planerna, det fanns ingen efterfrågan. Till ett vettigt pris, fanns en kund som ville betala under produktionspriset.
Besynnerligt, jag som bara hemslaktar får jämt förfrågan om jag kan tänka mig att sälja vidare. Skulle lätt kunna sälja ett 15 tal kroppar i veckan bara till nära och kära.  ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 okt-08 kl 19:27 »
Men av vem? Ni som är inne i branschen avslöjar inte tillräckligt om potentiella kunder för att jag ska komma vidare.  Enligt Gösta gäller "fina restauranger", jag har betat av dem allihop i Götet. Jo, en vill köpa till vettigt pris, den glömde jag. Saluhallar vill antingen inte ha eller ha "gratis".

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 09 okt-08 kl 19:38 »
Till att börja med finns det mycket privatfolk och ofta äldre som gärna vill köpa, hade jag kunnat skulle jag kunnat förse hela farsans dialysgäng med kanin. Alla gubbarna skriker efter hederligt kaninkött.  :P
Och sen jag lät hela tjocka släkten smaka rökt kanin är det ingen ro alls. Sen sprider det sig. Förra året fick jag tag i en grossist som ville köpa upp allt jag kunde få fram,dessvärre fick jag smitta i stallet och nu har de lagt ner verksamheten i brist på kött  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #7 skrivet: 09 okt-08 kl 19:39 »
Skicka in om förprövning till Länsstyrelsen samt meddela din kommun.
Skaffa produktionsdjur från någon uppfödare. Besök gärna någon produktionsgård för råd och tips.
Vill du komma igång på rätt sätt så gå utbildningen i kaninproduktion. ;)

Det rena pappersarbetet är alltså bara att skicka in en förprövning och meddela kommunen? Vad kostar det?
Galfvensjös Kaningård

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 okt-08 kl 19:46 »
Men till vilka priser då? Gubbar betalar undrepris för allt å grossister är inte precis bättre.

Och om jag ska kunna börja med uppfödning sp måste jag få namn på de här grossisterna. Det är problem att vi konkurrerar med varandra, jag får inte tillräcklig ledtråd för att hitta kunder.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 09 okt-08 kl 20:12 »
Men till vilka priser då? Gubbar betalar undrepris för allt å grossister är inte precis bättre.

Och om jag ska kunna börja med uppfödning sp måste jag få namn på de här grossisterna. Det är problem att vi konkurrerar med varandra, jag får inte tillräcklig ledtråd för att hitta kunder.
Inte är det meningen att vi ska konkurera med varann. Har inte den ena att leverera så är tanken att hjälpas åt om man har överskott och en annan underskott. Min erfarenhet är att man gärna betalar rejält bara man är garanterad leverans.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #10 skrivet: 09 okt-08 kl 20:18 »

Va? Finns det produktionsgårdar i Sverige!!! Trodde de flesta låg på hobby - nivå.

Tror nog att AG har tillräcklig stor erfarenhet av kaniner utan att hon behöver kolla på någon "produktionsgård" :-X
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 okt-08 kl 20:25 »
Men då kan vi som vill börja få namn på era kunder då.. Eller namn på mycket troliga kunder. Jag har inte nån å kontakta.

Gösta

« Svar #12 skrivet: 09 okt-08 kl 21:01 »
Svar till AG.
Förprövning är kostnadsfri. När du är igång med din produktion kan du få en tillsynsavgift från djurhälsan av din kommun. Nu finns det beslut på att djurkontrollen ska över till Länsstyrelsen och vad som då händer är lite oklart.
Svar till Lollo.
Du vill att vi ska lägga ut vår kundlista på forumet. Vore ju naturligtvis bra för andra än oss själva ;)
Problemet är väl att kunderna är lite luttrade :-\ De ligger lite lågt till personer som försöker sälja det kött de ev. kommer att producera i framtiden ::) :-\
Du ska veta att restaurangerna beställer efter det att de satt på ugnen. Inte en vecka i förväg.
Under tiden du skaffar och bygger upp produktion marknadsför du dig.
I dag ligger "restaurangpriset" för helkropp på runt 80:-/kg för prima kvalité Ytterfilé på ca 240:-/kg i den mån det finns att få tag på.
Sedan har jag träffat på personer som inte kan sälja över huvud taget. Skulle troligen inte kunna kränga 100-lappar på gatan för 50:-/st ens. De kanske ska ägna sig åt att bara bli bra på att producera :D

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 okt-08 kl 21:03 »
vi har redan ältat det här gösta. Du får ha nåt alldeles nytt för att det ska vara lönt att ta diskussionen ett varv till.

Gösta

« Svar #14 skrivet: 09 okt-08 kl 21:18 »
Under de 50 år jag jobbat med kaniner så har aldrig försäljningen varit något problem därför blir jag lite trött på denna klagolåt hela tiden.
Och du Lollo, gå till vilket företag som helst och begär ut deras kundlista med argumentet att du vill sälja dina likvärdiga varor till det förtagets kunder ;D
Vad tror du att svaret blir?

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #15 skrivet: 09 okt-08 kl 22:08 »
Svar till AG.
Förprövning är kostnadsfri. När du är igång med din produktion kan du få en tillsynsavgift från djurhälsan av din kommun. Nu finns det beslut på att djurkontrollen ska över till Länsstyrelsen och vad som då händer är lite oklart.

Man behöver lämna in någon årsredovisning om hur många kaniner som föddes osv?
Låter så enkelt annars..
Galfvensjös Kaningård

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #16 skrivet: 10 okt-08 kl 19:34 »
*Putt*
Galfvensjös Kaningård

Gösta

« Svar #17 skrivet: 10 okt-08 kl 20:09 »
Du ska i förprövningen ange det maximala antalet avelsdjur du tänker ha som mest.
Några produktionsrapporter ska inte lämnas in.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #18 skrivet: 11 okt-08 kl 09:32 »
Problemet för produktionuppfödningen är ju bara att man måste ha någon som köper upp kaninerna inom rimligt avstånd. Annars blir lönsamheten i produktionen för dålig.

Har du någon mottagare AG?

Tänker du ändå dra fram många djur för utställning så gör det ju inget om du inte får jättemycket betalt för överskottet, men ska du tjäna pengar på så kolla alla kostnader först innan du drar igång.

Jag kan inte se någon ekonomi förrän vi får fram tillräckligt bra avelsdjur här i Sverige och ett system för "sjukdomsbekämpning". Det är inte så kul att stå utan halva sitt avelsmaterial en morgon för att de har fått en sjukdom som inte Svenska veterinärkåren har en aning om vad det är och hur man ska behandla (om det ens finns medicin i Sverige ::))

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Putte

« Svar #19 skrivet: 11 okt-08 kl 09:55 »
Hej AG

Var i Sverige bor du? Det är ju intressant. Det låter som du ska starta en uppfödning, Inte slakteri. Dp kan det ju vara intressant för oss att veta var du bor för eventuella samtransporter.    :)

Till de som inte kan/vill sälja kaninköttet från sina eventuellt kommande slakterier:

Det finns för tillfället ett litet antal slakterier med många kunder (som betalar bra). Det finns behov av fler kaniner till deras kunder. Det innebär att man kan skapa ett samarbete mellan slakterier. Det slakteriet som har kunder, men för få kaniner, kan köpa från andra slakterier och ta lite betalt för det. Helt normalt.
Detta funkar om man VILL ha hjälp och samarbete.

Lycka Till AG! :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser