Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svartbyggefråga  (läst 8427 gånger)

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Svartbyggefråga
« skrivet: 19 sep-08 kl 13:42 »
Halaj!

Hur funkar det egentligen med gamla svartbyggen?
Jag har läst mig till att de blir preskriberade efter 10 år.
Hur då?
Anmäler man den bara till stadsbyggnadskontoret?
Och hur bevisar man att den är minst 10 år?

Jag tror att min tvättstuga är ett svartbygge.
Och säkerligen byggd i början på 60-talet.
Den börjar att bli muggig och behöver kärlek.
Men jag har ingen större lust att lägga pengar på något som det inte är klara papper på.

//T

Huggorm

  • Gäst
SV: Svartbyggefråga
« Svar #1 skrivet: 19 sep-08 kl 16:29 »
Dom blir inte lagliga efter tio år, men efter den tiden kan inte kommunen längre tvinga dig riva byggnaden

muffman

  • Gäst
SV: Svartbyggefråga
« Svar #2 skrivet: 19 sep-08 kl 20:47 »
jag vet inte om det skiljer i olika kommuner men här (ludvika) Får man bygga ett uthus på 50 kvadrat utan bygglov om det är utanför detaljplanen. Jag frågade när jag byggde verkstad och det allra bästa var att dom inte hade en aning om vad för bodar och skjul som fanns från början. Man får även bygga ut boningshuset med 50% utan anmälan.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Svartbyggefråga
« Svar #3 skrivet: 20 sep-08 kl 17:51 »
Det kan vara så att du inte får nått nytt bygglov för andra saker om du först inte åtgärdar ditt svartbygge. Dvs du får inte bygga takkupa så länge som svartbygget till uthus är kvar.

Kör med rak kommunikation och är det äldre så kommer det med säkerhet inte vara något problem.
Skriv som du gjorde i tråden och säg att du vill ha bygglov för tvättstugan. Säg att den är äldre än 10 år. Eller låtsas som ingenting. Det som är på plats måste du ju kunna förutsätta är riktigt - eller hur?

ES

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Svartbyggefråga
« Svar #4 skrivet: 20 sep-08 kl 19:04 »
Halaj!

Tack för svar!

Det där sista verkar ju logiskt. Att jag måste söka för bygglov efteråt.
Men det finns en annan bugg i saken.
Ett hörn av stugan ligger väldigt nära tomtgränsen.
Jag vet att byggnader normalt får ligga max 4,5 m från tomtgräns och 0,5 m med grannens medgivande. Men detta hörn ser kanske, jag är osäker, ut att ligga närmare än 0,5 meter från gränsen. Då kanske det inte går att få bygglov?

Kommer de förresten ut och tittar på tomten när man söker bygglov eller nöjer de sig med ritningar på bygget och dess placering?
För i så fall tar det väl hus i helvete. För jag har en verktygsbod och en gäststuga också. Antagligen lika svarta de.

Och så vill jag bygga ett tvåbilsgarage...
Jobbig sits detta...

//T

Appeltorp 13

  • Gäst
SV: Svartbyggefråga
« Svar #5 skrivet: 21 sep-08 kl 10:22 »
Jag har läst att det inte ska vara några problem med uthus och andra "biytor" om man bor i ett område utan detaljplan. Själv blev jag nämligen lite nervös över att maken i sin iver byggt ett hönshus strax större än en godkänd friggebod... Vårt garage (också 60-tal) ligger inte heller mer än max 0,5m från tomtgränsen, liksom uthuset, men jag har bara förutsatt att befintliga byggnader måste vara OK. Jag tror du kan renovera utan att tänka mer på saken! Jag har försökt surfa reda på lite konkreta lagar och förordningar, men en trött söndagsförmiddag pallade jag med byråkratspråket. Här följer alltså ett utdrag ur Boverkets sidor på "lättläst svenska"  ;)

Bygglov eller inte?
Du behöver bygglov för ett nytt hus eller byggnad.
Om du bygger ut så att huset blir större
uppåt, neråt eller åt sidorna behöver du bygglov.
Du kan behöva bygglov för att gräva en källare.
Du behöver inte bygglov för små hus på tomten,
sådana som kallas friggebodar.
Du behöver inte bygglov om du bor långt bort från andra hus
och bara bygger till lite.
Du kan få ett bygglov som gäller för ett tag
om du ska använda byggnaden eller marken en kort tid.
 
Bygg om aktsamt
Om du ska bygga om eller ändra ett hus
ska du göra det försiktigt
så att du bevarar husets stil och historia.

http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=2422&epslanguage=SV

Annars kanske ett kort samtal till kommunhuset kan räta ut alla frågetecken.
Lycka till!

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Svartbyggefråga
« Svar #6 skrivet: 22 sep-08 kl 22:00 »
De flesta av våra hus är så gamla att det inte fanns någon lagstiftning om bygglov som ens liknande dagens. Jag tänker då inte söka bygglov i efterhand. Har husen stått här sen 1700 eller 1800-tal kan de fortsätta med det, med eller utan papper i kommunarkivet.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Svartbyggefråga
« Svar #7 skrivet: 22 sep-08 kl 22:54 »
De flesta av våra hus är så gamla att det inte fanns någon lagstiftning om bygglov som ens liknande dagens. Jag tänker då inte söka bygglov i efterhand. Har husen stått här sen 1700 eller 1800-tal kan de fortsätta med det, med eller utan papper i kommunarkivet.
Sverige flygfotograferas regelbundet så ofta som 3-5 år. Så där kan kommunnissarna snabbt surfa in och se vad som hänt de senaste åren. Storebror ser dig!

ES

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Svartbyggefråga
« Svar #8 skrivet: 23 sep-08 kl 10:23 »
Jag har läst att det inte ska vara några problem med uthus och andra "biytor" om man bor i ett område utan detaljplan.

Annars kanske ett kort samtal till kommunhuset kan räta ut alla frågetecken.
Lycka till!

Halaj!

Jo, jag har uppfattat det som så att det inte är något problem om man smäller upp ett litet skjul att ställa gräsklipparen i om man bor utanför detaljplan så som jag gör.
Men ett fett trebilsgarage då? Med både vind och källare? Det är ju också en biyta!
Men är säkerligen inte OK om det inte är en ekonomibyggnad på en jordbruksfastighet.
Var går gränsen? Där verkar det lite godtyckligt.

Men det där med att ringa kommun och fråga drar jag mig lite för. Då väcker jag ju den björn som sover!

Tack för länken!

//T

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3931
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Svartbyggefråga
« Svar #9 skrivet: 23 sep-08 kl 17:41 »
Men ett fett trebilsgarage då? Med både vind och källare? Det är ju också en biyta!
Nej, nej, det blir en maskinhall, inget garage ;D ...

Skämt åsido har jag försökt läsa Plan- och Bygglagen, och fattade väl inte jättemycket :-[ , men vad jag har sett av verkligheten så har muffman rätt. Det är mycket generöst vad en får smälla upp för byggen när en bor utanför detaljplanerat område, så länge en aktar sej noga för att bryta mot strandskyddsreglerna. Såhär tycker Miljö- och Byggkontoret i Vetlanda kommun om saken:
Utanför detaljplan och "samlad bebyggelse" får man utan bygglov göra mindre tillbyggnader, dock högst 1/3 av den befintliga byggnadsytan av småhus och komplementbyggnader. Man får också uppföra helt fristående komplementbyggnader i omedelbar närhet av bostadshuset. Det tillförda får dock inte dominera över det ursprungliga huset.
Så hade du bott här (och reglerna är väl lika över landet, i stort sett?) hade du alltså fått bygga ditt trebilsgarage så länge det inte blir större än boningshuset.
En person jag känner byggde ett garage sammanhängande med bostadshuset, och bara garaget har en bottenyta på 180 kvm, och hen lämnade bara in en bygganmälan, så var det lugnt sen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Svartbyggefråga
« Svar #10 skrivet: 23 sep-08 kl 22:10 »
Skriva avtal om tomtarrende?

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Svartbyggefråga
« Svar #11 skrivet: 24 sep-08 kl 16:10 »
Ärligt (Anders) - vad är du ute efter?

Har du någorlunda bra kontakt med din granne kan du väl snacka med honom. Är kontakten isig och du vill ställa till med problem för din granne och försämra relationen ytterligare så är det bara att ringa ditt plan- och byggkontor.

Skulle jag vara i dina kläder och skulle vilja behålla en hygglig relation samtidigt för att stämma i bäcken - bjud över honom och diskutera gemensamma frågor, träd, uteplatser, friggebodar etc. Ta då upp hans bygge i lämpligt skede och säg att det ligger för nära gränsen och att du gärna ser att han snackar med dig framöver.

Tänk på att om du klargör detta för honom så har du nått innestående framöver!

ES


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 3 användare
Ebbe99, nqt, alfhild

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser