Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjukt lamm på gräsmattan  (läst 8275 gånger)

Fritjoff

Sjukt lamm på gräsmattan
« skrivet: 30 sep-08 kl 20:29 »
Har haft lammen i gräsmattan ett par dagar nu, och observerade att en utav dem låg nere ovanligt mycket. För övrigt var hon kry som normalt. Idag blev det värre och hon gick väldigt stelt. Trädgården var blandat gräs och lite buskar. Rätt så tjockt med gräss.

Jag har kollat klövarna och dom ser normala ut.
Ingen feber.
Ögona ser ok ut.
Hon dreglar lite...?
Ingen uppsvälld buk.
Avföringen är helt normal.
Hon äter fortfarande.

Nu har jag tagit bort henne från betet, till en box i stallet med halm, hö o vatten. Hon ligger ner konstant nu. Jag har gett henne selen och lamm näring med vitaminer(A, B och E) (allt jag hade hemma). Hon drack det rätt begärligt.

Efter att ha läst Får boken så verkar det som brist på nånting, alternativt fång? Kanske hon har satt i sig en blomma hon inte skulle ätit?
Några andra råd vad jag borde göra? Gjorde jag helt fel med att ta bort från betet och ge tillskott?

Undrar oroligt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Sjukt lamm på gräsmattan
« Svar #1 skrivet: 30 sep-08 kl 22:44 »
Har ingen koll på hur fång ser ut hos får men, det där med att hon går stelt känner jag igen från hästar och fång. Om gräset är mycket kraftigare i trädgården (stor skillnad mot gamla betet)  så är det väl inte omöjligt. Är det fång så är det väl bra att du tog henne från gräsmattan.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 01 okt-08 kl 00:02 »
Har haft lammen i gräsmattan ett par dagar nu, och observerade att en utav dem låg nere ovanligt mycket. För övrigt var hon kry som normalt. Idag blev det värre och hon gick väldigt stelt.

Ge Tokosel på en gång kan vara Selenbrist.
Stelhet är ett typiskt selenbrist tecken.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Vilse

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 okt-08 kl 01:26 »
ta bort fraan betet och ge tillskott och kontrollera vad hon aeter aer helt korrekt!
det aer ofta brist paa naanting eller naat olaempligt som aetits.

freeky

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 okt-08 kl 07:50 »
Usch, det där låter bekant, hade en bagge som betedde sej likadant i somras. Han hade selenbrist, och man måste´ge dom seleninjektion för att det ska funka. Och det kan krävas ett par stycken, på min lille kille behövdes det tre. Och det tog 10 dagar innan man såg en markant bättring. Ring vet. och det fort! Lycka till!

Fritjoff

« Svar #5 skrivet: 01 okt-08 kl 08:13 »
Ja, hon fick Tokosel igår kväll, och imorse fick hon en dos flytande E-vitamin med selen.
Stämmer feber in med symptomen på selen brist? Jag tyckte hon kändes väldigt varm i munnen imorse. Kanske mina händer var kalla.. Jag ska äta frukost nu och sen ta tempen på henne.
Tack för alla svar.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 01 okt-08 kl 08:14 »
Nej man "måste inte" spruta djuren, Tokosel fungerar lika bra
skillnaden är att en injektion i en muskel med Selevitan verkar ju på en gång.

Men Tokosel som är ett pulver och tas genom munnen måste ju hinna ner i magen och sen ut i blodet.
Tar några timmar...

Och en injektion med spruta i muskel räcker ungefär 5-6 veckor.
Och en dos Tokosel räcker i 3-4 veckor.

Fördel Tokosel är ju att det har man ju som Fårägare alltid hemma och kan ge på en gång.
Selevitan och andra injektionsvätskor har skitdålig hållbarhet så det har
man ju sällan någon flaska oöppnad hemma.

Sen ska man ge alla lammen selen om ett har bristsymptom, för det avslöjar att alla lammen har det.
Och rätta till utfodringen, fördelen med konc/färdigfoder är ju att det innehåller Selen+E-vitamin.

Mvh Rosa
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Birgit

« Svar #7 skrivet: 01 okt-08 kl 08:26 »
Vi ger saltsten med mineraler och har aldrig problem med selenbrist. Men sedan kan kanse ett nytt bete med annan växtlighet "blockera" förmågan att tillgodogöra sig vissa ämnen?
Finns ju sådan problematik hos människor bl.a. (inte bete då, utan vissa ämnen)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 01 okt-08 kl 09:18 »
Kapar tråden med en fråga i ämnet, får fåren fullgott med selen om man bara ger dem selen+ E vitamin regelbundet? Hur ofta/mycket ska man i så fall ge? Eller måste man även ge Tokosel?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 01 okt-08 kl 09:38 »
Kapar tråden med en fråga i ämnet, får fåren fullgott med selen om man bara ger dem selen+ E vitamin regelbundet? Hur ofta/mycket ska man i så fall ge? Eller måste man även ge Tokosel?

Tokosel brukar man ge dräktiga tackor två gånger innan lamning för att se till att de och lamm får i sig det de behöver. Men, om fåren redan har tillgång till mineraler med både E-vitamin och selen resten av året så borde det räcka då och så ger man dräktiga tackor tokosel när det är dags.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 01 okt-08 kl 09:42 »
Tokosel brukar man ge dräktiga tackor två gånger innan lamning för att se till att de och lamm får i sig det de behöver. Men, om fåren redan har tillgång till mineraler med både E-vitamin och selen resten av året så borde det räcka då och så ger man dräktiga tackor tokosel när det är dags.

Okej, men det finns alltså inga risker med att ge dem Selen + E vitamin dagligen året om, ingen risk att de får för mycket typ? Och hur mycket är lagom,på förpackningen jag har står enbart dosering för häst  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 01 okt-08 kl 09:59 »
Okej, men det finns alltså inga risker med att ge dem Selen + E vitamin dagligen året om, ingen risk att de får för mycket typ? Och hur mycket är lagom,på förpackningen jag har står enbart dosering för häst  :-\

Du ska nog försöka ta reda på lämplig dos. För som jag fattat det är e-vitamin/selen giftigt vid överdosering så frågan är ju hur mycket det är.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 01 okt-08 kl 10:23 »
Du har inte möjligtvis en Rhododenron i trädgården som hon har ätit av? De är giftiga för får och lamm har inte alltid koll på detta...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 01 okt-08 kl 10:44 »
Du ska nog försöka ta reda på lämplig dos. För som jag fattat det är e-vitamin/selen giftigt vid överdosering så frågan är ju hur mycket det är.
Jepp,det är nämligen det jag också har för mig att jag har hört. Tack i alla fall.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #14 skrivet: 01 okt-08 kl 10:48 »

Det finns stora risker med överdosering av selen. "Tyvärr" är symptomen på överdosering samma som om djuren har brist på selen. Själv kör jag med selevitan på spann (billigare än Tokosel) och doseringen är angiven efter vikt. Jag brukar ge pulvret utblandat i blött betfor så att det inte bara blir liggandes längst ner i fodertråget. Helst ska man ju ge individuellt, men detta är svårt när man har många djur. Därför ger jag en lägre dos, men lite oftare, noga utblandat i betforen.

Om ni vill läsa om stela djur pga av selenbrist så kan ni googla på "white muscle disease".

Hon dreglar lite...?

Stämmer feber in med symptomen på selen brist? Jag tyckte hon kändes väldigt varm i munnen imorse.

Var bor du? Blåtunga?!  ???

Selenbrist ger inte feber, men lågt immunförsvar i kombination med selenbrist kan ju leda till diverse sjukdomstillstånd!

Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Fritjoff

« Svar #15 skrivet: 01 okt-08 kl 12:21 »
Var bor du? Blåtunga?!  ???

Selenbrist ger inte feber, men lågt immunförsvar i kombination med selenbrist kan ju leda till diverse sjukdomstillstånd!

Bor några mil utanför Stockholm.... Hennes tillstånd är inte förändrat, varken bättre eller sämre.
Hon har inga sår och inget från näsan.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #16 skrivet: 01 okt-08 kl 14:34 »
Ja, hon fick Tokosel igår kväll, och imorse fick hon en dos flytande E-vitamin med selen.
Jag ska äta frukost nu och sen ta tempen på henne.
Hade hon feber eller inte då?

Jag tycker att hon låter som ett Selenbrist lamm.
dvs hon har legat mer än normalt och sen började hon röra sig stelt.

Och det tar några dagar innan man ser en förbättring sedan man gett Tokoselet.

Fritjoff

« Svar #17 skrivet: 01 okt-08 kl 17:50 »
Hade hon feber eller inte då?

Jag tycker att hon låter som ett Selenbrist lamm.
dvs hon har legat mer än normalt och sen började hon röra sig stelt.

Och det tar några dagar innan man ser en förbättring sedan man gett Tokoselet.

Hon har feber, 40 grader ungefär. Min mor (som egentligen äger lammen) har get henne fenedyl nu så hon piggnar på sig och äter lite (hon har inte ätit så mycket idag). Nu ligger hon i en box i stallet, på halm, med hö och vi får vänta och se antar jag.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #18 skrivet: 01 okt-08 kl 18:10 »
Hon har feber, 40 grader ungefär.

Fast....lamm har normaltemperatur mellan 38,5 - 40,5

(skriver det så inte vi sprider att 40 grader är feber på får)  ;)

Fritjoff

« Svar #19 skrivet: 01 okt-08 kl 18:22 »
Fast....lamm har normaltemperatur mellan 38,5 - 40,5

(skriver det så inte vi sprider att 40 grader är feber på får)  ;)

Heh, jo - ja. Visst har du helt rätt. Mitt misstag. Sprang hem och tittade i Sjödins Får efter normaltemp, och såg i farten 38,5. Men missade det där strecket då... :)

Men det "känns" som feber. Och "ser ut" som det. Svårt att förklara, och en veterinär skulle väl tro att man är dum i huvet. Men fenadylen är även smärtstillande, och hon har ont den lilla stackarn. Så även om hon inte har feber så var det nog bra ändå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser